Gå til innhold

Synology NAS, med trakt.tv, sabnzbd, couchpotato og sickbeard er en DRØM!


Anbefalte innlegg

Morn!

 

Etter forbanna mye knoting, har jeg nå fått et system som jeg er ufattelig fornøyd med.

 

Kort fortalt så leiter couchpotato etter filmer jeg har satt på min wishlist på trakt.tv, samt filmer jeg adder manuelt, adder den over på sabnzbd, som laster ned, pakker ut, og legger i riktig mappe med årstall bak. Alt skjer på en NAS, så jeg slipper å ha noe PC på.

 

Samme med tv serier, sickbeard scanner hver time etter ny programmer, som kommer ut, fks på mandags morgen, ligger det 6-7 tv programmer pakket ut i sin riktig folder. Fks hvis jeg laster ned en family guy episode, havner den i Family Guy mappa, og i riktig sesong. Er det fks Top Gear, havner det i Top gear mappen under riktig sesong.

 

Helt utrolig.

 

Ble ferdig for et par timer siden, og jeg testet nå med å logge meg inn på trakt.tv og legge til 3-4 filmer, 2 min etterpå begynte de å laste ned på nasen, igjen, helt utrolig.

 

Endelig, slutte å lete etter hva jeg vil ha, alt blir nå bare gjort. Mye jobb, men er faen så deilig!

 

Genialt! Som bestilt at jeg så dette. Har nemlig akkurat bestilt en gaminglaptop og skal selge i2500k/gtx680 riggen min. Vurderte derfor en liten server, men dette passer jo liksågodt

Gidder du lage en guide??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laster for det meste ned 720p og 480p. Tror du den NAS'en du har takler 720p transcoding??

Skulle egentlig skrevet en guide for lenge siden, men er midt oppi helvetes mye realfag på universitet, men ligger allerede litt før, så håper å få begynt i helga.

 

Når du mener om NAS'en takler transcoding. Så er det jo ikke nasen som gjør transcoding jobben. Den sender jo bare fila til den maskina som er tilkoblet TV'en over nettverket. Som deretter tar av seg jobben med selve fila.

Lenke til kommentar

 

Når du mener om NAS'en takler transcoding. Så er det jo ikke nasen som gjør transcoding jobben. Den sender jo bare fila til den maskina som er tilkoblet TV'en over nettverket. Som deretter tar av seg jobben med selve fila.

Om man skal se filer som f.eks ikke iPad takler, så må den jo transcodes?

Lenke til kommentar

 

Når du mener om NAS'en takler transcoding. Så er det jo ikke nasen som gjør transcoding jobben. Den sender jo bare fila til den maskina som er tilkoblet TV'en over nettverket. Som deretter tar av seg jobben med selve fila.

Om man skal se filer som f.eks ikke iPad takler, så må den jo transcodes?

Mulig jeg tar feil. Men klarer ikke ipaden selv å transcode med riktig software?

 

Jeg vet at plex server var på vei til synology nasene. Men sist jeg sjekket. GJaldt dette bare x86 synology naser. Altså cpuer mens intel cpuer. Mange av synology nasene selges med arm.

 

Men det er fullt mulig. Men dette er litt utenfor det jeg kan. Du kan jo teste hvis du har en dåeligere pc. Last nes plex media server. Installer det på pcen. Last ned ipad appen. Og sjekk hvordan det går.

 

Helt til slutt. Med dsfile (ipad app fra synology) til bruk mot nasen. Så testet jeg å gå inn på en mappe og spille av en film. Fungerte helt fint med 480p ihvertfall.

 

Når jeg trykket på fila i dsfile. Fikk jeg spørsmål om jeg ville kopiere fila til ipaden. Fikk også valget og åpne fila i et av video avspillings appene jeg hadde. Og det funket veldig bra med 480p.

 

Du kan jo selvfølgelig bygge din egen nas. Altså en server. Da vil ihvertfall ikke tranacoding være et problem. Og automatisk nedlastning fungerer like fint der. Eneste grunnen til at jeg liker NAS er at den er stille og drar lite strøm. Samt at det er forholdvis enkelt å få opp å gå.

