Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha yzf r125


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner en kompis som har den, og for en sykkel! Ikke bare er den helt utrolig rå og tøff, men den er også veldig god å kjøre. Mye kraft har den også, og går veldig bra originalt. Tøff lyd, god styring, gode bremser.

Det er en ettertraktet sykkel, men den er veldig dyr. I hvert fall ny. Og den er tung i forhold til andre sykler.

Er da 2011 modellen jeg har erfaring fra.

 

Hvilken årsmodell er det du ser på?

 

Men hadde jeg hatt valget selv hadde det nok blitt noe annet. KTM, Aprilia, eller noe annet fra Yamaha.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg så at det ikke var noen tråder om denne sykkelen på dette forumet, så jeg starter en tråd! Jeg har tenkt å kjøpe denne sykkelen om noen måneder, og vil gjerne høre om andre sine erfaringer av denne sykkelen?

Jeg skal kjøpe denne om noen måneder.. gler meg noe sykt, noen som har tips til teoriprøven for klasse a1??:) -takk
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+5132

Hvorfor ikke gå for en "endurosykkel"?

Selv med SM klarer jeg å lirke sykkelen langt inn i skogen.

Selv bruker jeg sykkelen inn til forskjellige tjern for å bade, og jeg ville ikke hatt en liggesykkel på de små veiene.

Det er også lettere å skru på underveis om man er kyndig nok til det :)

Yamaha WRX eller noe fra KTM?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du ikke har tenkt å kjøre offroad og kjører mer på vanlig vei er denne sykkelen virkelig å anbefale. Ellers vil jeg anbefale å søke litt rundt, er mange tråder rundt om som omhandler denne sykkelen, f.eks. her. Er riktignok en yzfr125 vs aprilia rs tråd, men regner med du har vurdert den også, pluss at det står mye bra om yamahaen. Den dag i dag har jeg jo tungsykkellappen og prøvd et par tyngre sykler, som f.eks. Yamaha R6 (storbroren til yzf r-125, men relativt lik i utseende). Likevel synes jeg fortsatt det er en fryd å kjøre denne lettsykkelen, fantastisk sykkel.

Hva jeg selv skrev i den tråden for en del år siden:

Jeg er 17 år og tok A1-lappen for ca. 9 måneder siden. Jeg er en svært ubesluttsom og tja.. kravstor og kanskje litt gjerrig type, så jeg prøvde en god del sykler før jeg til slutt valgte en. Jeg endte til slutt opp med Honda XR 125, som er en 4-takt cross-lignende sykkel. Ikke god toppfart, ikke god aks, kan ikke sammenlignes med en 2-taktssykkel. Men kjøreegenskapene var gode, den gikk godt, ingen vedlikehold og jeg stolte på den. Veldig fornøyd med den, selv om jeg sjelden kjørte med passasjer pga toppfart og akselerasjon. Toppfart kanskje 115km/t. Ingen vits å trimme, pga 4T.

Jeg var i en ulykke for en stund siden, og reperasjonene på sykkelen var ikke verdt det. Så jeg solgte skrapet og kjøpte Yamaha YZF-R125, igjen etter å ha prøvd flere sykler.

Alt i alt har jeg prøvd følgende sykler: Honda Rebel 125 (chopper 4T), Suzuki Intruder (chopper 4T), Honda NSR 125 (racer, 2T), Aprilia RS 125 (racer 2T), Honda XR 125 (cross 4T), Honda CBR 125 (racer, 4T) og Yamaha YZF-R125 (racer, 4T).

Av alle disse syklene går Yamahaen best i mine øyne. Jeg liker choppere og måten man sitter på, og det var kun pga pris jeg ikke kjøpte Suzuki Intruderen. Rebellen er litt svak. Honda XR'en er også svak, men jeg kjøpte denne fordi jeg var lei av all letingen, jeg ville ha sykkel, og jeg fikk en svært god pris.

Av racerne jeg har prøvd, har jeg altså prøvd to 2T og to 4T. Jeg likte ingen av 2-takterne og jeg likte begge 4-takterne. CBR'en er litt for liten for meg, så den kjøpte jeg ikke. Den ser generelt veldig spinkel ut. NSR'en var jeg også litt for stor for, ryggen ble helt bøyd under kjøringen og jeg fikk ingenting ut av speilene. Ellers ser NSR'en veldig fin ut, og den har en veldig slitesterk motor som er mulig å få mye ut av om man trimmer, for dem som er interessert i slikt.

