Gå til innhold

Sykkel for veldig overvektig person


Vilsykle

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er veldig overvektig og veier ca. 160kg. Ønsker å begynne å sykle for å komme meg ned i vekt, men sliter med å dra på treningssentre. Vil heller komme meg ut og sykle. Har sett mye rundt etter en sykkel som passer for min vekt, men ut fra det jeg kan finne er det få som tåler over 120kg. Spesielt er det hjulene som da må forsterkes om man kjøper en vanlig sykkel.

 

Det jeg er på utkikk etter er en sykkel som kan kjøpes i butikk eller på nett som er "ferdig tilpasset" for veldig overvektige uten å måtte sende avgårde alt av deler for å få det forsterket. Har lett veldig mye rundt på nettet, men finner egentlig ikke noe da det er veldig lite informasjon rundt dette temaet (annet enn på amerikanske forumer, men å bestille en sykkel fra USA blir litt drastisk :) )

 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt bygde hjul tåler mye. Du kan komme langt ved å la et verksted med komptent hjulbygger gå over og etterstramme hjulene for deg. Hvis du i tilegg velger en sykkel med hjulsett bygd i 3x eikemønster har du et bra utgangspunkt.

 

Eller kan jeg anbefale deg å ta turen til pedalterapi.net. Han som skriver den kjenner til utfordringene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Er i nesten samme situasjon som trådstarter. Jeg veier nå ca. 140 kilo (ned fra 150 :) ) Er bitt av sykkelbasillen etter jeg kjøpte meg hybridsykkel for et par måneder siden, problemet er at eikene på bakhjulet begynner å ryke. Får byttet de hos forhandleren, men det er kjedelig når jeg er på sykkeltur (sykler ca. 3 mil 3-4 ganger i uka) og må stoppe grunnet eikene ryker.

 

Er noen som vet om en plass på nettet jeg kan kjøpe forsterket bakhjul til hybridsykkelen?

 

Har også sett litt på Cyclocross sykler. Er dette noe for en person på ca. 140 kilo (for bruk på landevei. Ikke offroad)?

Endret av Ridux
Lenke til kommentar

Er i nesten samme situasjon som trådstarter. Jeg veier nå ca. 140 kilo (ned fra 150 :) ) Er bitt av sykkelbasillen etter jeg kjøpte meg hybridsykkel for et par måneder siden, problemet er at eikene på bakhjulet begynner å ryke. Får byttet de hos forhandleren, men det er kjedelig når jeg er på sykkeltur (sykler ca. 3 mil 3-4 ganger i uka) og må stoppe grunnet eikene ryker.

 

Er noen som vet om en plass på nettet jeg kan kjøpe forsterket bakhjul til hybridsykkelen?

 

Har også sett litt på Cyclocross sykler. Er dette noe for en person på ca. 140 kilo (for bruk på landevei. Ikke offroad)?

 

Hvis du skal kun bruke på landevei, så kjøp en landeveissykkel. CX sykler er fine for litt grovere underlag og piggdekk siden de har mer plass til dekk, men med mindre den lille ekstra dempingen er det som er kritisk for deg ville jeg heller kjørt landeveissykkel. (Men som sykkel for daglig bruk er CX mer komfortabel så jeg fraråder deg på ingen måte å kjøpe CX)

 

Når det gjelder styrken til hjulet er det uavhengig av om hjulet er for CX eller landevei/hybrid*.

 

Hjulbyggere på nett jeg kommer på i farten er runde hjul:

 

http://rundehjul.niftyhealth.com/

og strada

http://www.stradawheels.co.uk/

 

Du har ikke noen vekt som ikke burde tåles greit av et godt bygd hjul så lenge det ikke er lagd for å være tullelett. Det som ofte er feil er dårlig bygde hjul med utilstrekkelig eller ujevn eikespenning ev. dårlig valgt eikemønster (radielle eiker er alltid svakere enn 2x eller 3x mønstre). Når eiker erstattes bør egentlig hele hjulet gås over siden det ofte er et tegn på slakke eiker.

