Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor går mopeden bare i 45 km/t?


Nala

Anbefalte innlegg

Hvorfor er en maksgrense på moped bare 45 km/t? Det er jo trafikkfarlig! Er selv en mopedfører, og når jeg kjører på for eks forkjørsvei der fartsgrensen er 70-80 er jeg jo rent nervøs. Biler kommer i fullfart og sneikjører meg og alikevell ligger jeg helt ute i veikanten. Prøver og ta omveier i tettbygdstrøk men tar jo mye lenger tid. Rundt 70 km/t hadde jo vært en mye bedre hastighet? Mopeden min klarer jo så vidt 45, og i oppover går det i 25...Sykkelister sykler jo nærmest forbi deg. Mange blir også irritert over mopedfører fordi dem sinker trafikken. Trimming har jo blitt så utrolig strengt, 4200kr i bot og 6 prikker på neste førekort. Vegvesenet og Politiet er jo også ute etter mopedlister så det holder. Hva er din mening om mopedhastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Net er null problem å øke farten til 80 , men da må man ha en lenger og dyrere lapp + at motor og bremser må være større.

Men da kan man jo like godt skaffe A1?

Og da blir vel hele tankegangen bortkastet?

 

Se heller på det som en lav fart pga lav pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt idiotisk, før i tiden kunne man få mopedlappen uten en gang å ha kjørt. Derfor skjedde det mange ulykker, og da ble hastigheten satt ned for å forhindre dødsulykker. Men nå er opplæringen en helt annen, det er mye teori og obligatoriske kjøretimer. Jeg mener at det er mer farlig å kjøre rundt på en moped som går i 45 enn 80 km/t. Grunnen til de er ute etter folk som trimmer, er vel pga det er veldig lettjente penger. Det har ingenting med sikkerhet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Net er null problem å øke farten til 80 , men da må man ha en lenger og dyrere lapp + at motor og bremser må være større.

Men da kan man jo like godt skaffe A1?

Og da blir vel hele tankegangen bortkastet?

 

Se heller på det som en lav fart pga lav pris.

De fleste har ikke råd til A1 lappen, og mopedene som blir produsert i dag er jo lagd for hastigheter opp i mot 90 kmt. Mopedene i dag har hydrauliske bremseanlegg med gigantiske skiver, som bremser lige godt som en tyngre sykkel. Mopedene i norge blir jo plombert så mye at mopedene rykker seg så vidt...
Lenke til kommentar

Der ligger jo svaret, høyere hastighet = dyrere opplæring.

Har man ikke råd til A1 så kan man ikke kjøre i 90.

Kan ikke få i pose og sekk.

 

Det blir som din lokale ISP, du kan få høgere hastighet på internettet, men da må du betale for det.

Selv om teknologien ligger der helt frem til deg.

Trafikkbildet endrer seg fort i høyere hastigheter, noe som krever mer.

 

Jeg har selv A og begynnte med moped + A1 + mellomtung.

Av alt jeg har kjørt, over 10 år så synes jeg moped er det vanskeligste jeg har kjørt.

Farten er så lav at det er farlig og jeg klarer nesten ikke kontrolere den med så lite kraft.

 

I tyskland er det andre regler.

Kjørte moped der med 5,5hk og 70cc og med en slik lav vekt var det et billig kjøretøy samtidig som den ikke oppevdes farlig i trafikken til moped å være.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor mopeden bare går i 45 min går i 90 den!

 

Uansett den regelen er fucka! jeg kjørte på r2 Uten trim i 50 km.. det var ikke langt ifra at jeg ble kjørt ned! lastebiler blåser meg av veien og bilen kjører forbi som om det skulle vert rally!!

 

Helt idiotisk syntes maks fart kunne vert 70! i svergie trenger du ikke engang og ha lappen for og kjøre moped

 

Uten lappen får du låv til og kjøre i 40

med lappen 45.......