Så.. de to denne tråden handler om. Aprilia RS og Yamaha YZF. Jeg har prøvd TO aprilia-sykler. Jeg likte ingen av dem. Skal sies at den ene mest sannsynlig hadde noe galt med systemet, den sluknet helt plutselig midt i en rundkjøring (flaut). Apriliasyklene var generelt vanskelige å kjøre. Mange vil kanskje si at det er mine kjøreferdigheter det står på, men det får bli opp til dere. Jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll på dem, og de levde på en måte sitt eget liv.

Jeg misliker å konstant måtte ha et høyt turtall for å få respons fra sykkelen. På RS'en er det jo nesten umulig å kjøre på lavt turtall, og så plutselig flyr den som f*** avgårde rundt 6000 omdreininger. Hvis man klarer å kontrollere dette og synes det er greit å konstant ruse motoren så er det vel greit. Jeg liker å ha respons på alle omdreininger, noe 4-takterne gir.

Yamahaen har jeg full kontroll over. Den gir full respons på alle turtall og den gjør akkurat som den blir bedt om. Kjøreegenskapene er sinnsykt gode, det samme er bremsene. Den har også i mine øyne veldig god aksellerasjon, og toppfarten er på rundt 130km/t. Ikke noe problem å kjøre med passasjer, jeg har kjørt med flere passasjerer på både motorvei og små, trange veier, oppover- og nedoverbakker, både jenter og gutter. Ikke noe problem i det hele tatt. Husk hjelm!

Sykkelen krever omtrent ikke vedlikehold, den bør vaskes og man kan kanskje skifte kjedeoljen selv et par ganger, men egentlig så gjøres alt man trenger på service. Igjen, om man liker sykkelvedlikehold og har kunnskap om dette tror jeg ikke det er et problem å ha en RS, så klart. Men for deg som ikke har så mye peiling og som ønsker en pålitelig og slitesterk motor du kan stole på dag etter dag, uten å måtte pusse og fikse på den støtt og stadig, vil jeg helt klart anbefale en 4-takt, og Yamaha YZF-R125, som per dags dato er den sykkele jeg er aller mest fornøyd med. Jeg har rett og slett ingenting å utsette på den. Utseendet er fantastisk, den er ufattelig stilig (min er blå), og flere av mine venner har trodd det var en tyngre sykkel. RS'en ser ikke så ille ut den heller da, men YZF'en er hakket stiligere, i mine øyne.

Med en toppfart på 130km/t og relativt god aksellerasjon (samt alle de andre godene som lite vedlikehold, slitersterk motor, lite bensinforbruk, bra utseende og gode kjøregenskaper), hva trenger man? Er bare drittunger med null respekt for trafikken og sitt eget liv og andres som trenger en sykkel som går i 190km/t, disse burde alle miste lappen sin. I 120km/t kjører man 33m per sekund, og man bruker minst 1 sekund på å reagere i en eventuell nødssituasjon. Det vil si at før man i det hele tatt får begynt å bremse har man kjørt 33m. Og i den hastigheten tar det minst et par sekunder å stoppe helt, så vi nærmer oss fort 100m+ før man har klart å stoppe. Tenk på det når du kjører.

Jeg vil, til alle som har lett-sykkellappen eller tenker på å kjøpe den, anbefale Yamaha YZF-R125 som en klart best sykkel når det gjelder lettsyklene. Spesielt dere som ikke bryr dere om trimming og totalt hensynsløs kjøring. Man kan ha det gøy på en 4T også. Honda Varadero 125 er heller ikke så dum, den virker utrolig sterk og ekstremt pålitelig med omtrent null vedlikehold, men jeg har ikke prøvd den. Den er også veldig veldig stor, så kanskje ikke like gøy å kjøre, men perfekt for langturer og garantert best på alt som har med vedlikehold og bensinforbruk å gjøre.

Det eneste som er negativt med YZF'en er at den ikke egner seg off-road, men man kan ikke få i pose og sekk. Bor man på landet med grus og jord over alt og få ordentlige veier ville jeg ikke kjøpt en racer.

 

Endret av Sitronsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...