Gå til innhold

Oversvømmelse på hybelen, bærbar pc ble våt. Tørketid?


CurSe

Anbefalte innlegg

Hadde en liten oversvømmelse på hybelen i natt og det rant inn vann på hybelen min. Min bærbare pc sto på lading på gulvet og ble ble våt som følger av dette. Etter at jeg fjernet den fra vannet tok jeg ut batteriet og siden har jeg ikke gjort noe med den. Når er det trygt å slå den på?

 

Akkurat nå står den litt over en varmeovn og tørker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sto på lading og ble delvis dekket av vann på gulvet? I så fall så vil jeg ikke ha voldsomt mye håp for den... hvis ikke noe ble svidd med en gang fra kortslutning fra laderen så vil jo det mest sansynlig ha kommet mye vann inn i innmaten. Det vil lett føre til irring og diverse andre problemer.

 

Det kan være du har hatt flaks dog - men jeg ville fort latt den tørke i en ukes tid (på et varmt baderomsgulv) før jeg hadde turt å prøve å slå den på. Det kan ta ganske så lang tid å tørke ut diverse krinkelkroker inne i maskinen om vann først har kommet inn der. Det er ikke bare-bare, og det vil ikke tørke i nærheten så fort som om delene lå åpent ut mot luften. Vanligvis ville jeg annbefalt å tørke ut delene med en hårføner for å få vekk fukten ASAP, men det bir jo nesten umulig uten å demontere maskinen. Hvis du har god peiling på demontering av maksinen ville jeg kanskje skrudd den opp for å hjelpe på prosessen. Starten du den mens det fremdeles er nok fuktighet i maskinen til å kortslutte noe så er det stor sansynlighet for å kunne ta knekken på hele maskinen om den ikke allerede er død.

 

Noen komponenter slik som harddisken er vel også dirkte mottakelig for vannskader, tørking eller ikke... Jeg ville ikke satset på at alt har overlevd for å si det sånn...

 

Det er vel dog stor sjanse for at dette kan dekkes på forsikring av noe slag. Nå er jeg ingen ekspert på forsikringer, men vanlig innbo-forsikring vil vel normalt dekke slike ting som vannskader fra lekasjer?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke peiling på å demontere bærbare pc'er, dette er den første jeg eier. Maskinen ble delvis dekket av vann, men er ikke helt sikker på hvor høyt det gikk. Jeg tror ikke det gikk så høyt at det var vann over tastaturet, men skal ikke si det for sikkert. Det kan være at batteriet har hjulpet litt siden maskinen er en Asus U46SV og der løfter jo batteriet maskinen litt opp fra gulvet, men det rant jo likevel vann fra den da jeg løftet den opp. Skal flytte den inn på baderomsgulvet og la den ligge der fremover.

 

Snakket med forsikringsselskapet i dag og det hørtes ut som at det blir dekket hvis det går galt. Så det blir spennende å se hva som skjer fremover, har også en PS3 og Xbox 360 som det spøker litt for :S

Lenke til kommentar

Om forsikringsselskapet dekker ny maskin, vil jeg anbefale deg å ta det tilbudet. Som Stigma sier kan komponenter irre og bli skadet selv om maskinen slås på, og det kan også være mindre skader du ikke merker direkte (komponenter kan yte dårligere osv). Er du heldig, er disken inntakt, og du kan få kopiert over filer på ny maskin/disk.

 

Jeg hadde en sony ericsson som falt i vannet for en stund siden. Jeg tørket den og fikk slått den på/ringt/sendt meldinger. Men selv om den funket hadde den fått noen problemer jeg ikke merket med en gang (Skurring i høyttaleren og den ville ikke lengre vibrere)

Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at den ikke fungerer når jeg prøver å starte den, så mener jeg å huske at dama på telefonen sa at den måtte sendes inn til et "verksted" av noe slag. Nøyaktig hvor eller hva slags, sa hun ikke noe om. Der skal de sjekke om feilen kan repareres eller bare skrote hele maskinen. Vet ikke helt hvor strenge de er på akkurat det, og om min PS3 og Xbox360 må sendes inn på samme vis hvis det er feil på dem.

 

Det er også en egenandel på 3000kr inne i bildet her, så det beste ville jo vært hvis alt fungerer som det skal :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har hatt griseflaks! Prøvde å sette i batteriet igjen nå for å starte den opp, og ble litt paff da jeg så skjermen skru seg på. "Gjenopptar Windows" og så var det bare å skrive inn passord, skulle nesten tro den har klart å holde seg på siden jeg tok ut batteriet? Etter at jeg hadde skrevet inn passord så jeg at Firefox og Utorrent kjørte som før, som om jeg aldri skrudde av maskinen. Skjønner ingenting..

 

Men! Kan jeg på noen måte sjekke at alt fungerer som det skal vha et program eller lignende?

Lenke til kommentar

Var det ingen andre ting enn denne bærbare maskinen som tok skade av oversvømmelsen, f.eks vann som trekker ned i gulv, inn i vegger osv? Tepper og møbler som blir ødelagt. Normalt så har man en egenandel på alt som blir skadet/ødelagt, ikke en egenandel pr. gjenstand. Forsikringen på huset bør da dekke skadene som har oppstått som følge av denne oversvømmelsen og har noe annet blitt ødelagt og man har betalt egenandelen på den gjennstanden skal ikke du bli måtte betale ennå en egenandel.

 

Vær obs på senskader på maskinen. Den fungerer kanskje greit i dag, men overtid kan det bli korrosjon/irring pga. vannskadene og maskinen slutter å fungere. Da kan det bli vanskelig å bevise årsakssammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...