Gå til innhold

Kastrer katten!


Anbefalte innlegg

Sesongen er i gang. Kattunger blir født, katter blir drektige, og frivillige får hendene fulle med konsekvenser av deres valg.

 

Ti gode grunner til å kastrere din katt:

 

1. Markedet er mettet og overfylt, dette fører til hjemløshet. I et marked hvor det ikke er etterspørsel etter votter produserer ikke produsentene votter likevel, bare fordi de har så fint mønster og synes det er så gøy å lage disse. Da ender det med at vottene kastes fordi ingen ønsker dem - slik kattene dumpes.

2. Ved ukontrollert parring har man ingen kontroll på om katten smittes av smittsomme sykdommer (dette står det mer om lenger ned).

3. En vet ingenting om det genetiske grunnlaget som krysses. Er kattene i slekt? Har de samme blodtype? Har de genetiske feil som ikke bør kombineres?

4. Kastrering er en engangsinvestering. Det er ikke veldig dyrt, 500-700 for hannkatt og 1500-1700 for hunnkatt. For dere som mener det er dyrt, kan jeg garantere at det er svært mye dyrere å fore opp et kattungekull og gi disse nødvendig behandling. Hva hvis kattemor må ha keisersnitt? Hva hvis ungene som fødes er syke og trenger veterinærbehandling? Dette er meget dyrt sammenlignet med kastrering. P-piller blir også dyrere i lengden, i tillegg til at dette nærmest garanterer at katten får jurkreft når den blir eldre.

5. Katten blir roligere; den holder seg i nærheten av huset, og blir ikke like lett borte fra eieren. Den blir mer kosete og harmonisk ettersom stressnivået synker.

6. Kattene slutter å markere med urin, dette gjør både hannkatter og hunnkatter som er ukastrerte. Dette er sannsynligvis til stor glede for både deg og andre å slippe lukten av markering.

7. Du har ikke lenger delskyld i at det er hjemløse katter som lider daglig.

8. Kattens levetid øker, da sannsynligheten for kreft minsker betraktelig. Hunnkatter som får kull eller kull vil ofte dø eller få store bekkenproblemer etter 10+ kull.

9. Katten får det mye bedre når den slipper å være stresset. Katten føler et større velvære og slipper den enorme påkjenningen det er å være drektig, føde og amme et kull.

10. Ved å kastrere katten din gjør du kattens beste, i stedet for å følge ditt egoistiske ønske om at du vil ha kattunger.

 

Kastrering er et ukomplisert rutineinngrep og medfører svært liten risiko for katten, sammenlignet med risikoen katten utsettes for ved ukontrollert parring og mulige fødselskomplikasjoner. Dette gjelder også hannkatter, da disse også kan smittes av sykdommer og få kraftige infeksjoner etter slosskamper om damene og territorie. Katten er et dyr og har ingen menneskelige følelser knyttet til reproduksjon, ønske om avkom eller lignende. Katten endrer ikke oppførsel etter kastrering slik mange tror; den går tilbake til sin egentlig atferd. Som fertil er katten konstant stresset, derfor vil den for mange virke mer aktiv og livlig. Derfor blir ikke katten lat av å bli kastrert, den blir rett og slett slik den skal være når den ikke er stresset. Det er en myte av hunnkatter bør ha et kull før de kastreres.

 

Fiv og felv er to svært smittsomme sykdommer. Fiv er katteaids og oppfører seg slik hiv-viruset gjør hos mennesker, men er mer aggressivt og kattene blir raskt og alvorlig syke før de dør innen 1-2 år. Felv er et immunvirus og oppfører seg som leukemi, også her blir katten fort svært syk og dør. Det finnes ikke behandlinger for disse sykdommene. Dette er utbredte virus selv om akkurat du kanskje ikke har hørt om disse. Vi i dyrebeskyttelsen må ofte avlive katter som har gått ute en tid fordi de har fiv, felv eller begge. I tillegg vil hannkatter som sloss om hunnkattene havne i stadige slosskamper som ofte fører til infiserte byller og smertefulle sår som krever medisinsk behandling.

