Gå til innhold

Så mye koster LGs OLED-TV


Anbefalte innlegg

Helt grei pris. På nivå med hva prisene på flatskjermer når de kom. Kompis kjøpte 30 tommer til 35 tusen ikke så lenge etter. Når flere kommer på markedet, og produksjonen kommer skikkelig i gang, så stuper prisene.

 

Fikk egentlig ett lite sjokk når jeg så ukens tilbud hos Netshop denne uken, en 50" Panasonic plasma, med 3D, og vel deres nest beste skjerm, til under 8000,- Det begynner faktisk å bli skremmende billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer - hva skal du egentlig med 600Hz oppdateringsfrekvens? Hvis vi snakker om ekte refresh-rate og ikke marketing soft-terms så er 600Hz ganske sinnsykt. High-end gamere som bruker skjermer til super-responsive interaktive spill baserer seg normalt på 120Hz om de kan, og har da som regel rikelig med flyt.

Grunnen til at high-end gamere baserer seg på 120Hz er at det er det eneste som er tilgjengelig idag. Det finnes ingen grafikkport-standard (meg bekjent ihvertfall) som støtter høyere enn 120Hz oppdatering av f.eks FullHD oppløsning. Idag er det dual link DVI og Displayport som er alternativene her.

 

Jeg vil nesten tørre å garantere deg at high-end gamere kommer til å slenge seg på mye raskere standarder enn dette i fremtiden, og dette kan kanskje være fordi at en topp-trent gamer antakelig er flinkere enn en gjennomsnittlig jagerpilot til å se forskjell på akkurat 120, 240, 480 eller 1000+ Hz.

 

Jeg for min del (som ikke er noen high-end gamer) syntes det var en ekstrem forskjell fra 60 Hz til 120 Hz, og denne forskjellen kan du se på en så enkel måte som å dra en hvit musepeker frem og tilbake over en svart bakgrunn. Det blir da tydelig (for jeg vil tro de fleste) at ikke alle posisjoner til musepekeren tegnes på skjermen, men kun de som treffer på tidspunktene hvor skjermen oppdateres. Det du også da vil innse er at det fortsatt er mange doblinger av frekvens som skal til for å kunne gi en 100% vanntett illusjon av sømløs kontinuerlig bevegelse over skjermen.

 

Det argumentet som ofte kommer på dette punktet er at man kan bruke "motion blur" for å lure øyet, og det kan godt hende dette hjelper, hvis det gjøres riktig og på et tilstrekkelig raskt signal. Men jeg holder en knapp på "brute force"-metoden, nemlig å bare gjøre signalet bedre og bedre helt til det er langt raskere enn noe øye vil kunne klare å detektere.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har sett 120Hz på OLED og jeg er veldig spent på om responstiden på OLED vil gjøre noe med denne "musepeker"-effekten som er så lett synlig på LCD (jeg tviler, ettersom dette er synlig også på CRT-skjermer).. men jeg tipper vi må godt over 1000Hz før det blir meningsløst med videre økning av oppfriskningsfrekvens.

Lenke til kommentar

Dette med hvor høy frekvens øyet kan oppfatte er et svært sammensatt problem:

http://www.100fps.co..._humans_see.htm

 

Disse tingene kan vi uansett ikke forvente å løse med OLED. Jeg er svært glad om bildefrekvensen i filmproduksjon kan dobble seg. Heldigvis ser det ut til å være på vei (bla. The Hobbit), så får vi bare håpe andre også slenger seg på. Responstiden for OLED sies å være 1/1000 av LCD. CRT har i teorien svært rask responstid. I praksis begrenses den av etterglød i fosforet, og er altså langt fra perfekt.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Har ikke frekvensen på bildet en sammenheng med strømnettet? Sån at noen tv'er bruker de frekvensene som går opp med frekvensene vi her i strømnettet. sån at det i norge er greiere med frekvenser delelig med 50 og land som usa bruker frekvenser delelig med 60.

Lenke til kommentar

Har ikke frekvensen på bildet en sammenheng med strømnettet? Sån at noen tv'er bruker de frekvensene som går opp med frekvensene vi her i strømnettet. sån at det i norge er greiere med frekvenser delelig med 50 og land som usa bruker frekvenser delelig med 60.

 

Om det noen gang var slik kan jeg ikke svare deg på (det er nok fullt mulig), men det er ikke tifellet nå lenger ihvertfall. Panelene nå til dags er vel alle sammen likestrømbaserte - det er bare at TVene har innebygde powersupplyer/adaptere, så det er vel bare elektronikken i strømforsyningen som bryr seg om hvilken frekvens den får inn...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke frekvensen på bildet en sammenheng med strømnettet? Sån at noen tv'er bruker de frekvensene som går opp med frekvensene vi her i strømnettet. sån at det i norge er greiere med frekvenser delelig med 50 og land som usa bruker frekvenser delelig med 60.

