Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Interessant diskusjon, og jeg husker jeg diskuterte det med en venn av meg. Han påstod at hva man gjorde i livet ikke hadde noe å si fordi verden går videre uansett, og hva man gjorde telte ikke noe som helst i det store bildet.

 

Jeg så det slik at siden man kun lever en gang i et liv må man gjøre det absolutt beste ut av det.

 

Er vel et bilde på en optimist og en pesimist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt motto:

 

Forvent alltid det negative, for da kan du bare få positive overraskelser!

 

 

Vil ikke si at optimister nødvendigvis er dumme på noen måte. Det å være optimistisk er å tilnærme seg situasjoner på en måte som kan gi økt ytelse og selvtillit for svært mange. Jeg ser ikke at det skulle være noe galt i det. Hvis en person føler at det hjelper, så er jo det bra.

Endret av Dohvakiin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig å alltid forvente det negative, du forventer vel ikke å kræsje hver gang du setter deg inn i en bil.

 

Virker som en ekstrem depresiv verden å leve i isåfall :p

 

Men når det kommer til enkeltsaker, som karakterer på en prøve, kan jeg skjønne det. Bedre å være realistisk spør du meg, med et hint optimisme for å få fremtiden til å se lysere ut.

Lenke til kommentar

...og alle synger: "...always look at the bright side of life..... Coz when you look at it, it's all a pease of shit...."

 

He he.

 

"And remember the last draw is on you....! Soooo always look at the bright side of life...!"

 

Monty pyton er definitivt inne på noe her... :)

Lenke til kommentar

Dessverre er det slik i samfunnet at man ikke kan si noenting negativt om noe, uten å bli slaktet for det av den store grå massen.

Man kan ikke si at "osloskolen har et problem, innvandrerbarna kan jo ikke lese!" nei, man må si "osloskolen har spennende utfordringer, og da er det bra at vi har så mange dyktige lærere som med glede bidrar til å løse disse utfordringene".

Alt skal altså gis en falsk positivitet.

 

Politikerne går rundt og smiler om kapp, de smiler døgnet rundt, falske ekle smil, for de vil jo unngå at noen tar et bilde der de ikke smiler.

 

Jeg mener det må være lov å si at voldtekt er feil.

Sier man at voldtekt er feil, blir man møtt med rop om at man er rasist.

Men jeg er jo ikke rasist, jeg sier jo bare at voldtekt er feil?!

Skal man måtte si at voldtekt er OK, bare fordi man ikke vil være rasist?

 

Samfunnet går rett til helvete. Folk liker dumme naive fjols som går rundt og gliser for ingenting, falske eklinger - og tåler ikke at folk sier sannheten om ting som ikke funker.

 

"Vi lever i verdens beste land"

Javel, hvorfor må de eldre bruke bleiene på begge sidene da?

 

Det er pussig, vi har råd til at somaliske 22-barnsfedre skal få familiegjenforening og at alle somalierne skal gå på trygd, men vi har ikke råd til at de eldre skal få lov å bruke bleiene bare på den ene siden.

Lenke til kommentar

Mitt motto:

 

Forvent alltid det negative, for da kan du bare få positive overraskelser!

 

 

 

Jeg tenker også lett slik, men det problematiske med det er jo at om en gleder seg til noe og det viser seg å ikke innfri så har en i hvert fall hatt gleden av å se frem mot det på forhånd, så får en heller ta skuffelsen om den kommer,

Lenke til kommentar

Som min mor alltid sa når jeg satt på trappa i sommer ferien etter at alle i gata var reist på feirie unntatt meg (som måtte vente i noen dager..)

 

Det er FINT at du kjeder deg, for da kan du glede deg over det spennende som KOMMER til å skje etter at du har kjedet deg litt!... Syntes ikke den var noe morsom den gangen, ikke i det hele tatt, men skjønner jo logikken bak... For jeg sitter jo ikke der å kjeder meg den dag i dag liksom, det har jo skjedd mange spennende ting... I dag, som snart femti åring, er det faktisk ingenting som kjeder meg lenger... Kan godt sitte å vente mens jeg ser på at tå neglene gror jeg, har bok å tenke på og klarer fint å underholde meg selv mentalt... :)

 

Kanskje det er slik med positive/negative tanker også? At man må ha litt av hvert for å komme igjennom livet?

Lenke til kommentar

Det tror jeg er helt sant, og en av grunnene til at himmelen, i sin evige herlighet, virker dørgende kjedelig.

Man trenger lave punkter (som jeg har nå med faren min på sykehus) for virkelig å sette pris på de lyse øyeblikkene.

 

Det gjelder å ikke ta for gitt det man har, for man kan veldig lett miste det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi nordmenn er rare slik...

 

 

For når vi har vært på en super duper tur til Mallorca i to uker, slappet av og kost oss skikkelig med god mat og deilge svømmeturer i krystall klart, varmt vann, der samtelige koste seg og hadde det mega koselig, hva husker vi fra den turen som regel? Hva er det som har festet seg på den jevne nordmanns minne fra en slik tur?

