Gå til innhold

Generell sporsmol/ sixpack


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har da sporsmol ang. hvordan jeg skal faa sixpack

PS. Har kun engelsk alfabetet.

 

info:

Alder 15 Hoyde 185cm og veier ca 75 kg har altsaa en del fett paa magen

 

Jeg lurer pa hva som menes med kaloriunderskudd? Hvordan fungerer dette egentlig?

Hvordan skal man faa bort fettet paa magen raskest og mest effektivt? er det langkjoring eller intervall som er best? Isaafall hvilke type intervall?

 

Hva burde man spise drikke for en trening, og etter trening? Altsaa hvorda n er egentlig et bra kosthold? Hva burde jeg spise? Er godteri ok en gang i uka? Btw, er det bra og drikke raatt egg?

 

Hvordan burde jeg trene? Feks hvor mange joggetreninger og styrketreninger i uka skal jeg kjore? Skal jeg gi alt paa alle treningene og presse meg helt ut? Btw, har 2 fotballtrenigner i uka. (eventuelt hvilke andre treninger kan jeg gjore som forbrenner fett fort)

 

Hvordan skal jeg faa en synlig sixpack og store armer, ikke noe skinnypack.

 

Takk for svar paa forhaand!

ble litt rotete beklager :S

Endret av MrPerfect
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en viss mengde kalorier for å holde kroppen i gang. Får du i deg mer enn denne mengden vil du gå opp i vekt, får du i deg mindre går du ned i vekt. Kaloriunderskudd vil altså si at du får i deg mindre enn du forbrenner.

 

Skal du ned i vekt er det anbefalt å ligge på et under skudd på mellom 500 og 1 000 kcal i døgnet. Du vil da gå ned 0,5 til 1 kg i uken.

 

Det er ikke veldig viktig hva du spiser før og etter trening, annet enn at du trenger litt energi for å komme deg gjennom treningsøktene. Du kan for eksempel legge inn litt karbohydrater før trening. Det som er vikigere er det generelle kostholdet. Du bør altså litt på et kaloriunderskudd, men samtidig få i deg nok proteiner og essensielle fettsyrer. Rått egg har ikke noe særlig for seg, kok eller steik det.

 

Godteri er ikke noe kroppen trenger, men én gang i uken er greit nok - det er uansett det totale kcalinntaket som er avgjørende for vekten din.

 

Når det kommer til trening så bør du starte med styrketrening. Søk etter 5x5 stronglifts eller RYP. Dette er to treningsmetoder/programmer som veldig ofte anbefales og vil gi deg raske resultater. Økt muskelmasse vil også gi deg økt forbrenning.

Lenke til kommentar

Du trenger en viss mengde kalorier for å holde kroppen i gang. Får du i deg mer enn denne mengden vil du gå opp i vekt, får du i deg mindre går du ned i vekt. Kaloriunderskudd vil altså si at du får i deg mindre enn du forbrenner.

 

Skal du ned i vekt er det anbefalt å ligge på et under skudd på mellom 500 og 1 000 kcal i døgnet. Du vil da gå ned 0,5 til 1 kg i uken.

 

Det er ikke veldig viktig hva du spiser før og etter trening, annet enn at du trenger litt energi for å komme deg gjennom treningsøktene. Du kan for eksempel legge inn litt karbohydrater før trening. Det som er vikigere er det generelle kostholdet. Du bør altså litt på et kaloriunderskudd, men samtidig få i deg nok proteiner og essensielle fettsyrer. Rått egg har ikke noe særlig for seg, kok eller steik det.

 

Godteri er ikke noe kroppen trenger, men én gang i uken er greit nok - det er uansett det totale kcalinntaket som er avgjørende for vekten din.

 

Når det kommer til trening så bør du starte med styrketrening. Søk etter 5x5 stronglifts eller RYP. Dette er to treningsmetoder/programmer som veldig ofte anbefales og vil gi deg raske resultater. Økt muskelmasse vil også gi deg økt forbrenning.

 

Takk for utfyllende svar!

Men, skjonte ikke helt greia med kaloriunderskudd. Altsaa jeg skal faa bort fette paa magen for saa deretter trene musklene til en synlig sixpack. Hvordan skal jeg finne ut hvor mye kalorier jeg trenger for aa holde kroppen i gang? og hvordan skal jeg gaa i underskudd :p ? Beklager min uvitenhet :p

 

takk for svar

Lenke til kommentar

Du bør egentlig gjøre det motsatt; tren musklene først, for så å få ned fettprosenten.