 

Om det noen gang var slik kan jeg ikke svare deg på (det er nok fullt mulig), men det er ikke tifellet nå lenger ihvertfall. Panelene nå til dags er vel alle sammen likestrømbaserte - det er bare at TVene har innebygde powersupplyer/adaptere, så det er vel bare elektronikken i strømforsyningen som bryr seg om hvilken frekvens den får inn...

 

-Stigma

 

Det er korrekt.

 

I gamle dager så kjørte CRT TVer på Hz de fikk fra nettet, og er grunnen til at det fortsatt er 50 Hz her og 60 Hz i USA. I dag så er TVene universelle, og frekvensene har egentlig ingenting å si. Men de henger igjen når de bruker det de har gjort før.

 

Når vi har 100 og 200 Hz her, så har de 120 og 240 Hz i USA, ikke pga strøm nettet, men fordi innholdet sendes i 60 Hz, som da går opp i 120 og 240. Enkelte TVer bruker også disse frekvensene her hjemme når de dobbler opp BD-filmene, enden når de leveres direkte fra platene (24 Hz (avrundet), eller omgjort i spiller til 50/60 Hz). 24 går opp i USA frekvensene. Enkelte lar de gå opp i 4x, og kjører 96Hz i stedet for 5x som 120 ville tilsi.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

 

Hvordan de gjør det med baklyset kan jo variere. Lysrør går på Hz de også. Men her bruker de nok høyfrekvent lysrør, som går på ca 20-40.000 Hz. De normale lysrørene man har i kontorer osv, den gamle litt tykke kalt T8, har 50Hz flimring. Mens de nyere T5 (tynne) kjører mye høyere på 25.000 Hz, og dermed gir ett mye mer stabilt lys. LED er så vidt jeg vet konstante, og ikke frekvensdrevet pga DC spenning.

Lenke til kommentar

Har ikke frekvensen på bildet en sammenheng med strømnettet? Sån at noen tv'er bruker de frekvensene som går opp med frekvensene vi her i strømnettet. sån at det i norge er greiere med frekvenser delelig med 50 og land som usa bruker frekvenser delelig med 60.

 

Du er inne på noe. Når tv'er var nytt så var det logisk for de som lagde systemene at det hadde samme Hz som strømmnettet. Helt nødvendig var det vel ikke, men man ungikk enkelte problemområder som forstyrrelser i bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Du er inne på noe. Når tv'er var nytt så var det logisk for de som lagde systemene at det hadde samme Hz som strømmnettet. Helt nødvendig var det vel ikke, men man ungikk enkelte problemområder som forstyrrelser i bildet.

 

Ikke logisk, men praktisk. Hele poenget var at de kjørte omtrent direkte mot strømnettet, så slap man også mange deler som ikke var godt nok utviklet på den tiden.

Lenke til kommentar

Dette med hvor høy frekvens øyet kan oppfatte er et svært sammensatt problem:

http://www.100fps.co..._humans_see.htm

 

Disse tingene kan vi uansett ikke forvente å løse med OLED.

Umm.. hvorfor ikke egentlig? OLED kan i teorien støtte godt over 100kHz med sin potensielle sub-10us responstid. (kilde:wikipedia)

 

Det vil jo ta litt tid før båndbredden til skjermstandarder vil komme i nærheten av slike hastigheter, men jeg tviler på at det går så altfor mange år før vi vil se støtte for oppimot 1000Hz på enkelte produkter.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

55 000 NOK? Det er jo kjempebillig!

 

:) I begynnelsen kostet en flatskjem langt over hundre tusen! Idag finner du TV-er med eksisterende kommersiell teknologi for samme pris som denn OLED-TV-en.

 

Håper den får minst 4K og minst 600hertz oppdatereing.Da er dette uten tvil noe man kan kjøpe selv om prisen er litt stiv.

At den får bevegelsesinterpolering er det ingen tvil om. Kanskje er det snakk om 2000 Hz om de satser på dette punktet.

 

Men inngangsoppdateringsfrekvensen vil fortsatt være 60 Hz... Så det er en 60 Hz-TV akkurat som samtlige, hver eneste TV du finner i butikken. 600 Hz er bare frekvensen på en teknikk som mykner opp bevegelsene. Bevegelsene blir nok mindre hakkete, og mykere, men du mister også detaljer og du får artifakter (er ganske sikker på at det faktisk er et norskt ord).

