Gå til innhold

[Løst] PCI-Express 2.0 registreres som 8x på skjermkort 6970 (burde fått PCI-E x16 ikke X8 )


Omland07

Anbefalte innlegg

Hei..

normalt så liker ikke jeg og spørre om hjelp uten og ha prøvd en del selv.. men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne og leite.

 

Jeg har et MSI Z68a-GD65 (g3) hovedkort.. Med støtte for PCI-Express Gen 3 (3.0)

på det øverste PCI sporet har jeg 1 stk skjermkort AMD Radeon HD 6970 (saphire kort - med Dual bios)

 

og ut ifra diverse informasjons steder.. så står det at Grapjics bus capability = Pci Express 2.0

men Maximum bus setting er PCI Express 2.0 X8

 

noe jeg syns er rart.. ettersom 6970 støtter PCI-E 2,1

 

Jeg har vært igjennom biosen og sjekket.. eneste jeg finner der i farten.. er tillat forsinkelse fra prosessoren til skjermkort. før skjermkortet skal hoppe over beregninger (som er anbefalt og holde på de 3 laveste tidene... men standard er denne på den laveste)

 

Jeg har også sett igennom catalyst contorll og sjekket.. men finner heller ikke noe der som tilsier at ikke jeg skal få PCI-E X16

 

For utenom dette. er mine dataspecs:

16GB ram

1000Watt strømforsyner

2x ssd - 125GB disker.. (en til win og en til de mest spilte spillene.)

3 skjermer i eyefinity -

D-link WI-Fi kort på PCI-express x4 slotten i pci-E x16 slotten under skjermkortet

 

 

Har noen andre vært borti dette før??

Kan problemet være WI_Fi kortet som reduserer hastigheten til skjermkortets bondbredde ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får prøve det da... men det er trangt om plassen selvom jeg har stort kabinett.. corsair H100 kjøleren blokerer øverste pci-E x4 slotten

og ellers er detikke så god plass nedover pga andre ting.. men det kan nok lønne seg og mikse det til...

Vil helst ha full ytelse.. sliter litt med BF3 på ultra..da faller fpsen nedover .

 

men jeg syns det er litt rart.. at den reduserer ytelsen på den øverste PCI-E x16 slotten-. med tanke på at den støtter pci-E 3.0 x16.. og da redusere dette til 2.0 x8 syns jeg er litt rart.. men det ligger vel kanskje i I7 prosessoren min ettersom den bare eren 1155 sokkel ^^

Lenke til kommentar

Det er kun Nvidia 6** og AMD 7*** som har PCI-e 3.0

 

Altså vil ikke ditt HD 6970 utnytte PCI-e 3.0 uansett hvilke andre komponenter du har.

 

Så din PCI-e 3.0 blir allerede brukt som PCI-e 2.0 av 6970.

 

Når du så setter ett annet kort (wifi) i PCI-e sporet som er paret med det øverste vil det reduseres fra 16x til 8x.

 

Så WiFi kortet alene reduserer ikke fra PCI-e 3.0 16x til PCI-e 2.0 8x, kun fra 16x til 8x.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er kun Nvidia 6** og AMD 7*** som har PCI-e 3.0

 

Altså vil ikke ditt HD 6970 utnytte PCI-e 3.0 uansett hvilke andre komponenter du har.

 

Så din PCI-e 3.0 blir allerede brukt som PCI-e 2.0 av 6970.

 

Når du så setter ett annet kort (wifi) i PCI-e sporet som er paret med det øverste vil det reduseres fra 16x til 8x.

 

Så WiFi kortet alene reduserer ikke fra PCI-e 3.0 16x til PCI-e 2.0 8x, kun fra 16x til 8x.

 

-Deluze

 

Jeg vet jeg ikke får PCi-E3.0 16x.. men burde jo få hvertfall 2.0 16x

 

Jeg prøvde og flytte rundt litt på skjermkortet.. sånn at jeg kunne bruke wi-fi kortet i en av de små pci-e sporene (1x eller de.) men hjalp ikke.. deretter fjærnet jeg wifi kortet... for og se.. men da fikk jeg fremdeles ikke 2.0 16x som jeg håpet... så da er jeg litt tom for ider igjen...

 

jeg må nok inn på MSI og lese litt om de kanskje har notert noen løsninger der...

 

jeg er åpen for flere ider :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet

utifra hva jeg finner skal jeg kunne kjøre 1 PCI-E 3.0 X16 + 1Pci-E 3.0 X8 eventuelt 2x PCI.E 2.0 x16

 

Samtidig som det skal gå 3 stk PCI.E 1x uavhengig..

Spor 1: x1

Spor 2: x16 eller x8 avhengig av om spor 5 er i bruk eller ikke

Spor 3: x1

Spor 4: x1

Spor 5: x8, deler x16-båndbredde med spor 2

Spor 6: PCI

Spor 7: PCI

 

Burde jeg ikke få x16 på spor 5 alene da ^^

litt iriterende og ikke ha x16 hvertfall.. selvom jeg ikke har pci-E 3.0 (pga skjermkortet ikke støtter høyere en PCI-E 2,1

Iriterer meg at kabinettet mitt ikke tillater at spor 2 kan ha skjermkortet og spor 1 kan ha wifi.. ettersom spor 1 dekkes av CPU kjøleren.. (bare kanten av sporet men det dekkes) og CPU kjøleren kan ikke snus.. for da treffer den kanten av kabinettet..

 

og skjermkortet i spor 2. dekker spor 3+4 selvom det bare er dobel spor plass..