 

*) Nye CX sykler har lengre bakaksel så i utgangspunktet burde gitt sterkere hjul, men plassen er for gi rom for skivebremser så forskjellen, om noen er marginal.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg er i samme situasjon som trådstarter, med drøye 160+ kilo på setet.

Fra før har jeg en Trek Citytrak, som har blitt stående noen år og mange kilo. Jeg smørte opp denne og prøvde en liten tur, men bakhjulet bøyde seg og ramma "sviktet" føltes det som, så jeg fant det klokt å finne noe som tåler mer.

Jeg besøkte et par anerkjente sykkelbutikker, men ingen ville garantere meg at sykkelen ville bære vekta mi.

Men hos Campingsport utenfor Drammen fikk jeg prøve en Montague Paratrooper Pro som er garantert for 150 kilo.

Og nå har jeg hatt noen problemfrie turer på denne og blitt skikkelig øm for akter. Veldig grei sykkel som kan legges sammen og enkelt pakkes baki bilen.

 

Nå er jeg på jakt etter ei romslig sykkelbukse jeg kan bruke. Dongeribukse er ikke noe særlig å sykle i, da de er trange og hindrer bevegelse. Så er jo også hensikten min med å sykle å svette og slite litt.

Noen som har tips om eo grei bukse i digre størrelser?

 

Ronny S

Lenke til kommentar

Du finner bibs og sykkelskjorter i alle størrelser, og de strekker seg gjerne mye. Et kjapt søk på bikeshop.no finner klær i både 4 og 5XL, noe som burde være mer enn stort nok.

 

De aller fleste rammer tåler vekten din, det som er viktigst er å få noen solid bygde hjul. For terrengsykler får du hjul opp til de lagd for downhillsykling. Akkurat det er overkill, men noen solide freeridefelger bygd 32h 3 kryss av noen som vet hva de gjør tåler det aller meste. Du er neppe begrenset av rammen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for rask respons, sverreb :)

De sykkelbuksene jeg finner på bikeshop.no er av stillongstypen. Menn med min figur kler ikke slikt!

Jeg tenker mer på en noe mer løstsittende modell.

Nå kan jeg selvfølgelig ha oversett noe her, men har noen en direkte link til ei bukse som ikke er så tettsittende? 5X er ok, og 4X går om de er store i størrelsen.

Kan kanskje også legge til at jeg bor sentralt i Norge, og at turer til utkantstrøk som Oslo, Bergen, Trondheim o.a. ikke er særlig hyppigt eller aktuelt.

 

 

Ronny S

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse selger klær i store størrelser: http://www.aerotechdesigns.com/

 

Disse selger sykler som skal tåle en hel del, de er dog dyre:

https://www.supersizedcycles.com/Bicycles-for-Heavy-People-s/22.htm

 

Om det er slik at du får gått ned såpass i vekt, at du føler deg komfortabel med å kjøpe en "vanlig" sykkel, så er jeg helt sikker på at du får solgt en slik sykkel videre her i Norge.

 

Forøvrig har jeg sett personer som jeg vil gjette at veier rundt det samme som deg på helt vanlig landeveissykler med alu-ramme.

 

Ring fks oslosportslager og hør med dem, jeg regner med at de kan hjelpe deg.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for rask respons, sverreb :)

De sykkelbuksene jeg finner på bikeshop.no er av stillongstypen. Menn med min figur kler ikke slikt!

Jeg tenker mer på en noe mer løstsittende modell.

 

Først og fremst anbefaler jeg deg å la forfengeligheten fare. Tettsittende sykkelklær er det som vil fungere best.

 

Det finnes løstsittende sykkelbukser og skjorte, hovedsaklig ment for terrengsykling. (Løstsittende klær gir noe beskyttelse mot løse grener o.l.). Disse er ikke like enkle å finne i svært store størrelser.