 

TV-en har en krets som analyserer bildet og lager kunstige bilder mellom hvert "signal" som du får på inngangen, fra f.eks. Blu-Ray-spilleren eller dekoderen. Denne kretsen er ikke istand til å tolke noe av bilde, men den kan gjøre overgangen på farger og kontraster mykere. Men husk at dette ikke kan måle seg med ekte høyfrekvensvideo. Det er bare kunstige, falske bilder. Og det lager støy og bildefeil, samt lager et inntrykk av uklarhet og dermed i praksis gjør bildet mindre detaljert og skarpt.

 

Det er bare falsk markedsføring på samme måte som at det ikke er noe som heter LED-TV, altså kommersielt. I butikken i dag finner du CCFL-LCD, LED-LCD og Plasma. I tillegg har du forskjellige paneltyper, men det er "små" forskjeller. Noen har lavere forsinkelse, noen typer har bedre farger. Nå er det vanlig med IPS-LCD-paneler. LED og CCFL er altså bakgrunnsbelysningen som lyser opp panelet.

 

 

Faktisk brukes samme teknikk i filmer (bevegelsesinterpolering, motion blur, motion interpolation). Men der endres hvert bilde hvert for seg, ingenting blir lagt til (noe som faktisk hadde vært bedre), Dette gjores for at du skal få et inntrykk av bevegelse. Hadde filmer hatt 24 bilder i sekundet (slik som idag) uten bevegelsesinterpolering så hadde det sett veldig hakkete ut. Så egentlig er frekvensen altfor lav, men folk har akseptert det pga. de får det til å se ut som frekvensen mellom bildene er mye høyere. Men her blir også bildene, eller de delene av bildet med bevegelser så uklare at du såvidt kan kjenne igjen objektet hvis du ser det som et stillbilde. Har du prøvd å tatt en film på pause midt i en bevegelse?

 

 

 

Det vil jo ta litt tid før båndbredden til skjermstandarder vil komme i nærheten av slike hastigheter, men jeg tviler på at det går så altfor mange år før vi vil se støtte for oppimot 1000Hz på enkelte produkter.

Det er allerde kommersielt. Jeg tror OLED-TV-er får bevegelsesinterpolering med oppdateringsfrekvens på minst 1200 Hz, men sikkert 2000 Hz også. Der har de en mulighet til å lure enda flere til å tro at OLED er superfantastisk fordi det har oppdateringsfrekvens på 2000 Hz, noe andre TV-er ikke har. Altså istedenfor å bare si det som det er, at OLED rett og slett er en overlegen teknologi grunnet dets oppbygning og basert på LED-teknologi som er lynraskt og nøyaktig.

 

Synes butkkjedene gjør en elendig jobb å informere kundene sine om hva som faktisk er realiteten. De lyver og lurer folk på samme måte, faktisk verre enn produsentene selv! Det er noe som gjør at jeg har lyst å jobbe på en slik plass for å bekjempe slik lureri og være ærlige mot kundene!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det vil jo ta litt tid før båndbredden til skjermstandarder vil komme i nærheten av slike hastigheter, men jeg tviler på at det går så altfor mange år før vi vil se støtte for oppimot 1000Hz på enkelte produkter.

Det er allerde kommersielt. Jeg tror OLED-TV-er får bevegelsesinterpolering med oppdateringsfrekvens på minst 1200 Hz, men sikkert 2000 Hz også.

Jeg snakket altså om 1000Hz og 1000fps, altså rådata fra PC/Video med 1000 bilder pr. sekund. Det er et stykke igjen dit foreløpig. Men OLED er absolutt klar for dette når det kommer.

 

Synes butkkjedene gjør en elendig jobb å informere kundene sine om hva som faktisk er realiteten. De lyver og lurer folk på samme måte, faktisk verre enn produsentene selv! Det er noe som gjør at jeg har lyst å jobbe på en slik plass for å bekjempe slik lureri og være ærlige mot kundene!

Butikkjedene har ingen interesse av å fortelle om hvor bra OLED kommer til å bli. Det vil bare ødelegge deres salg av LCD. Husk at LCD fortsatt kommer til å være der hovedinntektene ligger også en stund etter OLED kommer i butikkene. Målet for bransjen er å til enhver tid å selge mest mulig gammel teknologi, slik at de kan tjene gode penger idag og i tillegg selge deg mer når neste teknologi kommer. Du vil derfor alltid forsøkes lures over på andre produkter enn de gode tilbudene du har lest og forberedt deg på før du går inn i butikken.

 

Men lykke til med å infiltrere elektrokjede-bransjen. Etter min erfaring er det et sted hvor man skal gå i flokk en vei med skylapper og pushe det ledelsen har bestemt skal pushes.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...