Gå til innhold

Skal bygge PC -- 2- eller 3TB HDD?


Anbefalte innlegg

Hey, jeg skal bestille deler til en PC jeg har planer om å bygge og er litt usikker på hva det mest praktiske ville være når det kommer til HDD. Har kikket på Seagate Barracuda 3TB (http://www.komplett....aspx?sku=653074) og 2TB versjonen av Barracuda.

 

Spørsmålet er altså, med tanke på partisjonering og GPT/MBR, hva er det mest praktiske? Hovedkortet har UEFI BIOS, så skal være mulig, så vidt meg forstått, å boote fra GPT disker i Win7 x64. Tenker òg på størrelse på HDD grunnet partisjoneringen (Ønsker OS'et på en egen partisjon og en jeg kjenner sa det slik at jeg ville ende opp med 3 partisjoner (C:\ på rundt 100GB, D:\ på rundt 1TB (Litt mindre, selvfølgelig) og E:\ på ca. 2TB, høres ut som et lite slit.)

 

Hovedkortet jeg har hatt i tankene til byggingen av PCen er et ASUS Sabertooth 990FX Socket-AM3+ http://www.komplett....aspx?sku=637621

 

Noen tanker og idéer hadde vært fint :) Kom gjerne med forslag ^^

 

EDIT: Bare sånn at det er sagt, jeg skal bruke disken som oppstartsdisk :wee:

Endret av AzureFaint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg satte inn en stor harddisk nylig så måtte jeg gjøre om til GPT (så vidt jeg kan huske), for jeg formaterte den først til MBR og det ble egentlig feil. Med MBR fikk jeg ikke utnyttet hele harddisken, dette så jeg da lagringsplassen ikke summerte opp til spesifisert størrelse (det var vel tre TB tror jeg).

 

Jeg valgte denne gangen å la harddisken få kun en partisjon.

Lenke til kommentar

Da jeg satte inn en stor harddisk nylig så måtte jeg gjøre om til GPT (så vidt jeg kan huske), for jeg formaterte den først til MBR og det ble egentlig feil. Med MBR fikk jeg ikke utnyttet hele harddisken, dette så jeg da lagringsplassen ikke summerte opp til spesifisert størrelse (det var vel tre TB tror jeg).

 

Jeg valgte denne gangen å la harddisken få kun en partisjon.

Brukte du denne disken som oppstartsdisk, om jeg kan spørre?
Lenke til kommentar

... (Ønsker OS'et på en egen partisjon og en jeg kjenner sa det slik at jeg ville ende opp med 3 partisjoner (C:\ på rundt 100GB, D:\ på rundt 1TB (Litt mindre, selvfølgelig) og E:\ på ca. 2TB, høres ut som et lite slit.)

Det er vel ingen grunn til at du ikke kan ha 2 partisjoner? 100 GB (eller større) til C:, og resten på D:

Det blir riktignok en liten partisjon til, 100 MB til boot. Men den er usynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...