Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg tenkte å ha budsjett på 13.000 kr. No er den på 13.150 kr. Obsidian Series 550D har den noen fan kontrollere? På ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY kan eg ha 4 vifter eg kan kontrollere gjennom "Fan xpert"

 

Nå har eg brukt 936 kr på selve kabinettet, men er ikkje redd for å bruke 1200 kr på Obsidian Series 550D. Er 4 vifter nok? Eg kommer til å overklokke både CPU og GPU.

 

Når det gjelder strøm forsyning kan eg også gå opp i pris vist eg kan finne stillere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan ha bare vifter faner som eg kan styre med hovedkortet. Og da må eg kjøpe 1 vifte. Også en annen ting er at eg trur at Obsidian Series 550D kan fort bli for varm. Og for at eg skal ha bedre "Air flow" Må eg fjerne alle deksler når eg spiller osv. Det likte eg ikkje.

 

Eg har hatt Fractal Design R3 før og den var stille og kald. Så eg vil ha en mellom ting og eg stoler på R3 at den er både stille og kald, og med fan styring av 3 vifter har eg enda flere muligheter.

 

Men eg liker Seasonic x 760 som eg skal lese mere om og samanlikne den med XFX core edition.

Lenke til kommentar

1. Du kan ikke få i pose og sekk, med mindre du går for custom vannkjøling.

 

2. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at 550D er dårligere enn R3.

 

3. FanXpert2 kan kun kontrollere PWM-vifter.

 

4. Husker jeg ikke helt feil skulle du spille WoW i 1920x1080. Hva tjener du å overklokke cpu/gpu, annet enn et par fps du aldri vil merke noe til?

 

5. Du solgte en PC med gtx 590 i SLI, men kan ikke se av penger til et kabinett, psu og vifter som er overlegent det meste andre på markedet når du vil ha en "stille og kald" gamer pc...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Du kan ikke få i pose og sekk, med mindre du går for custom vannkjøling.

 

2. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at 550D er dårligere enn R3.

 

3. FanXpert2 kan kun kontrollere PWM-vifter.

 

4. Husker jeg ikke helt feil skulle du spille WoW i 1920x1080. Hva tjener du å overklokke cpu/gpu, annet enn et par fps du aldri vil merke noe til?

 

5. Du solgte en PC med gtx 590 i SLI, men kan ikke se av penger til et kabinett, psu og vifter som er overlegent det meste andre på markedet når du vil ha en "stille og kald" gamer pc...

 

Eg solgte pc med gtx 590 SLI fordi eg hadde ikkje behov for den, wow drar ikkje nytte av SLI. Eg spiller wow på 1920-1200. Vist du skal spille wow på ultra i 25 man raid trenger du syk pc og den kan ikkje vere SLI fordi wow drar ikkje nytte av det. Eg har bygget i R3 før eg veit korleis eg skal organisere viftene for maksimal kjøling. De fleste nettsider viser at wow er lett å kjøre i testiing, men vist du spør en wow gamer kor lett det er å kjøre heroic madness 25 man raid på ultra vil du finne ut at det er få som kan gjøre det.

 

Lønner seg å kjøpe i hvert fall én ekstra 120mm vifte som du setter i front eller bunn, til å blåse inn i kabinettet. Har R2 selv og kjøpte ekstra vifter fra Dealextreme (4 dollar/stk). Satte en i front og fikk ned systemtemperaturen med 10-15 grader :o)

 

Eg har tenkt å kjøpe ekstra vifter.

Endret av costa
Lenke til kommentar

3. FanXpert2 kan kun kontrollere PWM-vifter.

Dette er kategorisk ikke riktig på alle fanxpert implementasjoner. På mitt Asus P8Z68-V PRO fungerer fanxpert også på en av de vanlige 3-pin viftekontaktene. Bruker den til styring av kabinettviftene.

 

Veldig gode alternativer på powersupply er Seasonix X serie, og Corsair AX. Med disse slipper man også viftestøy når pc'n ikke stresses.

