Gå til innhold

Flytte til USA?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har sett en del på leiligheter i Miami, og ser etter hvert at jeg kan få mye høyere standard for pengene der enn jeg får i Trondheim hvor jeg bor nå. Sommer hele året frister ikke rett lite det heller.

 

Men så kommer problemet. Hvordan er det å flytte til USA? Har hørt rykter om at dette skal være ganske strengt. Særlig for den vanlige "Ola Nordmann", som ikke er tilknyttet USA med jobb eller skole. Personlig jobber jeg offshore med en 2-4 turnus. Altså at jeg er på jobb i to uker for så å avspasere i 4 uker. Dette fører jo til at det ikke vil dreie seg om et kontinuerlig opphold, mer en fire ukers ferie med enkelte opphold på 2-3 uker. Slipper jeg unna med vanlig turistvisum på 30 dager i dette tilfellet? Kan slike visum fornyes så ofte som det trengs i mitt tilfelle?

 

Setter stor pris på svar fra noen USA-eksperter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turistvisum er på 6 månder.

Du bør uansett kontakte ambasaden og forhøre deg.

 

Husk at du må betale for en del ting i USA som en gjerne tar som en selvfølge her i landet. Tenker da først og fremst på helseforsikring. Men det er mulig Folketrygden dekker en del om du stadig er innom Norge.

 

Jeg vil jo fremdeles jobbe i Norge, og være registrert i Norge så jeg vil jo ikke miste noen av de ordningene vi Nordmenn er så heldige å ha. Men ser ut for at jeg må kontakte ambassaden uansett. Er ikke lett å bli klok på disse visumreglene :)

 

Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar

Turistvisum er på 6 månder.

Du bør uansett kontakte ambasaden og forhøre deg.

 

Husk at du må betale for en del ting i USA som en gjerne tar som en selvfølge her i landet. Tenker da først og fremst på helseforsikring. Men det er mulig Folketrygden dekker en del om du stadig er innom Norge.

 

Jeg vil jo fremdeles jobbe i Norge, og være registrert i Norge så jeg vil jo ikke miste noen av de ordningene vi Nordmenn er så heldige å ha. Men ser ut for at jeg må kontakte ambassaden uansett. Er ikke lett å bli klok på disse visumreglene :)

 

Takk for hjelpen uansett!

 

Og hva skjer om du blir syk i USA uten helseforsikring?

Lenke til kommentar

Du kan jo spare opp og kjøpe/leie en leilighet/hus i USA, og dra der når du har 4 uker fri? Du kan søke om utvidet visum og være der inntil 6mnd hvert år.

Nedturen er jo at du må ta fly fram og tilbake ofte, som er en ganske lang reise.

Hvor i USA kunne du tenkt å bo ? Miami er det vel rundt 60% mexincanere som bor der, som snakker dårlig engelsk, og de er ikke akkuratt høflige mot turister. Så tror ikke du ville likt å bo der.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Tenkte i utgangspunktet Miami. Sol og varme frister veldig, men jeg har ikke bestemt meg for noe fast sted enda. Gode tips mottas med takk.

 

Reisen frem og tilbake ser jeg ikke på som noe problem. Og jeg har gode reiseforsikringer gjennom jobben som dekker det aller meste. Det er altså kun spørsmålet om visum jeg ser på som et problem. Finnes det ingen måter jeg kan bo i Miami hele året og samtidig jobbe i Norge?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vel, det er STORE problemer med å flytte til USA. Du må gjerne kjøpe deg et bosted derborte, men det betyr ikke at du får bo der.

 

Har selv pendlet mer eller mindre over der hver fritur (jobber 2/4) i mer enn 3 år. Man kan søke om B1/B2 visum, da kan du OPPHOLDE deg der i inntil 6 mnd av årets 12 mnd. Det samme kan du hvis du har ESTA (internett registrert elektronisk visa) MEN, etterhvert begynner gutta på homeland å spørre deg om du BOR der, og da begynner det å bli utrivelig. For det kan nemlig IKKE, selv om du er aldri så velstående. Forskjellen på ESTA og B1/B2 visum, er at dersom de nekter deg innreise på esta, kan de bare snu deg i døra. Med B1/B2 kan du kreve advokat, og da slipper de deg lettere gjennom pga alt styret med å måtte bli konfrontert med advokat.