 

 

Trim! Trim! Trim! Trim! Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!Trim! Trim! Trim! Trim!

Endret av xtr3zz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt idiotisk, før i tiden kunne man få mopedlappen uten en gang å ha kjørt. Derfor skjedde det mange ulykker, og da ble hastigheten satt ned for å forhindre dødsulykker. Men nå er opplæringen en helt annen, det er mye teori og obligatoriske kjøretimer. Jeg mener at det er mer farlig å kjøre rundt på en moped som går i 45 enn 80 km/t. Grunnen til de er ute etter folk som trimmer, er vel pga det er veldig lettjente penger. Det har ingenting med sikkerhet å gjøre.

 

Mopedopplæringen i dag er ikke noe særlig til opplæring, selv om det liksom skal være det. Du møter opp på fire obligatoriske kjøretimer, og etter dette tar du ei teoriprøve som ikke er noe som helst. That's it, du lærer ikke en dritt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-95147

Fartsgrenser er basert på forskning. Og bla. tålegrensen kroppen vår tåler, skal være i samsvar med en "bråstopp". Alt henger sammen med statens visjon om "null-drepte".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

grunnen er "NORGE", latterlig spør du meg. 45 er alt for lite.

 

Spørs om du sier det etterpå - fart er ikke farlig, men det er den jævla bråstoppen .... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

grunnen er "NORGE", latterlig spør du meg. 45 er alt for lite.

 

Spørs om du sier det etterpå - fart er ikke farlig, men det er den jævla bråstoppen .... ;)

Hva med motorsykler? de kjører jo i hundre og helv**** ja :) du tar poenget.

 

Ja, det gjør de - men det betyr ikke annet enn at de bryter fartsgrensen/lovbrytere, og de har motorkraften til det. Det ligger mange flinke bilførere på kirkegårdene.

Lenke til kommentar

Dere burde være glade for at dere får kjøre i 45. Opplæringa deres er en forbanna spøk, mopedister er ingenting mere enn glorifiserte syklister som faktisk veit hva vikeplikt betyr.

 

Selv kjørelæreren som har mopedister her latterligjør hele greia, hva lærer dere av å kjøre 5 stk på rad og evt rundt noen kjegler? Veit dere egentlig hva begrepene gasskontroll og styrekommando betyr?

 

Årlig dør det i snitt 7. mopedister, slik folk syter burde det vært 200. Ja det er farlig, men det er i stor grad bilistene som skaper di farlige situasjonene ved å gjøre dårlige forbikjøringer, men dette er det jammen meg mange mopedister som har skyld i også, pga dem ikke klarer å slippe trafikken forbi, menselvsagt burde ikke bilister gjøre som dem gjør uansett.

 

Førerkort er ingen rett, det at du ikke har råd er ikke mitt problem, for min del kan du gå.

 

-

 

Trimbota betyr ingen verdens ting, det som betyr noe er at du får millionregresskrav dersom du smeller ned noen med trimma sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

grunnen er "NORGE", latterlig spør du meg. 45 er alt for lite.

Det er ikke bare Norge dette gjelder i. Faktisk lurer på jeg på om det er samme grensen i hele EU. Vet ihvertfall at det er 45 i Sverige, Finland og Danmark.

 

Etter hva jeg finner på Wikipedia finnes det også en kategori med en grense på 25-30 i Sverige og Danmark

  • Liker 1
Lenke til kommentar

grunnen er "NORGE", latterlig spør du meg. 45 er alt for lite.

Det er ikke bare Norge dette gjelder i. Faktisk lurer på jeg på om det er samme grensen i hele EU. Vet ihvertfall at det er 45 i Sverige, Finland og Danmark.

 

Etter hva jeg finner på Wikipedia finnes det også en kategori med en grense på 25-30 i Sverige og Danmark

Sjokkerende, med tanke på at staten skal være så overbeskyttende på alle områder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...