Gå til innhold

Hvilken sykkel skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter sykkel og har sett meg blind på valg av type utstyr etc etc. Sykkelen skal brukes til asfalt og grusvei i all hovedsak, men ønsker ikke racer eller cx. Tror derfor valget faller på hybrid. Har funnet to eksemplarer men valgets kval. Kan noen gi tilbakemelding på hvilken som er best og mest for pengene? Hvor godt er utstyret etc?

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/dual-racing-disc-2011-hybridsykkel-26308.aspx

 

http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=21549

 

Hvem av disse?

Kom gjerne med andre forslag og grunner til dette, innenfor samme prisnivå.

 

Er forøvrig ikke ukjent for tanken på terreng, men hvordan blir dette i praksis med tanke på bruksområde?

 

All hjelp mottas med takk.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde en marvil hybrid city engang, den var bra men merket har visstnok byttet navn til vision. Det viktigste for deg er at den er komfortabel for deg og din bruk. Kjekt om den har skjermer, støtte osv så du slipper å kjøpe det etterpå. Forsøkte min i terrenget, men merket at dempere og bremser bør være mye bedre til det bruket. I bratte heng holder ikke vanlige bremser og dempingen er for dårlig. Er det ok stier funker det jo. Tenk på hvor du skal sykle mest. Er du 95% på asfalt bør det være fokuset. Et godt sete hjelper mye, og jeg foretrekekr en mer oppreist stilling enn de mest ihuga.

 

Generellt stapper mange på fansy hydrauliske bremser som har lite for seg med mindre du har sykkel til 20-30000 og oppover og generelt skaper mer plunder enn gammeldags klosser. Tenk mest mulig vedlikeholdsfritt og enkle/billige løsninger. Lav vekt er kjekt, men ikke betal en million ekstra for å spare ti gram. Har flere rundt meg som har sykler til 40-60000 og de er lette og raske, men tåler lite og krever sitt med vedlikehold. Noen opplevde bl.a at superlett fronthjul kollapset og sørget for en lang sykemelding og nær døden oplevelse.

 

Husk at det er du som skal bruke den, og ikke kjøp sykkel for at naboen skal se den.

Lenke til kommentar

Ja ser den og er vel klar over disse togene etter timevis med lesi g og titting på diverse. I all hovedsak ønsker jeg bare at det jeg kjøper funker og innehar en viss kvalitet. Prisklassen jeg legger meg på er langt ifra noe elite klasse, men håper man kan få brukbart utstyr til mitt budsjett samt at sykkel, som hybrid gjør en bra jobb versus terreng med annet hjulsett for asfalt.

Lenke til kommentar

disse to syklene er vel praktisk talt den samme, med bikeshop sin en nyere modell med tidelt gir istedet for 9-delt.

 

Bremser og gaffel synes jeg er noe ukurante. For det du sier bruksomerådet er vil jeg heller sett på noe med stiv gaffel. F.eks diamant photon. Bedre utstyrt til tilsvarende pris samt lettere siden den dropper dempegaffelen (som du uansett ikke behøver på asfalt og grus)

 

Kan ikke si meg enig i at hydrauliske skivebremser har lite for seg. De er pålitelige, kraftige og gir klart best kontroll.

 

Skal du ut i grovere terreng kan du kikke på dempegaffel igjen, men da skal du også sjekke at du har plass til litt større dekk (40-50mm)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

White er XXLs husmerke i likhet med diamant (gsport) og nakamura (intersport). Disse har gjerne ganske generiske rammer men med relativt godt utstyr for pengene.

 

Hvis du vil ha dempegaffel så ville jeg ha kikket på 29" terrengsykler fremfor de som er markedsført som hybrider. 29ere har gjerne bedre fox eller rockshox dempere mens hybridene med dempegaffel gjerne er utstyrt med billigste sort RST eller suntour gafler.

 

For bruk på asfalt kan man alltids sette på lettere dekk (29er hjul har samme diameter som 700c hybridhjul, men de er gjerne litt videre så man bør gjerne holde seg til 40mm eller større dekk)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg mente med hydrauliske bremser er at folk kjøper billigsykler til 5-6000 med hydrauliske bremser av ymse kvalitet for å sykle på asfalten. Hydrauliske bremser er mer kompliserte og krever mer vedlikehold enn enkle klosser, og er veldig skeptisk til de hydrauliske bremsene på de aller billigste syklene. Har også snakket med folk som er mer enn normalt opptatt av sykkel og som har peiling, og samlige fraråder hydrauliske bremser med mindre man kjøper en dyrere sykkel og har bruk for det.

 

http://sykkel-info.blogspot.com/2011/02/vedlikehold-av-bremser.html

 

Skivebremser krever i utgangspunktet mindre vedlikehold enn det bremseklosser gjør, men det betyr ikke at du slipper unna en jevnlig sjekk av disse. Først og fremst må du regelmessig sjekke nivået på bremsevæsken og eventuelt etterfylle denne. Dersom du opplever at klossene subber borti felgen kan dette også her løses ved sentrering. Dersom du har en sykkel med skivebremser vil du oppdage at vaieren er byttet ut med en kabel som inneholder væske. Dette hydrauliske systemet må jevnlig sjekkes for lekkasjer, fortrinnsvis en gang i uken. En lekkasje kan føre til at bremsene svikter og således få alvorlige konsekvenser.

 

Hydrauliske bremser fungerer bedre når det er vått, men på billigsyklene jeg har sett på så virker det mer som en gimmick synes jeg.

 

Her diskuteres også forskjellene:

http://fjellforum.net/viewtopic.php?p=218590

http://www.fjellforum.com/review_item.php?p=150752

 

Nå har ikke jeg sjekket sykkelmarkedet på noen år så mulig ting har forbedret seg på 3-4 år, noe annet ville vært rart.

Lenke til kommentar

Gode bremser er gode bremser uansett hva sykkelen ellers kostet synes jeg.

 

Hydrauliske bremser må ikke sjekkes noe mer enn andre. Så lenge hendelen gir god motstand er systemet tett. Vedlikeholdsmessig må man som med andre bremser sjekke tilstanden på belegget jevnlig, men å lufte systemet trengs bare når man merker at det er luft i systemet (Dårlig motstand i hendelen og redusert bremsekraft)

 

Hydrauliske bremser holder gjerne 1-2 år før de må luftes. Wirebremser bør til sammenligning helst få nye kabler og strømper en gang i året hvis man bruker sykkelen daglig. En kabelbremse feiler noe mer spektakulært enn en hydraulisk så vedlikehold bør gjøres preemptivt. Lufting av bremser er ingen heksekunst, men krever noe spesialverktøy (Som imidlertid er enkelt tilgjengelig), og kan være noe grisete hvis man er uforsiktig.

 

Felgbremser sammenlignet med skivebremser er først og fremst lettere, ellers er de bare dårligere. De ødelegger hjulene, er svakere og inkonsistente når det er vått.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for en 29" er muligens fra white. Har ikke funnet noen med tilsvarende utstyr. Og kjenner ikke til hva som er hva i sykkelverden!

 

Den ser grei ut for meg. Jeg foretrekker 2x10 giring fremfor 3x9 (Mest fordi 3 girs krankgir er litt plunder og heft), men du finner nok ikke mange sykler med det i prisklassen. Du finner diamant og nakamura sykler med tilsvarende spesifikasjoner, ta en runde. Av andre merker kan du kikke på cannondale og specialized som også har fine 29ere (Cannondale trail SL 29, og specialized stumpjumper 29)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...