Gå til innhold

Dersom bibelen er sann er det da en Gud som fortjener å bli tilbedt?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Tråden her er ikke stedet for å diskutere eksistensen/ikke-eksistensen av Gud. Det finnes nokk av de trådene. Så om en legger eksistensen til side og diskuterer det som faktisk står i bibelen så har jeg et genuint spørsmål til kristne på forumet her. Dersom det mot all formodning skulle finnes en gud og bibelen er sann, er det da en gud som fortjener å bli tilbedt?

For dersom gud er god og rettferdig, hvordan forklarer dere da disse bibelversene ?

 

Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.(2 kong 2:23-24)

 

Når noen slår en slave eller slavekvinne med stokk, så slaven dør for hans hånd, da skal det hevnes. Men lever slaven en dag eller to, skal det ikke hevnes; slaven er jo hans eiendom. (2 mos 21:20-21) (kapitellet rett etter de 10 bud btw)

 

Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte. (EF 6:5)

 

Når du kjøper en hebraisk slave, skal han arbeide i seks år. Men i det sjuende året skal han få sin frihet uten å betale for det. Kommer han som enslig, skal han dra bort som enslig. Er han gift, skal hans kone frigis sammen med ham. Hvis herren hans gir ham en kone og hun føder ham sønner eller døtre, skal kona og barna tilhøre hennes herre, og han skal frigis alene. Men om slaven uttrykkelig sier: «Jeg er glad i herren min og i kone og barn, jeg vil ikke bli fri», da skal herren hans føre ham fram for Gud og stille ham opp ved døren eller ved en dørstolpe, og herren hans skal stikke en syl gjennom øret på ham. Så skal han være slaven hans for alltid. (2 mos 21:2-6)

 

Moses, presten Elasar og alle lederne i menigheten gikk i møte med dem utenfor leiren. Moses var sint på befalingsmennene som kom tilbake fra striden, både førerne for tusen og førerne for hundre mann. Han sa til dem: «Har dere latt alle kvinnene leve? Husk at det var disse som på Bileams ord lokket israelittene til å være troløse mot Herren den gangen ved Peor, så det brøt ut pest i Herrens menighet. Drep nå alle guttebarn og alle kvinner som har ligget med menn. Men alle småjenter som ikke har ligget med menn, skal dere la leve. (4 mos 21:13-18)

 

Forsamlingen sendte da tolv tusen krigere dit og befalte dem: «Dra av sted og hugg ned innbyggerne i Jabesj i Gilead med sverd, også kvinner og barn. Slik skal dere gjøre: Alle menn og alle kvinner som har ligget med menn, skal dere slå med bann og utrydde.» Blant innbyggerne i Jabesj i Gilead fant de fire hundre unge jenter som var jomfruer og ikke hadde vært sammen med eller ligget med noen mann. Dem førte de til leiren i Sjilo i Kanaan.

Så sendte hele menigheten bud til de benjaminittene som var på Rimmon-berget, og tilbød dem fred. Benjaminittene vendte da tilbake, og israelittene ga dem de kvinnene fra Jabesj i Gilead som de hadde latt bli i live. Men det ble ikke nok til dem.

Folket sørget over Benjamin. For Herren hadde laget et tomrom blant Israels stammer. Da sa menighetens eldste: «Hva skal vi gjøre for dem som er igjen, så de kan få seg koner når kvinnene i Benjamin er utryddet?» Og de sa: «Hvordan skal de som er igjen av Benjamin, kunne bli bevart, så ikke en hel stamme av Israel blir utslettet? Vi kan ikke gi dem noen av døtrene våre til koner.» For israelittene hadde sverget og sagt: «Forbannet er den som gir sin datter til en mann i Benjamin!»

«Men hør nå», sa de. «Hvert år holder de en fest for Herren i Sjilo.» Sjilo ligger nord for Betel, øst for den landeveien som går opp fra Betel til Sikem, og sør for Lebona.«Dra dit», sa de til benjaminittene, «og legg dere på lur i vinmarkene! Når dere ser de unge døtrene i Sjilo komme ut for å danse ringdans, skal dere springe fram fra vinmarkene og bortføre hver deres kone av døtrene fra Sjilo. Så skal dere dra tilbake til Benjamin-landet. Og når fedrene eller brødrene deres kommer og klager til oss, skal vi si til dem: La oss vise dem nåde! For vi fikk ikke tak i en kone til hver i krigen. Og dere har heller ikke gitt dem til dem, så det hviler ingen skyld på dere.» (Dom 21:10-22)

 

Jefta avla et løfte til Herren og sa: «Gir du ammonittene i mine hender, skal den første som kommer ut gjennom døren i mitt hus og møter meg når jeg vender velberget tilbake fra krigen mot ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer.»

Så dro Jefta ut for å kjempe mot ammonittene, og Herren ga dem over i hans hender. Han slo dem og tok landet fra Aroer og bortover mot Minnit, med tjue byer, og området helt til Abel-Keramim. Det ble et stort mannefall, og ammonittene måtte bøye seg under israelittene.

