Gå til innhold

Pentium4 hk


eSik

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg har oversett alt av Pentium artikkeler o.l. de siste fire fem årene :razz: Intel har jo alltid vært sjit i mine øyne.. Men med den nye 1,6ghz P4 NW cpu'en har de fått min oppmerksomhet.

 

Jeg tenkte at det ville vært artig å prøvd seg med P4 NW 1,6ghz og et socket478 DDR hovedkort i del 2 av -aa-.

 

Så hvilket hovedkort anbefales? Tenker seff kun på overklokkingsegenskaper og hastighet :razz: Har sett på disse:

 

- Epox EP-4BDA2+

- ASUS P4B

- Abit BD7

- Soyo SY-P4S

- Soltek SL-85DRV+

- MSI 845

 

Vil ha jumperfri BIOS. RAID trekker ikke ned. Men det viktigste er rå ytelse, overklokkingsegenskaper og stabilitet.

 

Så over til en annen sak.. Er det slik at P4 ikke er så glad i Peltier? Jeg mener, den liker ikke å bli for kald? Tenkte nemlig å feste et 172W direct die peltier på den :grin:

 

Hvordan er P4 fremtiden? Kommer det nytt chipset snart? Hva med AGP 8x støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om P4 sånn egentlig. Men jeg ville gått for hk med DDR RAM. RD RAM er ikke gla for høyere FSB enn normalt. Og multiplier er jo låst på P4, så FSB OC er eneste alternativ.. Tror ikke den peltiern er så lurt men. 172W?! Ingen luftkjøler klarer å transportere varmen den produserer. Så da må du ha vannkjøling, eller nitrogenkjøling. Og vannkjøling finnes IKKE til P4! Da må du mekke noe selv i så fall.. og antar at nitrogenkjøling er ute av bildet :wink:

Lenke til kommentar

P4 chipsetta forandrer seg jo hele tiden... det er derfor jeg ikke har kjøpt enda :sad:

 

De kommer vel med agp 8x snart også håper jeg. Er selv veldig sugen på Nw prosessor.

 

Abit TH2 og sd7 er jo begge veldig bra å overklokke med, de som ligger i topp på overklokking på http://www.vr-zone.com bruker jo nettopp th2, de bruker jo også ln2 kjøling, så jeg kanke skjønne hvordan den skal ha seg at den ikke tåler kulde... Men de sier jo ingenting om levtiden heller da :sad:

Lenke til kommentar

Hei

 

mye rart som har blitt skrevet her!

 

Bare en ting...Hva var AMD for 4-5 år siden? du mener kanskje 2-3...men, det er det samme...

 

Så sa en at det ikke finnes vannkjølning til P4. Bullshit, det er et meget bredt utvalg av det, selv om ikke alle norske webshopper har fått det inn ennå....

 

Så til sistemann som sa at Intel chipsetta forandrer seg hele tiden. Hallo? Tror nok han mente AMD/Via chipsett, men feilaktig skrev Intel. Hvis han likevel mente det, så bør han kanskje kjøre en scandisk på hjernen sin :grin:

 

Så til svaret mitt...

 

Har meget gode erfaringer med Asus P4B266 i845D. Dønn stabilt og mer svært gode overklokkingsegenskaper. En kamerat har en 1.8NW @ 2.4GHz på det kortet!

 

Han har TwinMos DDR Ram...

Lenke til kommentar

Quote:


extreme skrev (2002-02-09 21:22):

mye rart som har blitt skrevet her!


Så til sistemann som sa at Intel chipsetta forandrer seg hele tiden. Hallo? Tror nok han mente AMD/Via chipsett, men feilaktig skrev Intel. Hvis han likevel mente det, så bør han kanskje kjøre en scandisk på hjernen sin
:grin:


 

Har kjørt en scandisk på hjernen min nå, lest litt til og står fortsatt fast på at intel chipsetta forandrer seg hele tiden :smile:

 

Ta f.eks rd-ram var jo det obligatoriske til P4, men det kom fort chipsett med støtte for sd-ram, videre så har det kommet støtte for ddr-2100.

Pluss at i tillegg til dette så finnes det flere forskjellige chipset levrandører som f.eks via, sis og ikke minst intel.

