Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ganske ny i "gamet", men lurer på hvilken PPI folk bruker ved eksport av bilder fra Lightroom?

 

post-141294-0-02694500-1332445962_thumb.jpg

 

Er 300 PPI "normalt" eller brukes det mere/mindre? Bildene skal hovedsakelig bare lagres på HDD, men kommer også til å sende bilder til print. Hva annbefales?

 

Samtidig kan jeg slenge med et Photoshop på en Macbook. Hvordan endrer man brush størrelse? Har forstått at det er ved hjelp av "bracket" keys, men kan forklare hvor de er på et Macbook-tastatur?

 

 

Takker

Endret av Rons0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eksporterer kun fra LR når jeg har et spesifikt behov og da vet jeg også størrelsen på bildet jeg trenger i piksler. PPI bryr jeg meg ikke noe om, men hvis du skal eksportere for å lage papirkopier kan 300ppi være et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Et digitalt bitmap-bilde (som et fotografi) har oppløsning i piksler, og ikke fysisk lengde (som tommer eller cm).

Man oppgir størrelsen i piksler - her har du valgt 2000 piksler, og så er det den størrelsen du skalerer bildet til. Man kan eventuelt bruke "lengde", men kun i kontekst av en pikseltetthet som "ppi" (piksel per inch), og selv da bare for å omregne til det egentlige antallet i piksler.

 

Hvis du velger "300ppi" og "6 tommer", så blir dette eksakt det samme som om du hadde valgt "1800 piksler" - nemlig 1800 piksler.

 

Når du her har valgt 2000 piksler, så vil et valg av ppi kun bety hva som blir default fysisk utskriftsstørrelse hvis du ikke velger noe annet på utskriftstidspunktet.

For eksempel vil "300 ppi" bety at bildet default blir skrevet ut med en størrelse på 2000/300 = 6 2/3 tommer = 16,93cm. Med mindre du velger en annen størrelse når du skal skrive det ut - det er bare hva "default" valg blir.

 

 

Så - oppsummering - så lenge du spesifiserer korrekt størrelse i piksler, så betyr valgt ppi heller lite - det er det samme bildet uansett valg av ppi - det er kun for å styre "default" utskriftstørrelse av papirkopien. Som kan endres når som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et digitalt bitmap-bilde (som et fotografi) har oppløsning i piksler, og ikke fysisk lengde (som tommer eller cm).

Man oppgir størrelsen i piksler - her har du valgt 2000 piksler, og så er det den størrelsen du skalerer bildet til. Man kan eventuelt bruke "lengde", men kun i kontekst av en pikseltetthet som "ppi" (piksel per inch), og selv da bare for å omregne til det egentlige antallet i piksler.

 

Hvis du velger "300ppi" og "6 tommer", så blir dette eksakt det samme som om du hadde valgt "1800 piksler" - nemlig 1800 piksler.

 

Når du her har valgt 2000 piksler, så vil et valg av ppi kun bety hva som blir default fysisk utskriftsstørrelse hvis du ikke velger noe annet på utskriftstidspunktet.

For eksempel vil "300 ppi" bety at bildet default blir skrevet ut med en størrelse på 2000/300 = 6 2/3 tommer = 16,93cm. Med mindre du velger en annen størrelse når du skal skrive det ut - det er bare hva "default" valg blir.

 

 

Så - oppsummering - så lenge du spesifiserer korrekt størrelse i piksler, så betyr valgt ppi heller lite - det er det samme bildet uansett valg av ppi - det er kun for å styre "default" utskriftstørrelse av papirkopien. Som kan endres når som helst.

Da skjønner jeg mye mer! Godt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...