Jeftas datter

Da Jefta kom hjem til huset sitt i Mispa, kom datteren hans ut imot ham med håndtrommer og dans. Hun var det eneste barnet hans, han hadde ingen sønn eller datter utenom henne. Da han fikk se henne, flerret han klærne sine og ropte: «Å, min datter, for en sorg du volder meg, for en ulykke du bringer! Jeg har gitt Herren et løfte, og jeg kan ikke ta det tilbake.» Da sa hun til ham: «Far, har du gitt Herren et løfte, så gjør med meg som du har sagt, siden Herren har latt deg få hevn over dine fiender, ammonittene. Men en ting vil jeg gjerne at du gir meg lov til», sa hun. «La meg få være fri i to måneder, så jeg og venninnene mine kan gå omkring på fjellene og gråte over at jeg må dø som jomfru.» «Gå du!» svarte han, og han lot henne være borte i to måneder. Så gikk hun omkring på fjellene sammen med venninnene og gråt over jomfrudommen sin.

Da de to månedene var omme, kom hun tilbake til faren, og han gjorde med henne som han hadde lovet. (Dom 21:30-39)

 

Det kan hende at din bror, din mors sønn, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din kjæreste venn lokker deg i hemmelighet og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, guder som dyrkes av folkene omkring dere, enten nær eller fjernt, fra den ene enden av jorden til den andre. Da skal du ikke gi etter og ikke høre på ham. Du må ikke vise ham medfølelse og ikke skåne eller dekke ham. Nei, du skal ta livet av ham. La din hånd være den første som løftes mot ham for å drepe, og siden skal hele folket løfte hånden mot ham. Du skal steine ham i hjel fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av slavehuset. Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør en slik ugjerning blant folket ditt. (5 mos 13:6-11)

 

(kilde: bibelen.no)

 

 

Greit nokk, mye av dette er fra det gamle testamentet, men gjør det saken noe bedre??

 

 

Når det kommer til mitt standpunkt rundt religion så har jeg per defenisjon vært ateist i godt og vel 6 år. Jeg har derimot vokst opp i et sterkt kristen miljø fra jeg var liten(de frie evangeliske). Jeg har både vært i søndagskole, ungdomsklub, møter, krik, bibelgrupper etc etc. Gjennom disse årene som kristen fikk jeg også servert en god del bibelvers, men det var nokk helt andre vers enn de jeg har fremlagt nå . Jeg ble ikke gjort oppmerksom på disse versene før først etter jeg ble ateist. Jeg spør derfor kristne på forumet her om de i det hele tatt har lest versene og eventuelt hvordan dere rettferdigjør dette med en Gud som vistnokk skal være både god og rettferdig?

 

Til ateister/ikke troende: kom gjerne med flere bibelvers som ikke akkuratt blir lest opp på søndagskolen.

 

Til kristne: Oppfordrer dere til å lese versene. Reflekter selv og diskuter gjerne med andre kristne om dere må.

 

Jeg håper på saklig og god debatt fra begge sider. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kristne har tilgitt guden sin for alle grusomhetene han begikk i GT. Dette er nødvendig for at de skal kunne rettferdiggjøre troen sin i dagens samfunn. De synes ikke det er helt den samme guden som i NT, eller eventuelt at den onde guden plutselig har blitt snill fordi han lot sin egen sønn bli torturert og drept (en virkelig edel handling). For det er ingen tvil om at gud etter dagens vestlige normer begikk utrolig mange og grove grusomheter. Men de kristne har behov for å tilpasse guden sin etter dagens vestlige normer og fortsette å tilbe ham, og resultatet blir at de fornekter GT, bortsett fra de delene som passer dem, naturligvis.

 

Det er en naturlig forsvarsmekanisme, for de kristne ser også at guden deres var ondskapsfull og sadistisk, men gjør alt for å verne om håpet om et evig liv.

 

Men hvis vi undersøker nærmere, er det noe rart her.

 

F.eks. loven om at hvis et barn er ulydig, skal det steines.

 

Jesus sa: Alle de gamle lovene gjelder, og nåde den som sier noe annet.

De kristne sier: Lovene gjelder ikke, bare de vi liker. De kristne mener altså at de er nye profeter som kan oppheve Jesus sine ord.

 

Og for å gjøre det enda klarere med et sitat fra NT:

 

Markus 7

 

Derfor spurte fariseerne og de skriftlærde ham: «Hvorfor følger ikke disiplene dine overleveringen fra de gamle, men spiser med urene hender?» 6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

 

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ‘ Hedre din far og din mor’, og: ‘ Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø’. 11 Men dere godkjenner likevel at noen sier til sin far eller mor: ‘Det du skulle hatt av meg til hjelp, skal være en korban’ – det betyr en gave til tempelet. 12 Da hindrer dere ham i å gjøre noe for far eller mor. 13 Slik setter dere Guds ord ut av kraft av hensyn til den overlevering dere har mottatt og gitt videre. Og mye annet av samme slag gjør dere.»

 

Jesus er altså svært spesifikk i sin støtte til mord på ulydige barn. Han sier det faktisk rett ut, krystallklart og utvetydig. Likevel greier de kristne å mene at de vet bedre enn Jesus.

