Gå til innhold

Trenger noe til å kjøre VM-ware


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å sette sammen en maskin som jeg skal bruke utelukkende til VM-Ware Workstation.

 

Jeg tenker da ett HK med intigrert skjermkort og muligheten til masse RAM. I første omgang 12-16 GB.

 

Det jeg trenger er jo:

- PSU

- CPU

- HK

- RAM

 

Men hvis jeg får hjelp til HK, CPU og RAM skal jeg klare resten :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere trenger ikke ta helt av. Dette skal jo være en privat VM-Ware å ikke noe som skal stå i ett rack hos en bedrift.

 

Jeg trenger bare en maskin med masse RAM. HDD kan vi holde utenom foreløpig, men regner med det blir en 240GB SSD.

 

Hvis vi holder oss under 10k så hadde det vært greit :) Mulig jeg tåler opp mot 15k men vi trenger ikke sette det som mål.

Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet tenkt å bruke Windows 2008 R2 64-bits.

 

Hvorfor i alle verden tenke du på noe sånt? Windows server koster noe som kr. 8000+, og du skal kun bruke det til host? Jeg syns det er rart nok at du tenker på VMWare Workstation på ca. kr.1500 istedenfor gratis alternativer som VirtualBox (eventuelt KVM eller Xen).

 

Hvis du ikke har tenkt å kjøre noe bare på hosten, eller ihvertfall ikke noe som krever Windows, så kjør Linux på hosten. Du får mye bedre valuta for pengene, samt bedre sikkerhet og ofte bedre ytelse (spesielt dersom du har mer enn en harddisk). Mitt erfaring (dog med VirtualBox, ikke VMWare, og ikke med server Windows) er at Linux er et bedre og mer stabilt host enn Windows, og fungere bedre med USB passthrough.

 

Jeg lurer også på hvorfor noen ville velge å kjøpe VMWare til desktop bruk. Jeg kan forstå det til server bruk, spesielt i omstendigheter der man er villige til å betale betydelig penger til støtte fra både VMWare og hardware fabrikantene. Men til hjemmebruk høres Windows Server + VMWare som penger ned i dassen.

Lenke til kommentar

Har gratis lisenser gjennom jobb, så det trenger dere ikke tenke noe på :)

 

Linux som host og VirtualBox er fremdeles bedre valuta for penger enn Windows Server og VMWare workstation - selv om du får disse gratis. Linux er en bedre host til virtuelle maskiner, uansett om det er VirtualBox eller VMWare du skal kjøre. Og VirtualBox har mange fordeler over VMWare Workstation (selv om VMWare er vist bedre på enkelte områder).

 

Det er klart at dersom du er vant til Windows + VMWare, er det kanskje lettere for deg å bruke identiske verktøy. Og egen smak har mye å si. Men jeg vet at dersom du hadde gitt meg lisenser til Windows Server og VMWare til kr. 10K, hadde de ligget ubrukt i et skuff.

Lenke til kommentar

ESXi fås jo gratis for inntil 32GB RAM / 1 CPU (ubegrenset med cores), og er dermed både mer økonomisk samt en bedre virtualiseringsplattform (så sant du ikke skal bruke desktop-VMer som krever litt grafikkytelse, da)

 

Kjører ESXi selv på et AMD-oppsett (Phenom 2 6-core, 16GB RAM) som jeg kjøpte til 3000kr i fjor høst. For slike ting blir det fort veldig mye billigere å gå for AMD. ECC-RAM kan også være en fordel. Mener alle AMD-hovedkort fra ASUS støtter dette.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

ECC ja... det ser ut som at det bare er 3 Asus HK på komplett som har dette.

 

http://www.komplett....aspx?sku=633005

http://www.komplett....aspx?sku=638069

http://www.komplett....aspx?sku=645771

 

Også må jeg finne noe passende RAM.

 

 

EDIT: Hvis det ikke er noen store innvendiger bestiller jeg denne handlelisten i løpet av dagen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

ESXi fås jo gratis for inntil 32GB RAM / 1 CPU (ubegrenset med cores), og er dermed både mer økonomisk samt en bedre virtualiseringsplattform (så sant du ikke skal bruke desktop-VMer som krever litt grafikkytelse, da)

 

Kjører ESXi selv på et AMD-oppsett (Phenom 2 6-core, 16GB RAM) som jeg kjøpte til 3000kr i fjor høst. For slike ting blir det fort veldig mye billigere å gå for AMD. ECC-RAM kan også være en fordel. Mener alle AMD-hovedkort fra ASUS støtter dette.

 

Jeg får ikke lastet ned ESXi fra hjemmesiden til VMWare.. virker som om at det er noe galt med siden for den timer bare ut.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...