Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utvist på vg1. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en VG1-elev

 

Jeg sitter i klypa nå. Jeg fikk tilbake en engelsk tentamen i dag og har et lite problem.

I forkant av prøven fikk vi vite at vi kunne ta med alt vi ville av ark, dokumenter, osv. Det gjorde jeg, og siden vi på forhånd også fikk vite hva tema ville bli, printet jeg ut noe jeg trodde ville være relevant - og jeg traff blinken veldig presist.

 

Her er greia: Fikk vite av lærer i dag at 20% av teksten var plagiat.

Jeg benyttet meg i stor del av en ferdigprodusert tekst, men jeg brukte mye mine egne ord og omformulerte godt. Det ble vurdert som plagiat likevel.

Læreren kunne ikke vurdere den delen (20%), så det ble karakter 3.

Her er problemet: Fikk beskjed om at jeg vil bli utvist i 1 dag og at jeg vil få ordens anmerkning. Dette var noe av det strengeste som kunne skje, fikk jeg vite.

 

Jeg hadde ingen intensjoner om å jukse, og det bør vel være klart da kun 20% er plagiat? Hadde 90% vært plagiat, hadde jeg selvfølgelig skjønt det.

Hva vil skje nå?

 

Er jeg ille ute? Kan jeg nekte å bli utvist? Kan jeg vise til noen lov eller andre regler?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var 1 vurderingssituasjon. Fikk 3.

Har ligger på 4 og 4+ gjennom hele året (sikkert 6-7 vurderingss.)

 

Og hun kan gi meg stryk??

Du var heldig ja, for hun kunne gitt deg stryk, altså karakter 1.

Men du var ikke akkurat så heldig med utvisning. Synes heller ikke 20% plagiat er så ille. Har hørt om flere som har ligget på over 50% uten utvsining.

Lenke til kommentar

Dette var 1 vurderingssituasjon. Fikk 3.

Har ligger på 4 og 4+ gjennom hele året (sikkert 6-7 vurderingss.)

 

Og hun kan gi meg stryk??

Du var heldig ja, for hun kunne gitt deg stryk, altså karakter 1.

Men du var ikke akkurat så heldig med utvisning. Synes heller ikke 20% plagiat er så ille. Har hørt om flere som har ligget på over 50% uten utvsining.

 

Det er det jeg også mener, bra du er på min side. Hvis jeg hadde gått inn for å jukse ville jeg sikkert hatt 95% plagiat. Da hadde jeg lagt meg i buret mitt, men 20% er jo bare innledningen...

Lenke til kommentar

Grunnen til at plagiat slås så hardt ned på er jo fordi andre personer har brukt tid og energi på å drive research, og formulere teser og avhandlinger. Hvis noen hadde brukt mine artikler og skrevne forfatterverk for å forbedre sin egen karakter, uten å bruke det som kilde, men å rett å slett kopiere (les: plagiat), så hadde jeg ikke brydd meg om det var 20% eller 95%. Men nå lager jeg gratis videoer som folk har LOV til å plagiere på matteprøver, hehe.

 

Det blir litt som om jeg skriver en sang og legger den ut på YouTube, hvor noen andre laster den ned, laster den opp på sin egen kanal og tjener penger på det, per view.

 

Sant at du ikke tjener penger på det du gjorde, men åndsverk er åndsverk, og hele poenget med prøva di var at du skulle vise hva du er god for. Det du beviste var at du prøver deg på plagiat, men at du er "lur" nok til å gjemme det ved å bare kjøre 20%. Det taler ikke godt for din sak.

 

De som kopierer 95% har i alle fall bevist at de rett og slett ikke vet bedre. Ditt tilfelle bærer preg av overlegg.

 

Anmerkningen din kommer nok til å svi når du skal ut i arbeid. Vet ikke hva slags linje du går, men om du går 2 år VGS og dermed skal bli lærling, så vil jeg si du har ødelagt store deler av sjansen for å gli inn i en bra lærlingplass.

 

Jeg sier ikke dette fordi jeg er mot deg. Dette er bare slik jeg tolker situasjonen.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Enten har noe endret seg siden jeg gikk paa vgs, men da var det kun siste halvaar som talte paa orden og oppf0rsel karakter for endelig vitnemaal.

 

Uansett om du faar noe paa vitnemaalet og du ikke skal ut i leare vil verken et universitet eller fremtidig arbeidsgiver gi blanke for hva en har gjort paa vgs.

Lenke til kommentar

 

Anmerkningen din kommer nok til å svi når du skal ut i arbeid. Vet ikke hva slags linje du går, men om du går 2 år VGS og dermed skal bli lærling, så vil jeg si du har ødelagt store deler av sjansen for å gli inn i en bra lærlingplass.

 

 

Ikke nødvendigvis. Det er stor forskjell på en ordensanmerkning og nedsatt ordenskarakter. Jeg vet ikke hvem av disse TS fikk, men jeg vil tro han bare fikk en anmerkning. Får du flere anmerkninger kan du bli trekt ned en ordenkarakter (til Nokså God), men det skal en del til med mindre du har mange fra før av.

 

En anmerkning er ihvertfall ikke noe å være redd for, og jeg tror det her går helt fint.

 

Det er uansett bare det siste du gjør på skolen som teller, og siden du går vg1 har du mest sannsynlig minst ett år igjen på skolen. Ingen problemer!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. Var litt urolig mtp denne ordensanmerkningen, men jeg vil også tro at den ikke vil ha noen fremtidige konsekvenser etter å ha lest hva dere sier.

 

Skal konfrontere læreren med dette og prøve å unngå noen store problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...