Endret av Kalahari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kristne skiller med noe de kaller den gamle pakt, som omhandler GT og den nye pakt, som er NT og som de tror de er under. De fleste kristne jeg har diskutert med har vært veldig kjappe til å påberope seg den nye pakt og like raske med å svare at de selvfølgelig følger de ti bud når jeg har fulgt opp med det spørsmålet. Når neste spørsmål, om hvor vi finner de ti bud, kom var over halvparten ute å syklet på en heller dårlig sammenskrudd sykkel, for de fleste av dem hadde INGEN aning om at de 10 bud står hen... Dette er så ufattelig dårlige de er i sin egen forbannede religion faktisk.... De fleste tror meg ikke og vil plutselig hjem og sjekke det selv, for selv de skjønner at de har driti seg ut ved å omtrent sverge at de ikke vil tatt i den gamle pakten med illtang engang (de fleste av dem har nok hørt om den lite koselige guden som blir fremmet der, så jeg skjønner at de tar avstand fra GT...)

 

Ansiktene de setter opp er et studie i seg selv, for det går plutselig opp for dem hvor ufattelig lite de faktisk kan om bibelen. Og hvorfor skulle de lese den tungleste mursteinen der liksom når de har presten til å finne frem godbitene de kan tro på?

 

Det samme skjer når de fremmer homohat med bibelen i hånd. Dette er ting de ikke har lest seg opp til selv de fleste av dem, men lært av en eller annen homofob autoritet for SÅ å ta et standpunkt til det. For når du nevner at det så og si på samme siden som passasjen om homofile står at du skal dra utro kvinner til trappa til hennes foreldre før du drar hene videre til byporten og lar henne steines til døde av de eldre som bor der, eller bønder som skal steines fordi de driver med vekselbruk, eller at kvinner som bruker to stoffer mot kroppen på en gang skal steines, vel da får de det travelt med å påberope seg at de følger den nye pakt og ikke den gamle... Før de igjen er like homofobe som før etter å ha skjøvet vekk det kjedelige faktumet om hvor dette står...

 

Det står ganske så klart for meg etter å ha lest en del om dette i noen år at kristne (og andre religiøse) er storforbrukere av confirmation bias (de bruker KUN ting som støtter deres tro og fornekter, eller lar være å se på, ting som ikke gjør det) og kognitiv dissonans (Der de finner unnskyldninger for å kunne tro at naturlovene oppheves KUN for det de selv tror på, forsvare irrasjonelle handlinger som helbredelse og bønn (som de ofte blander med confirmation bias i dette tilfellet, for med bønn og helbredelse er det KUN gud som står bak selv om de ikke evner å komme med en eneste logisk grunn for at det må være slik...)

 

Confirmation bias og kognitiv dissonans bruker vi ALLE i en eller annen form, men ikke i så utstrakt og styrende grad som religiøse, herunder kristne, gjør. På grunn av storforbruket av nevnte ting så LAGER de seg sannheter som de faktisk åpent og ærlig, og ikke så lite feilaktig, TROR er sannheter fordi DE tror det er sannheter, en slags makebelieve sannhet om du vil. Har møtt en masse kristne som svarte at sannhet hadde flere lag liksom og når DE så på det som sannhet så var det en annhet FOR DEM og/eller at det var guds visdom de fulgte... (Nei, ikke rare visdommen nei...)

 

Så de aller fleste kristne gjør ikke engang et forsøk på å forsvare den gamle blodtørstige guden de finner i GT, for han er et glemt kapitel liksom, mens andre forsvarer det med at siden gud skapte alt er det opp til ham, hvor grusomt og jævelig urettferdig det enn er, å gjøre som han ønsker med skaperveret sitt, en slags The Sims for gods liksom.... Så du har like mange mulige svar som det finnes kristne, da alle har laget seg en "sannhet" om det de tror på og du kan være sikker på en ting og det er at gud er god, samme hva.... Aller helst vil de ikke snakke om det i det hele tatt, eller kommer med beskyldningen at ateister leser bibelen "feil" (vi mangler som kjent jesus briller som gjør selv de grusomste handlingene gud har foretatt seg i sin egen bok gode og kjærlige...), eller rett og slett påberoper seg den nye pakt (som av en eller annen grunn alltid innbefatter de ti bud fra den gamle pakt, (du vet, de ti bud som har en tre-fire bud (lyve, drepe og stjele, som faktisk er av det gode, resten er gudefengsler og håpløse bud...Har byttet ut hele dritten med et bud jeg, du ¨skal være ærlig, det dekker faktisk alt.)'

 

På dette området er religiøse mennesker noe av de mest uærlige menneskene jeg har møtt. Ta en titt på dette, som er skrevet av en muslimsk biggott i lokal blekka her jeg bor for noen dager siden:

 

"Desverre er det endel misforståelser i oversettelser av Koranen, ellers kan man følge den til punkt og prikke, og akseptere den ordrett som Guds ord."

 

Har ser vi igjen den klare uærligheten som rir disse menneskene som en mare. Ikke bare er de uærlige, men jeg mistenker dem faktisk for å være en smule late også, for i steden for å faktisk finne ut hva som er foretrukket og hva som ikke er foretrukket oppførsel så setter de sin lit til jernalder skriblerier som er så grusomme og menneskefientlige at de er strengt forbudt å praktisere over halvparten av budene i et opplyst samfunn. ALLIKEVEL skal de ha oss til å tro at dette er bedre enn å faktisk gjøre en innsats selv?

