Gå til innhold

Steam Mover - tredjepartsverktøy for å flytte Steam-spill til f.eks. SSD


Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vært postet før, men et kjent problem er at Steam lagrer alle spill i samme mappe, på samme stasjon.

 

For en SSD på 120GB så tar det ikke lange tiden før den er full.

 

I mitt tilfelle bruker jeg 2x80GB (160GB) Intel SSD X25 Gen.1 i Raid 0 for Steam mappa og andre spill. Bruker også 1 stk. Intel SSD 160GB X25 Gen.2 for OS, programmer og noen spill. I tillegg har jeg 1 stk. 1TB WD Green for annen lagring. Jeg har ikke så mange spill at det er noe problem enda, men kan tenke meg at for folk som har hundrevis av spill på Steam så kan dette bli et problem, iallefall hvis de samtidig har en liten SSD, og gjerne vil kunne spille de mest spilte spillene fra SSD'en.

 

Vel, jeg har visst om et program som heter Steam Mover i ganske lang tid. Dette er et program som enkelt kan flytte Steam spill mellom stasjoner med et par museklikk, uten at det påvirker noe som helst.

 

I dag testet jeg Steam Mover på skøy. Flyttet noen spill (Spill jeg spiller lite) fra SSD Raid 0 arrayet mitt, over til 1TB WD Green harddisken. Gikk ikke mange minuttene og fungerte helt problemfritt. Kunne også kjøre spillene uten noen som helst problemer. Like enkelt å flytte de tilbake også.

 

For de med hundrevis av Steam spill kan jeg tenke meg at det vil være en enda bedre løsning å ha Steam mappen på en stor lagrings harddisk, og heller flytte de mest spilte spillene med Steam Mover, over til SSD alt etter som det passer.

 

Uansett, sikkert mange av dere som vet om dette programmet, men til de som ikke vet om dette ville jeg bare prøve å skrive litt om det.

 

SteamWindow2.PNG

 

Programmet er gratis og kan lastes ned her

 

 

Et annet litt interessant program for de som har mye RAM, er FancyCache. Dette er et lite program som gjør at du kan bruke RAM til å cache harddisk. På samme måte som man kan bruke SSD, i f.eks Z68/Z77 chipset til å cache harddisker. Programmet er i beta og har 180 dagers gratis prøvetid

 

Kan lastes ned her

 

Har ikke prøvd dette selv, men vet folk som har prøvd det, og det skal visstnok fungere veldig bra. De mest brukte programmene og spillene laster lynkjapt fra minnet.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan laste ned programvare som "linker" en mappe fra "c:\MinMappe" til feks "d:\spill\steam\MinMappe\"

 

Husker riktignok ikke navnet, men med et googlesøk så kommer det nok kjappt opp. Fungerer på alle type filer.

 

Man trenger ikke laste ned noe program for å gjøre dette. - for å lage en symbolsk lenke fra c:\minmappe til d:\spill\steam\minmappe skriver man bare mklink /D "c:\minmappe" "d:\spill\steam\minmappe" (da vil altså lenken (katalogen) c:\minmappe peke på d:\spill\steam\minmappe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...