 

Uansett hvis du vil. Kan jeg ordne en guide på sickbeard og couhpotato. Samt trakt.tv. Ihvertfall begynt på den til helga. Uansett om du bruker en synology nas eller bygger en server. Så vil innstillingene være helt like for å få tett integrering pp tvers av programmene.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Holder på å sette opp noe tilsvarende nå på en server med WHS 2011. Har fått det noenlunde greit til, men lurer på følgende:

 

Har registrert meg på NZBMatrix, men ingenting annet. Er det sånn å forstå at dette bare er en søkeside for usenet-servere eller noe sånt? Som Piratebay er for .torrent/.magnet? Får lastet ned ting (feriefilmer og Linux-distroer), men det går uforskammet tregt. Kanskje 1gb i løpet av natten.

Lenke til kommentar

Jeg har en Synologi NAS.

Setter opp dette selv nå, men støter på problemer når jeg skal konfigurerer autoProcessTV fila.

 

For det første får jeg ikke tilgang til den via god gammeldags klikke meg ned til fila gjennom mappestrukturen på NASen. Den gir meg rett og slett ikke tilgang til systemfilene etc på lik linje med mine delte mapper.

 

Spørsmål 1: Er det mulig å få til dette på samme måte som om Sickbeard, SABnzdB var installert i "Mine filer" på macen feks?

 

Min andre mulighet er å gå via Terminal på mac og SSH inn. Men når jeg gjør dette og prøver å skrive inn filstien så får jeg bare "permission denied"

 

Står helt fast her nå!!

Hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Synologi NAS.

Setter opp dette selv nå, men støter på problemer når jeg skal konfigurerer autoProcessTV fila.

 

For det første får jeg ikke tilgang til den via god gammeldags klikke meg ned til fila gjennom mappestrukturen på NASen. Den gir meg rett og slett ikke tilgang til systemfilene etc på lik linje med mine delte mapper.

 

Spørsmål 1: Er det mulig å få til dette på samme måte som om Sickbeard, SABnzdB var installert i "Mine filer" på macen feks?

 

Min andre mulighet er å gå via Terminal på mac og SSH inn. Men når jeg gjør dette og prøver å skrive inn filstien så får jeg bare "permission denied"

 

Står helt fast her nå!!

Hjelp :)

Litt usikker på hva du spør om, og hva du prøver å oppnå.

 

Skal se om jeg forstår.

Du har en synolgy NAS, men når du går inn på NAS'en gjennom nettverket fra en annen PC, så har du ikke administrator rettigheter? Altså du kan ikke kopiere ting etc etc?

 

Det er viktig at du har opprettet et administrator bruker inne på synology nas sine innstillinger (ip adresse til nasen) logg deg inn, og opprett en bruker. Her kan du også velge hvilke mapper etc den skal ha administrator rettigheter over.

 

Når det gjelder Spørsmål 1: Så sliter jeg å forstå hva du mener.

 

Greia med sickbeard er jo at det skal dra nzb filer til en bestemt mappe på NAS'en. Som fks sabnzbd scanner hvert minutt. Når den ser at det ligger nye NZB filer der, begynner den å laste ned. Dog er det her viktig at du har satt opp innstillingene in sabnzbd, slik at den vet hvilken type fil du prøver å laste ned (tv serie, film etc).

 

Så pakkes den ut automatisk i fks

 

TV\Suits\Season X\Episode X.mkv

 

Sickbeard, couchpotato og sabnzbd ville ha akkurat de samme funksjonene som om du skulle hatt det installert på en PC. Greia er bare at den gjør alt automatisk.

 

Bare svar, og gjerne beskriv litt bedre hva du sliter med. Kanskje jeg bare er sliten etter helga, men forstod ikke så mye av det du skrev

Lenke til kommentar

Jeg har en Synologi NAS.

Setter opp dette selv nå, men støter på problemer når jeg skal konfigurerer autoProcessTV fila.

 

Står helt fast her nå!!

Hjelp :)

 

Du må koble til NASen over SSH, og bruk root når du skal fikse på autoProcessTV-filen. Root har samme passord som adminbruker.

Filen ligger her: /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV/

 

SSH aktiveres i Kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

Jeg har en Synologi NAS.

Setter opp dette selv nå, men støter på problemer når jeg skal konfigurerer autoProcessTV fila.

 

Står helt fast her nå!!

Hjelp :)

 

Du må koble til NASen over SSH, og bruk root når du skal fikse på autoProcessTV-filen. Root har samme passord som adminbruker.

Filen ligger her: /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV/

 

SSH aktiveres i Kontrollpanelet.

 

Ja, og når jeg gjør dette får jeg opp "permission denied" Hvordan løser jeg det?