 

Konklusjon: Det har sjedd mye med intel chipsetta til intel, nå har det jo kommet chipsett med støtte for pc2700 (ddr-ram), snart så kommer via og sis med nye og forbedrede utgaver av dette igjen for å fjerne litt bugs og få litt bedre støtte for det ene og det andre, samtidig som intel kommer til å sleppe ut en ny prosessor med 533MHz bus hastighet på prosessoren isteden for 400MHz hvis jeg ikke husker helt feil :smile:

 

Håper jeg fikk gjort det klart at jeg synes at det skjer mye med intel chipsetta :smile: Pluss at noen forsto det jeg prøvde å skrive et langt foredrag om... :smile:

 

Hilsen David

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-10 00:27, blackice skrev:

Quote:


extreme skrev (2002-02-09 21:22):

mye rart som har blitt skrevet her!


Så til sistemann som sa at Intel chipsetta forandrer seg hele tiden. Hallo? Tror nok han mente AMD/Via chipsett, men feilaktig skrev Intel. Hvis han likevel mente det, så bør han kanskje kjøre en scandisk på hjernen sin
:grin:


 

Har kjørt en scandisk på hjernen min nå, lest litt til og står fortsatt fast på at intel chipsetta forandrer seg hele tiden :smile:

 

Ta f.eks rd-ram var jo det obligatoriske til P4, men det kom fort chipsett med støtte for sd-ram, videre så har det kommet støtte for ddr-2100.

Pluss at i tillegg til dette så finnes det flere forskjellige chipset levrandører som f.eks via, sis og ikke minst intel.

 

Konklusjon: Det har sjedd mye med intel chipsetta til intel, nå har det jo kommet chipsett med støtte for pc2700 (ddr-ram), snart så kommer via og sis med nye og forbedrede utgaver av dette igjen for å fjerne litt bugs og få litt bedre støtte for det ene og det andre, samtidig som intel kommer til å sleppe ut en ny prosessor med 533MHz bus hastighet på prosessoren isteden for 400MHz hvis jeg ikke husker helt feil :smile:

 

Håper jeg fikk gjort det klart at jeg synes at det skjer mye med intel chipsetta :smile: Pluss at noen forsto det jeg prøvde å skrive et langt foredrag om... :smile:

 

Hilsen David

 

Hallo du..

 

Intel har forøvrig kun "2 chipsett".

 

Først i850 som snart er 2 år gammelt, og så har de i845.

 

i845 finnes også i "D" versjon, som er det samme som ovenfor, bare at det støtter DDR ram.

 

Dette er de 2 chipsetta fra Intel som man kan bruke sammen med P4. Kun 2 chipsett på 2 år er imponerende. Det viser at oppgraderinger ikke er nødvendige, fordi de er dønn stabile.

 

VIA og andre 3.partsleverandører pumper jo ut chipsetts både til AMD og Intel som om det skulle være en konkurannse om å ha flest mulig chipsetts.(Til AMD cpu'er må man jo bruke disse chipsettene).

 

Selvfølgelig klarer VIA noen få ganger og lage chipsett som marginalt har bedre ytelse enn f.eks Intel sine. Men, hadde Intel også gitt ut 2 chipsett i måneden så hadde jo selvfølgelig disse vært raskere. Via sine chipsett kan ikke akkurat kalles gjennomtestede og stabile. Disse 2 faktorene betyr 1000 ganger mer enn forskjeller i ytelse som kan måles i promille.

Lenke til kommentar

Jeg mente vel egentlig å si at det er mye mere å velge mellom av chipsett og ramtyper osv når du velger intel framfor amd. Om det er fordi at alle chipsetta for intel prosessoren funker bra og selges av flere hk produsenter.

 

Har liksom ikke sett at det er så veldig mange amd hk med forskjellig chipsett, det er kansje fordi at det ikke er så veldig mange hk produsenter som velger å bruke sis fremfor via. Så det kan sikkert hende at det er like mange eller flere til amd, ikke vet jeg egentlig, men det er mye mere å velge mellom på intel alt er nesten like bra. Dette pluss at det finnes flere forskjellige ram osv så var jeg kansje litt rask med å si at det er mange intel chipsett ute å går... :smile: Men da får jeg kjøre scandisk en gang til på hodet mitt som foreslått ovenfor... :smile:

Kansje det jeg hadde skrevet noe annet med norton sitt scandisk system, det er jo bedre...

 

Hilsen David

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...