 

Som en mellomløsning kan du vurdere å bruke en bib under og en overtrekksbukse over denne, men det kan fort bli varmt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Løsningen ble en ulekker sykkelshorts med en tynn treningsbukse utenpå. Litt mindre øm for akter nå, men mer enn 160 kilo som sitter på noen få kvadratcentimeter merkes godt.

Sykkelen jeg kjøpte fungerer bra, men jeg kunne tenke meg at styret var litt høyere. Det tar jeg tak i etter ferien.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei.

 

Jeg er veldig overvektig og veier ca. 160kg. Ønsker å begynne å sykle for å komme meg ned i vekt, men sliter med å dra på treningssentre. Vil heller komme meg ut og sykle. Har sett mye rundt etter en sykkel som passer for min vekt, men ut fra det jeg kan finne er det få som tåler over 120kg. Spesielt er det hjulene som da må forsterkes om man kjøper en vanlig sykkel.

 

Det jeg er på utkikk etter er en sykkel som kan kjøpes i butikk eller på nett som er "ferdig tilpasset" for veldig overvektige uten å måtte sende avgårde alt av deler for å få det forsterket. Har lett veldig mye rundt på nettet, men finner egentlig ikke noe da det er veldig lite informasjon rundt dette temaet (annet enn på amerikanske forumer, men å bestille en sykkel fra USA blir litt drastisk smile.png )

 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Jeg kan ikke hjelpe med sykkel.

 

Jeg veier ca 100kg og lurer på om jeg må kjøpe meg ny sykkel nå. Har strevd i seks dager med å bytte dekk og slanger, men hjulene føles fortsatt veldig flappete , så lurer på om jeg veier for mye. Hadde ikke dette problemet i fjor, da jeg veide mye mindre.

 

 

Men hvis formålet er å gå ned i vekt; så vil du få raskere resultater ved å gå. Rask gange, 30-60 minutter. 3 til 5 ganger i uka. Gå i et tempo som tilsier at du skal være et sted på et visst klokkeslett, men ikke så fort at du får blodsmak i munnen og svetten renner. Hvis du føler at du går raskt, men samtidig kan holde en samtale i gang uten å miste pusten, da har du rett tempo.

 

En annen ting er å skifte ut noen av matvarene du spiser med grovere varianter. Fra loff eller kornbrød til skikkelig grovbrød. Fra vanlig pasta til fullkornspasta. Fra chips til poteter med skall. Fra potetgull til popcorn. Og bytt ut fastfood med hjemmelaget mat.

 

Og vei/ mål deg en gang i uka. F.eks mandag morgen. Eller en annen dag. Bare det er samme dagen hver uke.

 

Sykling er kjempegøy. Men bedre egnet som fremkomstmiddel enn som treningsapparat. Med mindre du sykler langt og lengre enn

langt.

 

Lykke til med både sykling og livsstilsendring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner bibs og sykkelskjorter i alle størrelser, og de strekker seg gjerne mye. Et kjapt søk på bikeshop.no finner klær i både 4 og 5XL, noe som burde være mer enn stort nok.

 

De aller fleste rammer tåler vekten din, det som er viktigst er å få noen solid bygde hjul. For terrengsykler får du hjul opp til de lagd for downhillsykling. Akkurat det er overkill, men noen solide freeridefelger bygd 32h 3 kryss av noen som vet hva de gjør tåler det aller meste. Du er neppe begrenset av rammen.

 

Folk trenger ikke sykkelskjorte og sykkelshorts for å sykle. Det går fint an å sykle med vanlige treningsklær.

 

Jeg fniser litt når jeg ser folk sykle noen kilometer til jobben med sykkelskjorte og sykkelshorts. Helt unødvendig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Du finner bibs og sykkelskjorter i alle størrelser, og de strekker seg gjerne mye. Et kjapt søk på bikeshop.no finner klær i både 4 og 5XL, noe som burde være mer enn stort nok.