 

Og kristendommen er ikke noe bedre enn dette sitatet over, for også de går langt for å juge sannheten inn i bibelen sin. For hvor mange ganger har vi ikke hørt at moralen kommer fra gud? Når vi da har lurt på HVORDAN de skiller gode bud fra gud fra de bent frem bestialske budene så får vi som regel til svar at vi må ta i mot jesus for å vite dette.... Sukk, altså like fanatisk dumt som i sitatet over, der de ikke gis noen forklaring på hva man faktisk bør unngå, bare at man skal følge idiotiet til punkt og prikke!! Og ikke så rent lite uærlig, for det faller dem ikke engang inn at de faktisk bruker den samme moral kodeksen som de aller aller fleste av oss i vår samfunn, nemlig den vi får i hovedsak fra våre foreldre, søsken og venner, og etterhvert, skole og samfunn... Å nei, de tror de får dette fra gud...

 

Men ser vi nærmere på de to største bibelene i verden, den kristne bibelen og den muslimske koranen, så går det fort opp for en at disse gudene som her er beskrevet rett og slett er ALT for smålige, hevngjerrige og tilbednings kåte, for ikke å snakke om bent frem for dumme, til å ha skapt noe som helst. Den ene tabben overgår den forrige der disse gudene snubler seg frem i en historie som du bare MÅ være ekseptionelt uærlig og lite opplyst for å tro på, for med så mange selv motsigelser, flauser og mirakler trenger man faktisk ikke rare logikken før man velter hele suppa...

 

Så nei, om den kristne gud eller den muslimske plutselig en dag sto på gressplenen min og krevde at jeg skulle tilbe dem så ville de måttet ty til noen grusomme straffer før jeg bøyde kne for noen av dem, da jeg finner dem langt under min verdighet å tilbe. Disse gudene er tilbedningskåte.... som om en skaper av 10 000 000 000 000 000 000 000 000 planeter skulle ha den minste lille interesse av å bli tilbedt av en bittelite karbon basert skapning på en avsides liggende planet liksom... De er hevngjerrige... en mann som ikke har utstyret i orden har ikke lov til å entre herrens hus..... De er smålige... Les bibelen selv og se hvor ufattelig smålige disse mest omtalte gudene er...

 

Og ikke minst, de er dumme som kjøpebrød! For å ta den kristne gud først: Hvor dum går det an å bli når du lar to unge mennesker løpe rundt i en hage, som på toppen av det hele ikke vet rett fra galt enda, i den tro at de ikke kom til å gjøre noe galt? Hvem allmektig gud ville ha druknet ALT på en planet for å komme et bittelite mindretall til livs, der han til overmål SPARER flest av de han i utgangspunktet var misfornøyd med? Hvor dum er det lovelig for en gud å være liksom?

 

Så til den muslimske guden, (som egentløig ikke er annet enn copycat fra både jødedommen og kristendommen i en arabisk innpakning...) Er det virkelig noen som tror at en gud er så dum at han velger seg en som hverken kan lese eller skrive og som den guden VET at ikke kommer til å skrive ned en bokstav av det han sier etter flausa han ettersigende gikk på når han forsøkte med jødene og de kristne? Muhammed skrev ikke koranen, det var det andre etter hans død som gjorde og alle vet hva som skjer når ting blir gjentatt noen ganger... Men dette skal allaah ha oss til å tro, i følge "sin egen" bok...

 

Så nei, jeg ville nok betakket med for å tilbedt noe så ytterst stupid og dumt som disse jernalder gudene hvis de var i nærheten av å være slik disse skribleriene skal ha oss til å tro de er...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er født og oppvokst i et sterkt kristent miljø.

Jeg har ikke på noen måte brutt med miljøet, men jeg har tatt et standpunkt i det å melde meg ut av menigheten jeg vokste opp i. Menigheten praktiserer "bokstavtro", altså at bibelen er det ufeilbarlige, hellige guds ord.

Nettopp Guds oppførsel og væremåte iflg bibelen var en av de tungtveiende grunnene til at jeg tok mitt valg - jeg har ikke gått fullstendig fra ideen om at det potensielt kan finnes en skaper, men jeg ble helt sikker på den Gud som omtales i GT er en jeg ikke vil støtte/tilbe - enten han finnes eller ei. For meg personlig fulgte det av dette at også NT spilte fallitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jesus er altså svært spesifikk i sin støtte til mord på ulydige barn. Han sier det faktisk rett ut, krystallklart og utvetydig. Likevel greier de kristne å mene at de vet bedre enn Jesus.

 

Er han det? Sånn som jeg ser det har noen fremstilt det som om at Jesus har sagt dette, og legger man så en viss vond vilje til - blir konklusjonen som du beskriver, men det betyr ikke at Jesus hverken sa eller mente noe sånt.

Lenke til kommentar

Er han det? Sånn som jeg ser det har noen fremstilt det som om at Jesus har sagt dette, og legger man så en viss vond vilje til - blir konklusjonen som du beskriver, men det betyr ikke at Jesus hverken sa eller mente noe sånt.

Så når det står noe som avviker fra at jesus er en god person skal vi automatisk gå ut i fra at noen har fremstilt dette fordi ................ mens er jesus fremstilt som god så er det med sikkerhet jesus som står bak?