 

Jo, at kofferten ble ødelagt på Gardemoen, DET er hva vi negative jævler husker... Som vi husker brylupp som ble "ødelagt" på grunn av øsende regnevær, som vi husker bilturen til Frankrike fordi bilen begynte å brenne, som vi hiusker ALT det negative som skjedde, men skjelden henger oss opp i ALT det positive som skjedde....

 

Var en tur i London en lang weekend i fjor sammen med et vennepar av min kone og meg. Der havnet vi på et ELENDIG hotell (ikke så rart, da London er beryktet for sine dårlige hotell) og dette hang venneparet seg fryktelig opp i og alt de snakket om den første kvelden var hvordan de ville klage på dette til reise operatøren... Til jeg sprakk og så at jeg ikke ville høre et jævla ord om dette fuckings hotellet. Vi skulle KUN sove der allikevel, så det var egentlig samme faan hvordan det så ut, så jeg ba dem pent om å fokusere sin energi på det positive på denne turen isteden for å kose seg med negativer, som jeg kalelr det, og de klarte det!

 

Hver gang vi er sammen og denne turen kommer opp så takker de meg for at jeg ga dem den ideen, for i steden for å huske det jævla hotellet kan de i dag fokusere på positive ting som London Eye, kjøre i en ekte london cab, imperial war museum, buckingham palace, Big Ben, pickadilly circus, london bridge, de mange og meget gamle fortaus resturantene som London kryr av, Hard rock kaffe, Victoria station, london subway, for ikke å snakke om verden eldste leketøys forretning som vi besøkte der og hedlet inn gaver til ungene og sist, men ikke minst, Motorhead konserten vi var på i Apollo theatre, der alt startet for Lemmy Kilmister og Motorhead, alt presentert i 130 desibel... he he....

 

Men slik er ikke de fleste nordmenn, for de ELSKER å lefle med det negative, det er DET de husker... Som Metallica ville sagt det: "Sad, but true..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke vet hvordan en pessimist er, men de eneste to jeg har truffet er en mann i 40-årene, jomfru, ingen jobb, og mener tydeligvis at det er best å få penger fra moren sin og at han ikke kan gjøre noe med sin situasjon. Den andre er ei veldig smart jente som holder seg for det meste for seg selv og er noe fiendlig innstilt til folk.

 

Jeg selv mener jeg er realist. Gir eksempel på hvordan jeg ser ting; eksempel: person ble syk før eksamen, fikk ikke øvet:

- pessimist: "det kommer til å gå dårlig - jeg har jo ikke øvet". Kanskje til og med: "hadde sikkert ikke gjort det bra uansett" (mer på depressiv side)

- optimist: "det kommer til å gå bra uansett". Kanskje: "jeg blir fornøyd så lenge jeg ikke stryker - karakteren er ikke sååå viktig".

- realist pessimist: "det kommer ikke til å gå så bra som det kunne, det er ikke engang vits i å prøve like hardt".

- Både realist og realist optimist kunne ha tenkt: "det kommer ikke til å gå så bra som det kunne, men jeg har lest i løpet av året, så noe kan jeg jo", eller: "det kommer ikke til å gå så bra som om jeg hadde fått øvet, men jeg skal gjøre det beste jeg kan".

 

Saken er: jeg synes ikke man skal fokusere på det dårlige eller bra - man skal ta i bruk mulighetene man har og gjøre det beste ut av ting! Dette er også viktig: optimister kan være uforsiktige og gamble på ting som egentlig er håpløse, mens pessimister kan la være å ta i bruk gode muligheter. Realister vil vurdere situasjonen objektivt.

 

Jeg liker å holde meg unna pessimistiske tanker fordi jeg føler de kan være destruktive ved at man får en selvoppfyllende profeti (håper dere kjenner til mekanismen og ikke tror jeg mener noe magisk tull). Ved å være optimistisk er det lettere å holde humøret oppe, men det kan også gjøre at man håper på for mye og faktisk prøver for lite, fordi man forventer et positivt utfall uansett, slik som noen jeg kjenner, som mener å øve til eksamen ikke er så viktig, for "det går sikkert bra"... mmmmnei. Jeg tror flere tror at optimister er dumme ikke fordi optimister faktisk er dumme, men fordi dumme folk ofte er optimister. Ellers liker nok slike folk å roe seg ned med slike tanker, eller få det til å høres ut som om de ikke bryr seg.

 

Jeg mener: "vær forberedt på det verste, men håp på det beste". Altså: ikke forvent at det verste sikkert skjer, men ha en backup-plan. Dette er faktisk en realistisk tenkemåte.

 

En ting til: de fleste er ikke bare en av delene generelt, men skifter avhengig av situasjon - det er sjeldent man finner noen som mener det verste kommer til å skje uansett - de fleste kan noen ting så bra/dårlig at å tenke pessimistisk/optimistisk i bestemt situasjon vil rett ogslett være irrasjonelt og nesten umulig.

Endret av ktmore
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...