 

Du kan også stable penger til å investere i business derborte, E2/E1 eller EB5, men krever mye penger, noen til å drive for deg mens du er borte og betyr en masse styr......samt en vannvitteg treg ambassade i Norge som skal behandle søknaden din. Regn med at du trenger minst EN mill NOK på billigste alternativ.... Eller du kan delta i greencard lottery..... Mye styr med den også, spesielt dersom du skulle vinne..... Utrolig nok. Vær obs på mange falske lotterier, bruk link fra ambassadens hjemmeside. Det er gratis å delta, dersom du kommer til en side som skal ha betalt, er det lureri.... SAmme gjelder ved søknad om esta.

 

Apropos bolig i Florida..... Boligskatten er veldig høy i attraktive områder. Det samme gjelder mordraten. Vi leier leilighet på gulf-kysten, ca 2 timer vest for Miami, slipper derfor unna masse styr.... Nå må jeg jobbe igjen.... Har masse info om dette, dersom noen er interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke. Dersom du er på ESTA, vil de etterhvert anta at du er bosatt der, du vil bli innkalt til 'secondary', dvs du blir tatt ut av køen og må inn til samtale med en annen kontrollør. Dersom du da ikke har en MEGET god forklaring på hvorfor du reiser så mye inn i landet, er risken for hjemsendelse stor.

Dersom du er på B1, dvs forettningsvisum, stiller det seg anderledes. Muligheten for å bli sendt til 'secondary' er likevel stor etter en periode med mange innreiser. Dessuten er det ikke så lett lengre å få B1/B2. De krever idag mere bakgrunnsdata, som inntekt, inoen tilfeller at du dokumenterer at du har bolig i Norge osv.

Du har heller ikke lov til å tilbringe mer enn 180 dager av året derborte.

E2 er anderledes, det er en 'lightversjon' av greencard. Du kan oppholde deg i USA så lenge visumet er gyldig, men som regel bare max 5 år før det må fornyes. Problemet for en offshore pendler vil da bli å dokumentere at han/hun driver en business som tillater at du kan være såpass mye borte fra den daglige driften, slik at etterhvert vil du miste det som kalles E2 status. E2 krever også endel kapital for å starte/kjøpe en bedrift som tilfredsstiller kravet til E2. Du kan melde flytting til USA dersom du har E2. Dersom man er gift, er det lettere. Da kan den ene ektefellen drifte firma, mens den den andre kan gjøre hva pokker som helst. Imidlertid er dette en lang vei å gå, koster deg typisk NOK 1.000.000.- å komme igang. Saksbehandling ved ambassaden i Oslo er vannvittig treg. Vi har sålangt ventet 24 uker på svar, i Madrid (for Spanske statsborgere) er ventetiden ca 5 dager, i London; ca 11 dager.........

EB5 er investorvisum som koster mellom $ 500.000 og oppover. Her har du lite eller ingen påvirkning eller bestemmelse over egen investering, men du trenger altså ikke drifte noen butikk selv.

Tilslutt, Global Entry Traveller (mener jeg det heter), sjekk ut på google.

Summa sumarum, greit nok å dra på ferie dit noen ganger iløpet av året, ellers er det mye styr .....

Går selvsagt an å få seg jobb derborte gjennom kontaktnett, men pga høy arbeidsledighet, er det som tidligere het 'green card sponsor' i dag så og si totalt fraværende.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Global Entry er ingen mulighet med mindre du allerede er US permanent resident (innehar en green card), eller statsborger i Nederland, Sør-Korea eller Mexico.

 

http://www.globalent...ligibility.html

 

 

Forresten er dette green card lotteriet artige saker. Jeg har sendt in søknad for DV-2014 (søknadsperioden er fra begynnelsen av oktober til begynnelsen av november) og trekningen er i mai 2013.

Endret av Chandon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...