 

Kan forstås slik....

 

Syntes ikke at Kalahari "tolker" det som står der noe verre enn kristne, det er bare rettningen det tolkes i...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Syntes ikke at Kalahari "tolker" det som står der noe verre enn kristne, det er bare rettningen det tolkes i...

 

Det virker på meg som om noen spesielle har eierskapet til hva tro og troende er for noe. For meg er det hele noe personlig - så eventuell dom tar jeg ikke fra andre enn de som har gitt meg den personlige troen.

Lenke til kommentar

Dere kristne bør kanskje lese mer og tolke mindre. Hvis alt i bibelen skal tolkes etter den enkeltes forgodtbefinnende til du sitter igjen med noe helt annet enn det som står der, da er det bare å kaste bibelen i søpla. Og jeg registrerer at vi har nådd det stadiet for lengst. Alle dikter opp sin egen religion uavhengig av hva jesus og resten av bibelen sier.

 

Jesus mente, ifølge bibelen, at guds ord ikke skal settes ut av kraft, men det er nettopp det de kristne gjør. De setter guds ord ut av kraft. Fordi det er mest beleilig og behagelig på den måten. Utrolig behagelig med en religion der man kan dikte sin egen tro, selv velge hva som er synd og ikke, selv velge hva man trenger å gjøre og ikke, velge hva i bibelen som gjelder og ikke, hvilke deler av guds ord som er gyldige og hvilke som skal forkastes, og likevel få evig liv og alt det der. Meget behagelig religion dere har skapt dere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dere kristne bør kanskje lese mer og tolke mindre. Hvis alt i bibelen skal tolkes etter den enkeltes forgodtbefinnende til du sitter igjen med noe helt annet enn det som står der, da er det bare å kaste bibelen i søpla. Og jeg registrerer at vi har nådd det stadiet for lengst. Alle dikter opp sin egen religion uavhengig av hva jesus og resten av bibelen sier.

 

 

 

Hold dine prekener for deg selv, eller finn deg en prekestol og gjør det skikkelig!

 

Hva du mener er korrekt metode for tro og utøvelse av troen får være din egen sak - jeg for min del forbeholder meg retten til å hente inspirasjonen der det passer meg.

 

Når det gjelder oppfordringen om å lese mer, kan du fint anta at jeg er passe tilfreds med hva jeg rekker over av skrifter, eller finner relevans i. Men oppfordringen sendes gjerne tilbake til deg, og du må gjerne lese litt mindre, fordi hvis du ikke enda har skjønt hvor enkelt det hele er, betyr det kanskje at du har lest for mye og forstått for lite ... Hva hjelper det med viten, når det er klokskapen som mangler?

 

Edit: Liten tilføyelse

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Dere kristne bør kanskje lese mer og tolke mindre. Hvis alt i bibelen skal tolkes etter den enkeltes forgodtbefinnende til du sitter igjen med noe helt annet enn det som står der, da er det bare å kaste bibelen i søpla. Og jeg registrerer at vi har nådd det stadiet for lengst. Alle dikter opp sin egen religion uavhengig av hva jesus og resten av bibelen sier.

 

Jesus mente, ifølge bibelen, at guds ord ikke skal settes ut av kraft, men det er nettopp det de kristne gjør. De setter guds ord ut av kraft. Fordi det er mest beleilig og behagelig på den måten. Utrolig behagelig med en religion der man kan dikte sin egen tro, selv velge hva som er synd og ikke, selv velge hva man trenger å gjøre og ikke, velge hva i bibelen som gjelder og ikke, hvilke deler av guds ord som er gyldige og hvilke som skal forkastes, og likevel få evig liv og alt det der. Meget behagelig religion dere har skapt dere.

Det har ikke noe med å velge og vrake, men å forstå det man leser. Og hva er vitsen med å lese mer, dersom man ikke forstår det man leser?

 

Dersom du mener Jesus støtter drap, forankret i verset du siterte, har du kraftig missforstått eller rett og slett ikke skjønt det du leste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Det har ikke noe med å velge og vrake, men å forstå det man leser. Og hva er vitsen med å lese mer, dersom man ikke forstår det man leser?

 

Og hva "forstår" du med bibelversene :

Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.(2 kong 2:23-24)

 

Vil du si det var en moralsk måte å gjøre det på?

 

eller hva med:

Mens israelittene var i ørkenen, kom de over en mann som sanket ved på sabbatsdagen. De som fant ham da han sanket ved, førte ham fram for Moses og Aron og hele menigheten. Han ble satt i varetekt, for det var ikke klart hva som skulle gjøres med ham. Da sa Herren til Moses: «Mannen må dø. Hele menigheten skal steine ham utenfor leiren.» Så førte hele menigheten ham utenfor leiren og steinet ham til han døde, slik Herren hadde pålagt Moses.

(4 mos 15:32-36)

 

Jeg vet ikke om du har sett en video av en ekte steining? En mer grusom, umenneskelig og moralsk forkastelig handling skal en lete lenge etter. Alikevel oppfordrer Gud til dette flere ganger i bibelen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når det gjelder oppfordringen om å lese mer, kan du fint anta at jeg er passe tilfreds med hva jeg rekker over av skrifter, eller finner relevans i. Men oppfordringen sendes gjerne tilbake til deg, og du må gjerne lese litt mindre, fordi hvis du ikke enda har skjønt hvor enkelt det hele er, betyr det kanskje at du har lest for mye og forstått for lite ...

