Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

Vil bare starte med å si at dette er faktisk et seriøst spørsmål og ikke ment som trolling.

Jeg har vært innom de aller fleste kategorier av speilrefleks, alt fra d40, til d700/5d m2 og D3 .. Jeg har nylig solgt mitt 5d m2, i påvente av Olympus Em-5, av den enkle grunn at 5d aldri ble tatt med ut grunnet størrelsen, og en litt for sakte autofokus.

Da virker det kanksje litt merkelig at jeg plutselig fikk lyst på en d3 igjen, men for meg virket den aldri så stor som 5d, selv om jeg aldri har hatt batterigrep på 5dm2. jeg elsket den raske fokusen, det vertikale grepet og den store søkeren.

Så det jeg lurer på er:

Er jeg helt spinnvill som vurderer begge kameraene opp mot hverandre? Jeg vil nok ikke ha råd til begge, og Em-5 vil nok være med meg mer pga størrelsen, men samtidig er d3 såpass stort at jeg nok kommer til å ta det mere med rudnt enn jeg gjorde 5dm2..hehe.

Det mest fornuftige er vel å vente på em-5 og så selge den om jeg ikke er helt fornøyd med autofokus, skuddtakt og søker, men hadde satt pris på å høre deres tanker uansett

 

god påske!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en ide å prøve å se litt på hvorfor du har fått lyst på D3 igjen. Størrelsen, ytelsen, eller noe annet?

 

Jeg har jo vært innom en del forskjellig i de siste 7 årene - EOS 350D, EOS 30D, E-420, E-620, GF-1, GH2, E-P1 og E-30. Og har fortsatt ikke kommet til en endelig konklusjon.

 

Det som styret valg av hus for meg for tiden, er objektivet jeg skal bruke. E-30 passer til 14-54mm og 70-300mm. GH2 kan brukes med adapter til 14-54mm og 40-140mm, men det er ikke optimalt.

 

E-P1 og GF1 passer best til kompakte fast-objektiver - bruker de mest med 20mm f/1.7 og 45mm f/2.8.

 

Så skal du gå for OM-D E-M5, så trenger du optikk som passer til størrelsen. Hvis det er lyssterke zoomer du trenger, så er de ikke tilgjengelige enda. Det kommer to fra Panasonic en gang i løpet av året - 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8. Når Olympus sin 75mm f/1.8 og 60mm Macro kommer på markedet, så er er utvalget av god fast-optikk mer eller mindre komplett.

 

Jeg tror ikke E-M5 og zoomobjektivene blir så mye mindre enn et speilrefleks-oppsett, så det er en fare for at de fortsatt blir hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei!

Vil bare starte med å si at dette er faktisk et seriøst spørsmål og ikke ment som trolling.

Jeg har vært innom de aller fleste kategorier av speilrefleks, alt fra d40, til d700/5d m2 og D3 .. Jeg har nylig solgt mitt 5d m2, i påvente av Olympus Em-5, av den enkle grunn at 5d aldri ble tatt med ut grunnet størrelsen, og en litt for sakte autofokus.

Da virker det kanksje litt merkelig at jeg plutselig fikk lyst på en d3 igjen, men for meg virket den aldri så stor som 5d, selv om jeg aldri har hatt batterigrep på 5dm2. jeg elsket den raske fokusen, det vertikale grepet og den store søkeren.

Så det jeg lurer på er:

Er jeg helt spinnvill som vurderer begge kameraene opp mot hverandre? Jeg vil nok ikke ha råd til begge, og Em-5 vil nok være med meg mer pga størrelsen, men samtidig er d3 såpass stort at jeg nok kommer til å ta det mere med rudnt enn jeg gjorde 5dm2..hehe.

Det mest fornuftige er vel å vente på em-5 og så selge den om jeg ikke er helt fornøyd med autofokus, skuddtakt og søker, men hadde satt pris på å høre deres tanker uansett

 

god påske!

Høres ut som om du egentlig bare trenger hjelp til å bestemme deg for å prøve ut OM-D EM-5, så får du se om den fyller dine behov.

Et kamera som legges igjen hjemme er et kamera du ikke behøver, okkesom!

Selv har jeg sjelden med bare ett kamera... (kun på de korteste søndagsturer i nærområdet). Ellers har jeg med meg iallefall en speilrefleks (alltid) og et av den mer kompakte typen (også en og annen hybrid).... + et dedikert videokamera på lengre turer...

Og ja, jeg kommer nok til å teste ut denne OM-D'en uansett hva jeg ellers har å råde over (slave to Oly) :dribble:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

The course of G.A.S. strikes again !