 

Hvis prisforskjellen er liten mellom z68 og z77 så gå for z77. Fullimplementasjon av pci-e 3.0, usb3 er integrert i chipsettet og platformen er mer fretidsrettet med tanke på oppgraderinger. Det er også ofte litt strøm (og varme) å spare på nyere chipset.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Har komt opp med en ny liste.

 

Det eg lurer på no er varmen i kabinettet. Trenger eg å kjøpe ekstra vifter til kabinettet.

 

For eksempel hovedkortet godtar max 5 vifter:

 

1 x CPU Fan connector(s)

4 x Chassis Fan connector(s) 4 vifter

1 x Optional Fan connector(s) Eg forstår ikkje ka er denne? Denne vil ikkje la meg ha kontroll over viftene eller?

post-105099-0-98044000-1333042237_thumb.png

Endret av costa
Lenke til kommentar

Skjønner, vel korleis ser lista ut no? Kan lett legge ved flere vifter men er usikker på 4 eller 5. Forstår ikkje ka asus mener med 4 chassis fan og 1 optional fan.

 

Er uansett viktig for meg at pcen er kald for eg kommer til å overklokke både CPU(lett over 4ghz) og GPU vist det trengs i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

husk på at man også kan bruke y-splitter og andre duppeditter for å koble til et massivt antall vifter til hovedkortet, så man er ikke begrenset av hva hovedkortet sier. De fleste fan-headers i dag tåler fint 2-3 normale vifter uten å få problemer.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg først prøvd kabinettet "stock". finner du ut at du trenger mer luftflyt kan du begynne å se på fler vifter, eller bytte de ut med større/raskere versjoner.

Hvis du uansett skal overklokke hadde jeg heller gått for en 2600k cpu. De hundrelappene ekstra for 2700k tjener deg absolutt ingenting.

 

Også et lite poeng: Ivy Bridge CPU'ene lanseres 29 April. Hvis Intel følger sin vanlige lanseringsstrategi betyr det at det vil finnes gode mengder med de tilgjengelige fra den dagen.

Lenke til kommentar

Vist eg skal kjøpe "y-splitter" Har de det på dustin home? Eg har lenge våre på utkik etter de. Og ja intel kommer med ivy bridge i løpet av april og z77 støtter ivy bridge.

 

Så tingen er er det verdt å vente på nye processorer? For gtx 680 som eg skal ha kommer først 10 april så kan nok utsette pc kjøpet en stund.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har akutt behov hadde jeg ventet. TDP på 77W i stedet for 95W, samt ytelsesforbedring til samme pris er relativt god butikk i mine øyne. I løpet av den tiden har kanskje custom modellene av GTX680 begynnt å nå butikkene også, så da er det mulig du kan få et med bedre kjøling/lydnivå, eller raskere stock klokke for rundt samme pris.

Lenke til kommentar

Det vil si 4 vifter til kabinettet og en valgfri CPU-vifte (hvis du har flere enn en vifte på CPU-kjøler)

 

Listen ser bra ut den :)

 

Eg har lest at du liker R3 og at du ikkje bruker mere enn 3 vifter på den. Er det bra nok kjøling på r3 med 3 vifter? 2 framme og 1 bake? For eg vil kjøpe en bra Miditower og liker delen med R3 at du kan styre 3 vifter manuelt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har akutt behov hadde jeg ventet. TDP på 77W i stedet for 95W, samt ytelsesforbedring til samme pris er relativt god butikk i mine øyne. I løpet av den tiden har kanskje custom modellene av GTX680 begynnt å nå butikkene også, så da er det mulig du kan få et med bedre kjøling/lydnivå, eller raskere stock klokke for rundt samme pris.

 

Ja har du noen linker der eg kan lese ivy bridge mot sandy bridge processorer? i7 vs i7 Trur du processorane vil vere til samme pris?

 

Og ja trur vist eg venter litt vil det komme custom kjølere til gtx 680 og det i seg selv verdt å vente på også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...