Gå til innhold

Soloppgang time lapse - hvor?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å shoote en soloppgang time lapse i Oslo nå til lørdag, men er ikke helt sikker på hvor jeg bør filme for å få best mulig resultat..

 

Filmet en solnedgang forrige helg fra utsikten på Ekebergrestauranten, og det funket bra. Men er ikke helt sikker på om det ville vært det beste for en soloppgang..

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjøt denne her i februar, fra slottsparken og ned mot nationaltheatret. Kanskje ikke noe sånt med masse gater og trafikk du er ute etter, men slenger det ut allikevel. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=kepFAXvOfhY

Fin time lapse! Hvor lange intervaller bruke du? 1 sekund?

 

Stemmer det du sier, trenger mer oversikt og direkte sol, om du skjønner hva jeg mener. Bare å slenge inn kommentarer her om noen vet om noen steder som passer til dette formålet! :) Holmenkollen kanskje?

Lenke til kommentar

Det der er et sekund ja, står info om du går på selve youtube-siden på videoen der. (Der kan du se den i 1080p også)

 

Om du skal ha svær, fin landskapssoloppgang vil kanskje holmenkollen fungere ja. Andre tips som kan fungere er frognerparken, torshovdalen, bygdøy og kanskje rundt sognsvann og maridalsvannet om du vil ha mer skau og mindre by.

 

Om du har smarttelefon bør du sjekke ut en app som heter "The Photographer's Ephemeris". Der har du knallgod oversikt over hvor sol (og måne) befinner seg til enhver tid i forhold til retning og horisont. Topografisk kart og mye annet snacks der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...