 

Kattunger som dumpes dør ofte av kulde eller sult. Kattunger er skjøre skapninger og klarer seg ikke mange timer alene. De som overlever, krever enorm innsats fra frivillige. Disse frivillige tar ansvar for deres uansvarlighet! Nyfødte må mates annenhver time døgnet rundt. Kattunger skal dotrenes, vaksineres, chippes og kastreres før jobben for å finne nye hjem til disse i det mettede markedet begynner. Det er en hard og krevende jobb. Likevel går titusenvis av katter hjemløse, sultne og kalde. Det er ikke et verdig liv for en katt.

 

Inb4: "Jeg har funnet hjem til alle/jeg får gitt bort alle". - Javel. Kan du garantere at alle disse kastrerer sine katter igjen? Sannsynligvis ikke. Sannsynligvis vil du heller ha skyld i at en eller flere av disse kattene igjen får kull, og hvorvidt disse (eller etterkommere av disse) ender opp som hjemløse har du null kontroll over.

 

Så jeg ber dere; kastrer katten deres! Så kanskje en dag slipper jeg å ta inn kattunger jeg egentlig ikke har mulighet til å ha, for å redde uskyldige katteliv dere har satt til livs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11. Dyreklinikker tjener godt på det.

 

Det er feil. For det første tar det tid å kastrere katten. Tid/arbeidskraft = penger. Anestesi koster. Under kastrering av hunnkatt skal anestesien overvåkes av dyrepleier, altså dobles utgiftene til arbeidskraft. Selve operasjonen tar minst en halvtime. Hunnkatten observeres på dyreklinikken i flere timer etterpå. Den får smertelindring, intravenøs behandling og antibiotikasprøyte for å forebygge infeksjon. Det bruks utstyr som koster penger under operasjonen. Stingene sys i tre lag, og fjerning av sting er inkludert i prisen. I tillegg går 25% av det du betaler direkte til staten i form av moms. Dette tatt i betrakting er ikke 1500 kroner dyrt. De har også utgifter ifh leie av lokale osv.

 

Veterinærene tjener ingenting på kastrering av katter. De har satt prisene såpass lavt fordi det skal være attraktivt å kastrere katten sin, fordi de mest av alle ser hvor tragiske utfall det får når hjemløsheten øker.

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har vært oppe før, og vil bli tatt opp igjen senere, i en annen tråd et annet sted. Dessverre. Det er synd at det skal være nødvendig å gjenta det igjen og igjen, men det er såpass viktig at det må gjøres.

 

Ved en tidligere anledning svarte jeg en som bevisst hadde valgt å la katten sin få unger slik:

 

Du kan ikke vri deg bort ifra at det å la katten din få et kull er en egoistisk handling. Det er ansvarsløst og moralsk forkastelig. Gjort er gjort, og jeg håper virkelig at du lar vær neste gang. Du vet bedre.

 

 

Selv har jeg enda ikke fått oppleve å få følge en katt helt fra den er klar til å forlate moren. Jeg skulle gjerne fått den muligheten, men jeg velger istedet å ta ansvar og ta over katter som er uønskede. Siden det enda fins ansvarsløse egiostiske jævler slik som deg så fins det overflod av uskyldige uønskede katter som fortjener bedre.

 

Trådstarter: når du klipper og limer større utdrag fra andres tekster; vær grei og link til kilder Det er ikke skikk og bruk på nett å stjele andres innhold, uansett hvor god saken er. Virker som kilde i dette tilfellet er dyrebeskyttelsen?