 

Om du verken går opp eller ned i vekt nå, får du i deg så mye du trenger. Da er det bare å telle kcal du får i deg i løpet av en dag. Ellers finnes det flere kalkulatorer på nettet som gir deg en god pekepinn. Uten å vite så alt for mye om hverdagen din, tipper jeg du ligger på et sted rett under 3 000 kcal i døgnet.

Lenke til kommentar

Du bør egentlig gjøre det motsatt; tren musklene først, for så å få ned fettprosenten.

 

Om du verken går opp eller ned i vekt nå, får du i deg så mye du trenger. Da er det bare å telle kcal du får i deg i løpet av en dag. Ellers finnes det flere kalkulatorer på nettet som gir deg en god pekepinn. Uten å vite så alt for mye om hverdagen din, tipper jeg du ligger på et sted rett under 3 000 kcal i døgnet.

 

Takk for linken Roger Nystad. Men forsatt skjønner jeg ikke kaloriunderskudd greia. Altså la oss si jeg får i meg 3000kcal i løpet av en dag, må jeg da trene slik at jeg mister 3500? Er det da jeg går kaloriunderskudd :p Det er jo drøyt å trene slik at man mister 3500kcl i løpet av en dag?

Lenke til kommentar

inntar du 3000 kcal om dagen, er kaloriunderskudd å spise mindre/bedre, slik at du ligger på 2000-2500 kcal. men støtter opp om det å bygge musklatur først. muskler forbrenner fett å iogmed du trener fotball tre ganger i uken, burde styrke være fokuset ditt, da du får kardiotrening nok ved å spille fotball

Lenke til kommentar

inntar du 3000 kcal om dagen, er kaloriunderskudd å spise mindre/bedre, slik at du ligger på 2000-2500 kcal. men støtter opp om det å bygge musklatur først. muskler forbrenner fett å iogmed du trener fotball tre ganger i uken, burde styrke være fokuset ditt, da du får kardiotrening nok ved å spille fotball

Aha akkurat det jeg trengte, takk! Men, de fotballtreningene mine kan ikke regnes som trening grunnet useriost. Saa dagene mine kommer nok til aa se slik ut: Mandag. Fotballtrening Tir. Styrke Ons. Fotball Tor styrke Fredag. Jogge Lordag Jogge Sondag slappe av. Er det noe jeg burde forandre eller?

 

Takk for alle svar til naa. Setter pris paa det.

Lenke til kommentar

Det er lurt å begynne med et styrketreningsfokus, særlig om du vil at det skal hjelpe fotballen. Unngå å trene bare muskler du kan se i speilet, dette leder til skader og dårlig holdning. Som andre sier pass på at du følger et ordentlig program.

 

Jeg anbefaler at du starter med et styrketreningsprogram nesten uavhengig av hva målet ditt er, siden du får mer nytte av kroppsybyggingprogrammer når du har blitt litt sterkere. Det er flere gode ressurser, Stronglifts-siden er bra (men den var bedre før, nå er det mye bullshit og Mehdi er ute etter pengene dine i veldig stor grad - den er fortsatt god for introduksjoner til de forskjellige løftene). Programmene jeg vil anbefale er

 

 

Starting Strength

Stronglifts

http://ironstrong.or...ining-template/

 

Det siste programmet er ikke like kjent som de andre, men det får mine varmeste anbefalinger. Ellers er det en god introduksjon til styrketrening her:

 

http://ironstrong.or...ength-training/

 

Når det gjelder diett vil jeg anbefale deg at du spiser vedlikehold eller litt mer i starten dersom målet er å få litt mer muskler. Så kan du heller kutte senere. Det er viktig å tenke at dette er noe som tar litt tid - prøv å unngå fristelsen til å alltid tenke på neste sommer, da blir det ikke like gode resultater.

 

Edit: Når det gjelder timeplanen du foreslo, så får du mest nytte av treningen om du tar deg tid til ordentlig styrketrening tre ganger i uken. Om fotballtreningene ikke er så harde er det greit å ha de på hviledagene.

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...