Gå til innhold

[Løst] Hva er normal cpu temperatur?


BLU3kp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hva en normal CPU temperatur skal være? En ting som er rart er at Speedfan viser cpu -64C, det viste tidligere -60C.

 

En annen ting som jeg lurer på er hva temperaturen skal være under load osv? Som for eksempel i bf3. Syntes jeg så at temperaturen var på rundt 60-70C etter jeg avsluttet.

 

Her er et printscreen av de forskjellige programmene.

 

 

 

1159451.jpeg

Endret av gattuso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedfan viser feil temperaturer, bruk noe som fungerer med annet enn prosessorer fra 2007.

Den kjøleren er ikke spesielt kraftig, men skal gi deg bedre temperaturer enn dette. Bytt måleprogram til coretemp, realtemp, hwinfo64 eller HWMonitor først og vurder derfra.

 

Skadelige temperaturer for en Sandy Bridge er over 90°C

Med mindre du overklokker eller har ytelsesproblemer er det å bekymre seg for temperaturer totalt bortkastet.

 

EDIT:

Du vasket vel av gammel kjølepasta? Hvis ikke er det ikke det minste rart at du kommer såpass "høyt"

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Den nye du husket å legge ved i handlevogna da du kjøpte ny prosessor?

Med gammel kjølepasta skapes det luftbobler som isolerer, det er problemet ditt.

 

Kjøpte ikke noe ny kjølepasta da jeg kjøpte cpuen.

 

Kjøpte denne oppgraderingspakken dersom det er nyttig info : http://www.komplett....aspx?sku=649116

 

Visste ikke at man måtte rense kjølepasta dersom man skal bruke en cpu kjøler man har fra før på en ny cpu. Jeg hadde egentlig tenkt i utgangspunktet å bruke stock kjøleren som følgte med cpuen, for der er kjølepastaen medfølgt i selve stock kjøleren.

 

Altså det du mener er at jeg må rense det gamle kjølepastaen som ligger og kjøpe ny kjølepasta?

Endret av gattuso
Lenke til kommentar

Etter hva jeg ser er tempene dine lave og pene, SpeedFan er gammelt og utdatert for LEEENGE siden så den kan du bare glemme og slette av disken din først som sist.

Han når 94C på "kjøligste" kjerne i HWMonitor, sannsynligvis ser vi på throttling her.

 

Forutsatt at loggen hans stemmer, jeg tittet på nåværende temp som er rundt 30 idle antar jeg, ikke at den er til å stole på dog.

Hadde helst ville hatt samme screenshot under Prime, men viser den 90 grader da så må du ta affære og sjekke pastaen, har selv gjort det du gjorde med en 775 rig og det gikk relativt greit, men nå var jo ikke Heatspreaderen så jævlig skjev heller.

Lenke til kommentar

Ok, har ikke brukt programmet prime før, men skal gjøre dette seinere når jeg kommer hjem til pcen. Dersom den kommer til 90 grader så er det anbefalt å kjøre på med ny pasta? Men er det noe jeg skal bekymre meg for når jeg gamer bf3, mw2 osv når det står 94C på det kjøligste i HW monitor? Eller er det lite sannsynlig for at det kommer til å skje?

 

edit: Mente har ikke brukt prime før!

Endret av gattuso
Lenke til kommentar

En kjapp tur med Prime burde gå greit.

Det skal ikke gå an å grille en CPU idag ala det du fikk til i Socket A dagene på VIA brikkesett, vell kan vell det på Classified kortet mitt om jeg stenger av beskyttelsen i BIOS, men det frister ikke.

Uansett, ta screenshot og stopp om du krysser 70 grader, da vet vi med sikkert at du har ett pasta problem eller ett mer alvorlig kjøler problem.

Kjøleren din ligner på en push pin type kjøler, og da må du være ekstra obs på innfestingen, denne er dritt på disse kjølerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...