Nå var du virkelig hjelpsom ;)

 

Men det jo et poeng, kjente at jeg fikk veldig lyst på E-M5 med en gang den ble lansert; men det var nok bare G.A.S :)

 

Det jeg graviterer mer og mer mot, er to systemer - E-30 m et utvalg "store" zoomer og et kompakt µ-4/3 hus med kompakte fastobjektiver.Jeg tenkte en stund på å kun holde meg til µ-4/3 - i forskjellig størrelse.

Lenke til kommentar

G.A.S eller ikke, nr 3 i køen på å motta OM-D. Selvom jeg har nok gear fra før. Nysskjerrigheten på om olympus klarer å innfri (hypen) ble for stor. På annen side kan jeg skylde på fordel av innpriser og lett å videre selge osv om ting ikke innfrir. Skulle det innfri (som jeg tror) så er det div annet som går tilsalgs istedet.

 

Egentlig 3 ting ved OM-D som fanger interessen, værtetting, stabilisering, og bildekvalitet. Stappet inn i et litt hendig lite hus.

Lenke til kommentar

For min del har bare "do-want"-faktoren blitt sterkere og sterkere, skal dog innrømme at ventetiden har vært noe lang, og det er fortsatt i alle fall minst to uker til E-M5 dukker opp her på berget... Blæh... På den andre siden, har har jeg forhåndsbestilt, var nede på FotoVideo rett etter åpningstid dagen etter det ble lagt ut i sortimentet deres, så jeg har fått det garantert at jeg får fra første parti (sort hus, med sort objektiv)

 

Til trådstarter, så var det vel kanskje en grunn til at du gikk bort fra D3 forrige gang? Jeg merker i alle fall at det er lite hensiktsmessig å drasse på noe så stort og tungt til stadig. Selv har jeg en tendens til å gå lei det drasset der relativt fort. Husker jeg drasset på E-30 (med grep, 12-60 og FL-50R) under fadderuka i fjor, var bare tull. Nei, det der har det med å bli liggende hjemme og samle støv nå som jeg har E-PL1 og et godt utvalg fastoptikk.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg fullstendig roterbar lcd skjerm på det kamerahuset .. og litt annen plassering av knapper. Men wishfull thinking, ser helt greit ut som det er også.. spørsmålet er om det parkerer nex7'n mtp bildekvalitet eller ikke...

Jeg er av den holdningen at fullstendig roterbar LCD skjerm er det beste. Knappeplassering har jeg ikke gjort meg opp en mening om enda; men løsningen med de to kontroll-hjulene liker jeg. Kan tenke meg samme løsning på en E-P5 (med samme sensor).

 

Jeg tror ikke E-M5 parkerer Nex-7 på bildekvalitet; da ingen egentlig parkerer hverandre lenger - selv om fan-klubben til DxOMarks gjerne vil tro det. Men jeg tror at EM-5 sensoren er minst like god som NEX-7 sin. Og µ-4/3 stiller sterkere på optikk-siden.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg er av den holdningen at fullstendig roterbar LCD skjerm er det beste. Knappeplassering har jeg ikke gjort meg opp en mening om enda; men løsningen med de to kontroll-hjulene liker jeg. Kan tenke meg samme løsning på en E-P5 (med samme sensor).

Etter å ha prøvd det for et par uker siden, fant jeg ut at E-M5 med superkontrollpanelet aktivert rent betjeningsmessig er ganske likt E-30, bortsett fra at det er flere programmerbare knapper på E-M5. Roterbar skjerm, som E-30 hadde helt klart vært en bonus, men jeg tror det fort kunne ha blitt en klumpete og uelegant løsning, hvis de skulle laget den like solid som på E-5.

 

Jeg tror ikke E-M5 parkerer Nex-7 på bildekvalitet; da ingen egentlig parkerer hverandre lenger - selv om fan-klubben til DxOMarks gjerne vil tro det. Men jeg tror at EM-5 sensoren er minst like god som NEX-7 sin. Og µ-4/3 stiller sterkere på optikk-siden.

Kanskje litt tidlig å si, men jeg sitter igjen med det inntrykket at den fordelen APS-C kameraer har hatt i forhold til 4/3 med tanke på bildekvalitet nå er mer eller mindre borte, bortsett fra marginalt bedre DR. Det vil si, det kreves pixel-peeping på høyt nivå for å se forskjell. I bunn og grunn blir valget av optikk mer utslagsgivende på bildekvaliteten enn sensorytelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...