 

Det er så mange hjemløse katter her i landet at dyrebeskyttelsen er flau over antallet de ser seg nødt til å avlive. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Katteslagsmal-i-Dyrebeskyttelsen-6792265.html

 

Å hindre at din katt bidrar til at det settes til livs flere uønskede katter er, og skal være en del av ansvarlig kattehold. Ta ansvar, tenk over hvorfor det er nødvendig å gang på gang ta opp emnet - og ta ansvar selv - om du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

Trådstarter: når du klipper og limer større utdrag fra andres tekster; vær grei og link til kilder Det er ikke skikk og bruk på nett å stjele andres innhold, uansett hvor god saken er. Virker som kilde i dette tilfellet er dyrebeskyttelsen?

 

All denne teksten har jeg skrevet fra mitt eget hode til akkurat dette innlegget. Du må gjerne google hver eneste setning av teksten dersom du betviler det. Ble egentlig ganske fornærmet over "anklagelsen" din over min manglende skikk og bruk og stjeling, for å være helt ærlig, for jeg brukte tid på det innlegget. Jeg har vært/er fosterhjem for dyrebeskyttelsen, ja, men det eneste kildeaspektet derifra er ren subjektiv erfaring. Resten har jeg lest meg til selv, hørt av veterinærer eller diskutert med andre oppdrettere.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Beklager.

 

Årsaken til min antagelse ligger i denne setningen: "Vi i dyrebeskyttelsen må ofte avlive katter som har gått ute en tid fordi de har fiv, felv eller begge." - ser du hvorfor denne setningen kan mistolket dithen at det er sakset fra dyrebeskyttelsen, siden det er åpenbart at du ikke uttaler deg på vegne av dyrebeskyttelsen i offisiell forstand?

 

Ta det som et kompliment, teksten din er god.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Tja.. I oslo var det faktisk bare flaks at jeg fikk kastrert, chippet, vaksinert og tatovert mine to jenter for 1500 kr pr stykk. De fleste (i oslo) tar mer 3000 for kun kastrering pr katt.

Det å bruke sting som må fjernes etterpå er også fy fy. Vi har de som oppløses selv, så de burde vi bruke istedet for å prøve å punge enda mer penger ut av folk.

 

Fremdeles, om jeg så hadde tatt med hver og en katt og betalt i underkant av 5000 kr for vaksinering, kastrering og chipping så er det VERDT DET. Jeg irriterer meg GRØNN når folk klager over at de ikke har RÅD! Men det å fø kull etter kull har de råd til!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

I tillegg går 25% av det du betaler direkte til staten i form av moms. Dette tatt i betrakting er ikke 1500 kroner dyrt. De har også utgifter ifh leie av lokale osv.

 

Samme gjelder taxi og all annen business, de har utgifter som ansatte, drivstoff, bilslitasje og forsikring. Att på til, tar de MINDRE enn 1500kr/30min

 

Taxisjåfører og dyreklinikker jobber nok pro-bono, ja... :nei2:

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var dyrt. :eek:

 

Betalte en tusenlapp for kastrering av katten min i fjorvår. (Hun-katt.) Ballet jo på seg når såret ble infisert og det måtte åpnes og renses, men det kostet jo bare en 4-500,-.

 

Det hadde lett kostet noen tusen f.eks på Oslo dyreklinikk. Blodpriser!

Forøvrig anbefaler jeg Sinsen dyreklinikk. Gode priser med god service!

 

Haha, tell me about it! Da jeg skulle kastrere hannkatta mi så fant de bare en testikkel og måtte operere for å finne den andre med mindre vi ville ta sjansen på å vente på at den «falt ned» av seg selv. Det tok vi ikke sjansen på og endte opp med en regning på flere tusen. Og det ironiske var at de aldri fant den andre testikkelen, katten min var rett og slett født med bare en av de :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en siameser hannkatt på ca 4 mnd og lurer på når de er på tide og kastrere han? Er innekatt og aldri siden vi bor midt i en storby.

 

Ja :) Spesielt nå på våren blir de raskt kjønnsmodne. Siamesere pleier å være tidligere ute enn andre raser også. Så slipper du at han begynner med evt. urinmarkering, slik de som oftest gjør. Dessuten kommer kattungene seg fortere etter narkosen enn fullvoksne, etter bare noen timer løper de rundt som ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...