Det er et kjedelig faktum at de fleste kristne aldri har lest bibelen Pencil.... OG dermed tolker det de tror på i lys av det lille de faktisk vet om sin egen tro... Så det er på sin plass om de faktisk leste mer og tolket litt mindre, kanskje ta av seg jesus brillene til og med når de leser...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når det gjelder oppfordringen om å lese mer, kan du fint anta at jeg er passe tilfreds med hva jeg rekker over av skrifter, eller finner relevans i. Men oppfordringen sendes gjerne tilbake til deg, og du må gjerne lese litt mindre, fordi hvis du ikke enda har skjønt hvor enkelt det hele er, betyr det kanskje at du har lest for mye og forstått for lite ...

Det er et kjedelig faktum at de fleste kristne aldri har lest bibelen Pencil.... OG dermed tolker det de tror på i lys av det lille de faktisk vet om sin egen tro... Så det er på sin plass om de faktisk leste mer og tolket litt mindre, kanskje ta av seg jesus brillene til og med når de leser...

 

At den vanlige kristne ikke har like dyptgående kunnskaper om diverse skrifter som enkelte andre, tar jeg som en generell sannhet. Men hvorfor trenger man det?

 

Så kan jeg også underskrive på at jeg for min del ikke finner det som essensielt lesestoff å lese noens skrifter for å kunne si at jeg har en personlig overbevisning (tro finner man ikke bare i bøker), og skjønner heller ikke hvorfor andre troende, eks. ateister skal stille meg til doms grunnet det avviket!?

 

En annen ting er egen fascinasjon over de (på begge sider) som harmdirrende hever en kroket skjelvende pekefinger og peser: -Jammen Pencil da, du må jo skjønne at hvis du vil være med å leke sammen med oss om disse svære spørsmålene, må du først forholde deg til malen, og den malen gjelder altså diverse tanker og opplevelser som andre troende/ikketroende har opplevd med sine guder.

Hvis du ikke forsvarer dette, og har bevis for alt mellom himmel og jord, kan du være sikker på å få høre en tydelig brekende latter fra øverste hold ...

 

Så for min del kan dere radbrekke hver eneste stavelse i alt av bibler og ruller for å finne roen, men det bringer ingen noe nærmere større forståelse/aksept av det gudommelige, og jeg nekter å piskes inn i de rekkene ...

 

 

Edit: Du glemte denne rosinen i pølsa ... : Hva hjelper det med viten, når det er klokskapen som mangler?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Det er et kjedelig faktum at de fleste kristne aldri har lest bibelen Pencil.... OG dermed tolker det de tror på i lys av det lille de faktisk vet om sin egen tro... Så det er på sin plass om de faktisk leste mer og tolket litt mindre, kanskje ta av seg jesus brillene til og med når de leser...

 

At den vanlige kristne ikke har like dyptgående kunnskaper om diverse skrifter som enkelte andre, tar jeg som en generell sannhet. Men hvorfor trenger man det?

 

Så kan jeg også underskrive på at jeg for min del ikke finner det som essensielt lesestoff å lese noens skrifter for å kunne si at jeg har en personlig overbevisning (tro finner man ikke bare i bøker), og skjønner heller ikke hvorfor andre troende, eks. ateister skal stille meg til doms grunnet det avviket!?

 

En annen ting er egen fascinasjon over de (på begge sider) som harmdirrende hever en kroket skjelvende pekefinger og peser: -Jammen Pencil da, du må jo skjønne at hvis du vil være med å leke sammen med oss om disse svære spørsmålene, må du først forholde deg til malen, og den malen gjelder altså diverse tanker og opplevelser som andre troende/ikketroende har opplevd med sine guder.

Hvis du ikke forsvarer dette, og har bevis for alt mellom himmel og jord, kan du være sikker på å få høre en tydelig brekende latter fra øverste hold ...

Dette med hvem "mal" vi skal ligge på har vært oppe her inne før om jeg ikke husker feil... Det var en eller annen som lurte på om vi skulle ligge på nivået der vi tar påstandene i bibelen som sannhet og gå ut derfra eller om vi skulle legge den virkelige verden til grunn... Så den leke malen kan du legge fra deg sammen med den åpenbare herske teknikken du benytter deg av, den kler deg ikke...

 

Så for min del kan dere radbrekke hver eneste stavelse i alt av bibler og ruller for å finne roen, men det bringer ingen noe nærmere større forståelse/aksept av det gudommelige, og jeg nekter å piskes inn i de rekkene ...

 

 

Edit: Du glemte denne rosinen i pølsa ... : Hva hjelper det med viten, når det er klokskapen som mangler?

Så du tror på alt bibelen sier, eller utdrag av den, for å finne "roen"?

 

Og hva skal vi med klokskap når vi kikke har viten? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så du tror på alt bibelen sier, eller utdrag av den, for å finne "roen"?