Edit skrivefeil.:

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

Burde jeg ikke få x16 på spor 5 alene da ^^

litt iriterende og ikke ha x16 hvertfall.. selvom jeg ikke har pci-E 3.0 (pga skjermkortet ikke støtter høyere en PCI-E 2,1

Iriterer meg at kabinettet mitt ikke tillater at spor 2 kan ha skjermkortet og spor 1 kan ha wifi.. ettersom spor 1 dekkes av CPU kjøleren.. (bare kanten av sporet men det dekkes)

 

og skjermkortet i spor 2. dekker spor 3+4 selvom det bare er dobel spor plass..

Det er lagt kretser for å splitte av PCIe x8-båndbredde, om dette ikke er akseptabelt må du se på Maximus IV Extreme-Z som ikke støtter PCIe 3.0

Lenke til kommentar

Burde jeg ikke få x16 på spor 5 alene da ^^

litt iriterende og ikke ha x16 hvertfall.. selvom jeg ikke har pci-E 3.0 (pga skjermkortet ikke støtter høyere en PCI-E 2,1

Iriterer meg at kabinettet mitt ikke tillater at spor 2 kan ha skjermkortet og spor 1 kan ha wifi.. ettersom spor 1 dekkes av CPU kjøleren.. (bare kanten av sporet men det dekkes)

 

og skjermkortet i spor 2. dekker spor 3+4 selvom det bare er dobel spor plass..

Det er lagt kretser for å splitte av PCIe x8-båndbredde, om dette ikke er akseptabelt må du se på Maximus IV Extreme-Z som ikke støtter PCIe 3.0

Jeg så faktisk på det hovedkortet når jeg handlet... men vet ikke helt hvorfor jeg gikk for dette jeg gikk for..

sløste jo temmelig mye penger på maskinen etter min mening.. ente på over 20 +++ og har ikke spilt mange timene siden jeg kjøpte den... men jeg må kanskje vurdere alt nettverks kort for og få full utbytte av skjermkortet.. da det er dårlig plass rundt pci-E 1x eller de små PCI-E portene..

Lenke til kommentar

Teoretisk er 16x ca dobelt så raskt^^

men lurer litt på om jeg skal ta og bruke noen småtimer.. og designe meg en overgang fra 2x 200x200 vifter til 2x120 x120.. for da kan jeg flytte min h100 kjøler.. sånn at den ikke er i veien for den lille PCI-E porten på toppen.. men vet ikke om det er noe vits..

 

kanskje gå for en liten plate.. 1 mm.. vannskjeret.. eller noe.. (Syrefast S316.) eller gå for en liten kloss.. som kan freses ut...

det er jo ikke mye jobb og lage noe sånt.. klossen kunne sikkert vært i polipenco.. en sterk plast type.. eventuelt så kunne jeg hørt med min tidligere lærer, om og få printet den ut i plast.. ville vært stilig tror jeg :)

jeg har jo teknologien til og gjøre det.. men det er tiltak og tegne det.. men må vel bare mikse det til en dag.. tar jo ikke mange minuttene og tegne opp..

 

er det noen her som har hørt om noen som kan ha en overgang liggende ferdig.. eventuelt butikker som kanskje har? eneste jeg har funnet er 140- 120 vifte.. enkel.. men det hjelper ikke mye..

Lenke til kommentar

6970 burde jo utnytte mer en 8X.. med tanke på at den er "dimensjonert for PCI-E 2,1 x16

og hvis 6970 ikke bruker 16x.. hvorfor gå over til pci-E 3.0 X16 på neste gen kort.. ^^

Jeg er fornøyd hvis jeg klarer og hente 2-3 fps i gjennomsnitt.. men vurderer jo litt og gå over til neste gen skjermkort.. (mulig geforce igjen ettersom de også støtter 3 skjermer, (def som 1))

 

men ja.. jeg har tvangstanker ^^ sikkert en av grundene til at jeg jobber som engineer (tegner/utvikler) og har sterke lese og skrive vansker.. samt bare 24 år.. så det er nok litt tvangstanker inni bilde også ja :p hehe (eller kanskje litt mer en "litt" også ^^)

Lenke til kommentar

6970 burde jo utnytte mer en 8X.. med tanke på at den er "dimensjonert for PCI-E 2,1 x16

og hvis 6970 ikke bruker 16x.. hvorfor gå over til pci-E 3.0 X16 på neste gen kort.. ^^

Jeg er fornøyd hvis jeg klarer og hente 2-3 fps i gjennomsnitt.. men vurderer jo litt og gå over til neste gen skjermkort.. (mulig geforce igjen ettersom de også støtter 3 skjermer, (def som 1))

 

men ja.. jeg har tvangstanker ^^ sikkert en av grundene til at jeg jobber som engineer (tegner/utvikler) og har sterke lese og skrive vansker.. samt bare 24 år.. så det er nok litt tvangstanker inni bilde også ja :p hehe (eller kanskje litt mer en "litt" også ^^)

Støtten for PCIe 2.1 er av nok mer for feilsøking, overvåkning og bedre kommunikasjonsmuligheter enn faktisk ytelsesgrunner i spill. 7970 støtter PCIe 3.0 for å være et fremtidsrettet kort (markedsføring) og av compute-grunner.

http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise-pcie-bandwidth-overclocking-and-msaa

 

Nyere PCIe-revisjoner er forårsaket mest av et behov for å gi RAIDkontrollere større båndbredde, ikke fordi grafikkort trenger så mye PCIe-båndbredde.

Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke er mye og hente, men tror jeg skal se om jeg får tegnet opp en overgang fra de 2 store viftene på toppen av kabinettet og over til H100 flensen.. også lage en liten overgang.. sånn at jeg faktisk får "full" ytelse selvom det ikke utgjør så mye..

Jeg vil helst ha full effekt.. og hadde i utgangspunktet planer om og designe den overgangen tidligere i år.. (når jeg kjøpte kabinettet.) men har jobbet litt for mange timer i uka til og orke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...