Lenke til kommentar

Skal prøve å svare litt bedre :)

 

Hvis jeg hadde installert disse programmene på min mac ville jeg kunne gått til mappen hvor programmet ble installert for å finne autoProcessTV filen. På min NAS har jeg ikke tilgang til disse mappene selv om jeg er administrator.

 

Se for deg at det er bygd opp slik.

 

Filer som jeg selv har opprettet mapper til og deler mine videroer, musikk etc. ligger øverst

Disse har jeg full tilgang til

 

--------------------------

 

Under her ligger systemfilene til NASen inkludert installerte apps som sickbeard osv.

Disse filene synes ikke når jeg er inne på NASen via mac eller windows. Og det er disse jeg må ha tilgang til for å endre den autoProcessTV filen.

 

Det er som du ikke skulle ha hatt tilgang til Disk C, hvor windows og programmene er installert.

 

 

Etter mye lesing tror jeg også det kun er SSH jeg må gjøre for å få tilgang til den fila. Men det hadde vært topp å fått tilgang via mappestrukturen.

 

 

 

Jeg er fryktelig ny på terminal og SSHing... Kan du skrive opp hvordan jeg skriver inn ting for å bruke "su" og det andre. Grønn på dette nemlig.

Lenke til kommentar

Du må gjennom SSH uansett om du skal sette det opp.

 

Når du har koblet til og logget inn med root skriv "su" og trykk enter. ("-tegnene skal ikke skrives)

Deretter skriver du "cd /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV"

Hvis du ikke kommer inn dit skriver du "chown root /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV", deretter "cd /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV"

Si i fra om du kom inn der nå.

Lenke til kommentar

BusyBox v1.16.1 (2012-08-30 00:03:58 CST) built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

Aurora&--#62; su

 

BusyBox v1.16.1 (2012-08-30 00:03:58 CST) built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

~ # cd /usr/local/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV

/volume1/@appstore/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV # ls -l

-rw------- 1 sickbear root 78 May 25 00:25 autoProcessTV.cfg

-rw-r--r-- 1 sickbear root 78 May 25 00:25 autoProcessTV.cfg.sample

-rw-r--r-- 1 sickbear root 2964 May 25 00:25 autoProcessTV.py

-rwxr-xr-x 1 sickbear root 979 May 25 00:25 hellaToSickBeard.py

-rwxr-xr-x 1 sickbear root 1048 May 25 00:25 sabToSickBeard.py

/volume1/@appstore/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV #

 

 

Så langt er jeg kommet nå

Endret av Tittey
Lenke til kommentar

Hmmm, hvorfor kommer du dit tro... Jaja.

 

Skriv "chmod 644 /usr/local/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV/autoProcessTV.cfg"

Skriv "vi /usr/local/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV/autoProcessTV.cfg"

 

Nå skal den filen åpnes så du ser innholdet.

Trykker "i" for å kunne endre i filen, da bruker du piltastene for å navigere og skriv på helt vanlig måte.

Når du er ferdig trykker på Esc og Ctrl+ZZ for å lukke og lagre.

 

edit. rettet opp feil i filbane.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

BusyBox v1.16.1 (2012-08-30 00:03:58 CST) built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

Aurora&--#62; su

 

BusyBox v1.16.1 (2012-08-30 00:03:58 CST) built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

~ # ls -l

~ # cd /usr/local/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV

/volume1/@appstore/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV # ls -l

-rw-r--r-- 1 sickbear root 78 May 25 00:25 autoProcessTV.cfg

-rw-r--r-- 1 sickbear root 78 May 25 00:25 autoProcessTV.cfg.sample

-rw-r--r-- 1 sickbear root 2964 May 25 00:25 autoProcessTV.py

-rwxr-xr-x 1 sickbear root 979 May 25 00:25 hellaToSickBeard.py

-rwxr-xr-x 1 sickbear root 1048 May 25 00:25 sabToSickBeard.py

/volume1/@appstore/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV # chmod 644 /usr/loca

l/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV/autoProcessTV.cfg

/volume1/@appstore/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV # vi /usr/local/sickb

eard/share/SickBeard/autoProcessTV/autoProcessTV.cfg/autoProcessTV.cfg

 

~

- /usr/local/sickbeard/share/SickBeard/autoProcessTV/autoProcessTV.cfg/autoProcessTV.cfg 1/1 100%

 

 

 

Som du ser kommer det ikke opp noen ny side eller noe slik som jeg kan gjøre noe i?

Endret av Tittey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...