 

Og hva skal vi med klokskap når vi kikke har viten? :)

 

Jeg er overbevist om grunnverdiene i alle systemer lagd av mennesker, som tar vare på menneskeligheten vår.

 

Det å ha klokskap har ikke bare med kunnskaper å gjøre (det er ikke noen selvfølgelighet at visdom øker med økte kunnskap), men også vanlig sunn fornuft og oppdragelse. Forumet har mye av det første, og sikker større mengder av det andre, men brukes det nok?

Lenke til kommentar

Og hva "forstår" du med bibelversene :

Hvem var disse ungdommene? Fra hvilken by kom de? Hvor mange var de? Hvorfor ønsket de Elisja død? Og døde de..? Hva er forbannelse, og hva innebærer det? Var det Gud som sendte bjørnene? Hvorfor oppfordrer Gud til steining? Steining er forferdelig i nåtiden, men hvordan var det på datiden?

 

Mange av fortellingene i GT er ganske heavy og uforståelige, hvertfall når man lever i 2012 (og sikkert desto mer intresant å sette seg inn i), men et par lærdommer kan vi hvertfall hente fra de.. samt man skal ikke mobbe [gamle] mennesker ;)

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om grunnverdiene i alle systemer lagd av mennesker, som tar vare på menneskeligheten vår.
Det kan jeg være enig i. Men desto mindre grunn er det jo for å tro på disse smålige og tilbedningskåte gudene ihvertfall, for det er mennesker som lever på jorden, ikke guder og det er derfor det er mennesker vi må ta vare på, ikke guder....

 

 

Det å ha klokskap har ikke bare med kunnskaper å gjøre (det er ikke noen selvfølgelighet at visdom øker med økte kunnskap), men også vanlig sunn fornuft og oppdragelse. Forumet har mye av det første, og sikker større mengder av det andre, men brukes det nok?

Nei det kan du jo si... Tror ikke at det første brukes maksimalt heller jeg da... :) Når man forfekter at folk for to tusen år siden har bedre og nøyaktigere kunnskap enn moderne forskning bruker man ikke akkurat klokskapen sin er nå min mening...

 

La oss heller ledes av kjærlighet og guides av visdom og kunnskap... Tror det er det lureste om vi mennesker skal ha en sjanse til å overleve... Utryddet kommer vi til å bli en vakker dag samme F, men det trenger jo ikke nødvendigvis bli over noen eldgamle påstander, der vi slår hverandre ihjel over penis lengdene til div innbilte guder og nekter å ta til oss kunnskap i den tro at disse gamle bøkene har alt vi trenger...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette med at det står onde ting i bibelen. Om du først anerkjenner bibelen helhetlig, så kan vi begynne å snakke om de onde tingene, men så lenge ingen anerkjenner bibelen i det hele tatt, så fins det ingen grunner for å ta det onde seriøst heller. Hvorfor diskutere det onde hvis dere ikke tror på bibelen helhetlig? Hvilket betyr at dere må ta alt det gode OGSÅ alvorlig.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Dette med at det står onde ting i bibelen. Om du først anerkjenner bibelen helhetlig, så kan vi begynne å snakke om de onde tingene, men så lenge ingen anerkjenner bibelen i det hele tatt, så fins det ingen grunner for å ta det onde seriøst heller. Hvorfor diskutere det onde hvis dere ikke tror på bibelen helhetlig? Hvilket betyr at dere må ta alt det gode OGSÅ alvorlig.

 

Problemet med tro og lesing av bibelen er jesus brillene du automatisk får når man tror...

 

Uten de brillene så laser man det som står i bibelen som det står, hverken mer eller mindre, og det som står der setter ikke noen av de gudene de forteller om i noe godt lys.

 

Leser man med jesus briller (eller muhammed briller for den sakens skyld) så tolkes ALT automatisk i favør av gud, samme hvor bloddryppende og urettferdig det er. Til og med klasking av spebarn mot klippevegger, drepe hver eneste innbyger i hærtatte byer mens man sparte kvinner som ikke hadde kjent menn blir rettferdig gjort når man leser dette med jesus brilelr på, for det er jo gud, den allmektige far i himmelen som beordret det og da må det jo være OK ikke sant? Vel, er man allmektig ville det jo vært en enkel sak å overbevis de som ble slaktet om at han var den riktige da og ikke drept dem... Men så ufattelig fordummende er denne troen at de som tro godtar slike uhyrligheter... Og de godtar uhyrligheter om at de som hadde jernvogner klarte ikke en allmektig gud å beseire...

 

Det eneste du forsøker her er å unnskylde dritten som den guden du tilfeldigvis tror på har gjort, i følge sin egen bok. Det står der, svart på hvit, hvor ufattelig dum, stupid, korttenkt, urettferdig, blodtørstig og tilbedningskåt denne guden er, men siden du leser dette med jesus briller, som unnskylder ALT det dumme og lite gjennomtenkte guden har gjort så ser du ikke hva som står der.