 

De aller fleste rammer tåler vekten din, det som er viktigst er å få noen solid bygde hjul. For terrengsykler får du hjul opp til de lagd for downhillsykling. Akkurat det er overkill, men noen solide freeridefelger bygd 32h 3 kryss av noen som vet hva de gjør tåler det aller meste. Du er neppe begrenset av rammen.

 

Folk trenger ikke sykkelskjorte og sykkelshorts for å sykle. Det går fint an å sykle med vanlige treningsklær.

 

Jeg fniser litt når jeg ser folk sykle noen kilometer til jobben med sykkelskjorte og sykkelshorts. Helt unødvendig!

 

Man trenger heller ikke joggesko. Det går fint an å springe i tøffler eller gummistøvler.

 

Du kan prøve å sykle noen mil i vanlig nylonshorts og bomulls t-skjorte. Så kan du ta på en bib og en trøye som er beregnet for sykling, og deretter komme å fortelle om hva du aller helst ville brukt.

Og ja. Du TRENGER en bib for å sykle litt lengre enn til kiosken for å kjøpe pølse med brød..

Lenke til kommentar

 

 

Du finner bibs og sykkelskjorter i alle størrelser, og de strekker seg gjerne mye. Et kjapt søk på bikeshop.no finner klær i både 4 og 5XL, noe som burde være mer enn stort nok.

 

De aller fleste rammer tåler vekten din, det som er viktigst er å få noen solid bygde hjul. For terrengsykler får du hjul opp til de lagd for downhillsykling. Akkurat det er overkill, men noen solide freeridefelger bygd 32h 3 kryss av noen som vet hva de gjør tåler det aller meste. Du er neppe begrenset av rammen.

 

Folk trenger ikke sykkelskjorte og sykkelshorts for å sykle. Det går fint an å sykle med vanlige treningsklær.

 

Jeg fniser litt når jeg ser folk sykle noen kilometer til jobben med sykkelskjorte og sykkelshorts. Helt unødvendig!

 

Man trenger heller ikke joggesko. Det går fint an å springe i tøffler eller gummistøvler.

 

Du kan prøve å sykle noen mil i vanlig nylonshorts og bomulls t-skjorte. Så kan du ta på en bib og en trøye som er beregnet for sykling, og deretter komme å fortelle om hva du aller helst ville brukt.

Og ja. Du TRENGER en bib for å sykle litt lengre enn til kiosken for å kjøpe pølse med brød..

 

 

Lol, du er vel av dem som mener man trenger fotballskjorte for å spille fotball også.

 

Jeg har syklet milevis i både arbeidsklært, vanlig treningstøy, short og annet uten at det har vært et problem, noensinne. Til konkurranse hadde jeg nok valg sykkelshorts eller til trening før konkurranse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei det tror jeg ikke, men nå snakket vi om sykling og det er ikke det samme som fotball, MEN man trenger fottballsko for å spille fotball, men det kan du jo bare bruke tøflene og gummistøvlene dine du. Noe med sykling har du iallfall ikke peiling på. Historikken din her inne avslører deg.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg er ingen proffsyklist, og tror ei heller at normal sykling er proffsykling, eller at sykling til jobb krever proffsykkelklær.

Alikevel spiller millioner av barn fotball med vanlige joggesko, eller barbeint, uten at det er et problem. De har det minst like gøy.

 

Jeg har syklet veldig mye og har god peiling på det med normal sykling. Skal man sykle langt bør man selvsagt ha sykkeshorts, men sykkeltrøye er helt unødvendig med mindre det er konkurranse. For en overvektig person som vil sykle, er neppe langturer noe som er aktuelt med det første. Da er det viktigere å fokusere på en sykkel som fungerer, forskjellige teknikker,  hvordan han kan gå ned i vekt ved å sykle og eventuelt sykkelreperasjon osv enn fjas som sykkelshorts og sykkeltrøye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...