 

Isteden får vi servert "Dette er skrevet i en annen tid...", eller "Dette var ikke ment slik, men billedlig!", også videre, alt etter hva som passer for at det som faktisk står der ikke skal stemme.Alt dette mens hyklerne selv tror det er DE som har den RETTE tolkningen av det hele... :no:

 

For skal man være helt ærlig (noe så og si ingen religiøs er) så ser man fort at den kristne gud må være en tabbe maker av de store. JEG ville ikke latt to ungdommer, dumme som kjøpebrød fordi de enda ikke hadde noen viten om rett elle galt (om noe faktisk ER rett eller galt da, alt er som kjent relativt), løpe fritt rundt i en hage med et tre jeg ikke ville de skulle ta noe fra... Men heller ikke her er denne jødiske krigsguden de kristne har arvet serlig allvitende eller allmektig, eller serlig smart... Og hva gjør den kødden når de spiser av kunnskapens tre? Jo, han setter skylden på dem og ikke på sin egen elendige dømmekraft!

 

Og tabbene fortsetter i hans egen bok. For hva gjør denne allmektige guden når han er lei menneskers ondskap (som han SELV har skapt!!)? Jo, han drukner ALT på planeten! Er det virkelig mulig å bli mer dum og blodtørstig? Ikke i mine øyne i hvertfall. Det han BURDE ha gjort var jo å lage versjon 2.0 av mennesket, en versjon som ikke var født med alle skavankene vi i følge bibelen er født med. Han kunne jo bare modelert litt leire og blåst livspust i den leire klumpen og vips så hadde han en versjon som ikke følte begjær av noen ting, som var helt syndefri, som passet til alle disse lovene og reglene han vil og ikke vil at vi skal følge... Men hva gjorde han isteden? Jo, han fortsatte med 8 stykker (jada, jeg vet at dette er en myte, men dette må jo foregå på et nivå som de kristne forstår og som de faktisk tror er sant...) og av samme ulla som de han nettopp druknet... Håpløst!!

 

Når heller ikke dette virket (så overraskende, hvor allvitende ER egentlige denne guden??) så bestemmer han seg for å dumpe sitt utvalgte folk, jødene og mens han lar dem seile sin egen sjø satser han alt på en ny fangskare som heter kristne ved å la seg selv, i form av et spøkelse, befrukte en kvinne som skal føde ham selv i form av en sønn. (Genial plan!!!). Denne sønnen (som de kristne faktisk EVNER å tro ER sønnen, til tross for at de vet at det er gud selv :no:) virrer rundt nede i israel uten mål eller mening en lang stund før han bestemmer seg for å gjøre noe med sin guddommelighet og hva gjør han? Jo, ting som får det hele til å synke ned på et lavmål av troverdighet... For isteden for å fjerne blindhet, (noe han med letthet kunne gjort) fjerner han blindhet kun hos enkelt personer (Blindhet var jo anset som en straff fra gud må vite... Sammen med alle andre sykdommer).

 

Slaveri var OK, selge sine døtre likeså, men homofili, der to mennesker av samme kjønn elsker hverandre er forbudt...

 

Så kommer selve rosinen i pølsa, for jesus var, i følge den kristne versjonen av denne ignorante ørken religionen, selve løsningen som for alltid skulle frelse de som trodde på dette fra døden... også glemmer gud å dokumentere denne eventen skikkelig!! Er det mulig å bli så dum? Han glemmer altså å dokumentere dette skikkelig, for alt som er skrevet om denne jesus er skrevet ned lenge etter at gud selv, i form av jesus, forsvant opp i skyene den tredje dagen (som jo er den første "øyenvitne" skildringen som bruker andre, tredje og fjerdehånds vitner som "øyenvitner", i alle andre sammenhenger er et øyenvitne en som faktisk var der og så det selv med egne øyne, men her gjør bibelen og gud unntak fra den reglen...)

 

Så kommer rosin nummer to, jesu tilbakekomst... som utsettes og utsettes og utsettes .... og utsettes... I følge bibelen så skulle han jo komme igjen før de som sto og hørte på hadde smakt døden... Vel de har smakt døden, med mindre noen av dem var usedvanlig seiglivet da, men så ble jesus brillene kobnlet inn for å forsvare dette med at han mente at de som sto der skulle hentes tilbake når han en dag får somlet seg til å komme tilbake (Personlig tror jeg at jesus har mer enn nok med å løpe rundt og vise seg for folk som allerede tror på ham, (enda en "logikk" som ikke henger på greip, da det var folk som IKKE trodde han burde ha vist seg for...), og derfor ikke har tid til å komme tilbake, slik han lovet... Kanskje de troende skulle slutte å mase så jævlig på ham i form av bønner og slikt...? )

 

Hele denne historien er en eneste lang tabbe rekke som jeg BETVILER at en allmektig og allvitende gud noensinne har hatt noen befattning med. For det er rett og slett ikke mulig å være så dum og stå bak skapelsen av hele det ufattelig komplekse universet...

 

Så finnes det en gud er jeg overbevist om at det er en gud som er langt smartere enn de klønete og steindumme versjonene vi har i såkalte hellige skrifter på denne lille planeten... Til det er de som er beskrevet rett og slett for dumme... For det må jo være måte på hvor nidkjær, blodtørstig, hevngjerrig og tilbedningskåt en så mektig gud kan være mot noen totalt ubetydelige små karbon baserte livsformer på denne avsides liggende planeten...

 

Guden i den kristne bibelen, og den jødiske og muslimske, er rett og slett for dum til å stå bak noe som hslt selv etter vår målestokk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...