Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selvangivelse


Hetfield^^

Anbefalte innlegg

Hei! Veit ikke om dette er rette stedet å poste dette, men har noen spørsmål angående selvangivelsen.

 

 

Dersom du har felles barn og/eller felles formue/gjeld med samboer per 31. desember 2011, kan du gi opplysninger

om dette nedenfor.

1: Ja jeg har fått samboer og felles barn iløpet av 2011. Hvilken betydning har det om jeg krysser av på dette? Mere, mindre eller samme beløp tilbake på skatten?

 

 

2: Ja vi har felles gjeld, om jeg opplyser om dette vil det bli noen forandringer beløpsmessig?

 

3: Vi flyttet inn i vårt eget hus i oktober, og jeg bor nå 3 mil unna jobb. Dvs at jeg kan skrive reisefradrag right? La oss si jeg har vært på jobb 55 dager fra oktober til og med desember. Da blir regnestykket 55 dager * 30 kilometer *1,5kr = 2475kr.. Også må man gange dette med 2, for jeg må jo hjem igjen også. Som da blir 4950kr. Er dette rett fremgangsmåte?

 

Takker til dem som eventuelt måtte kunne avklare dette .

Mvh Hetfield^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Samboere som er meldepliktige (herunder de som har felles barn) behandles som ektefeller mtp de fleste skatteregler.

 

2) Det beror på hvordan gjelden er fordelt mellom dere, og hvordan formuen, gjeld, og gjeldsrenter er fordelt mellom dere.

 

3) Det er rett fremgangsmåte, men satsen overstiger ikke 13 950 kr som er bunnfradraget. Du vil derfor ikke få noen effekt av dette fradraget for fjoråret. Først når du overstiger 155 arbeidsdager (13950/(60*1,5)=155) vil fradraget få effekt.

Lenke til kommentar

1) Samboere som er meldepliktige (herunder de som har felles barn) behandles som ektefeller mtp de fleste skatteregler.

 

2) Det beror på hvordan gjelden er fordelt mellom dere, og hvordan formuen, gjeld, og gjeldsrenter er fordelt mellom dere.

 

3) Det er rett fremgangsmåte, men satsen overstiger ikke 13 950 kr som er bunnfradraget. Du vil derfor ikke få noen effekt av dette fradraget for fjoråret. Først når du overstiger 155 arbeidsdager (13950/(60*1,5)=155) vil fradraget få effekt.

 

1) Ok

 

2) Gjelden er vel jevnt fordelt på oss begge. Men alt av gjeld og renter betaler jo jeg. Noen formue er det ikke å snakke om heller. Så burde jeg opplyse om at vi har fellesgjeld eller ikke?

 

3) Den er god, da blir det til neste år.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

I forbindelse med mitt giftemål sjekket jeg opp en del rundt dette med gjeldsfordeling. Det begynner å bli noen år siden, så jeg har dessverre ikke linker og paragrafer tilgjengelig.

 

Det vil i de fleste tilfeller ikke spille noen rolle. Siden dere er samboere, vil det du får igjen på skatten av at all gjelden står på deg jevnes ut med det din samboer får i baksmell (med mindre dere har justert skattekortene deres på forhånd da). Jeg som er gift, derimot, slipper fullstendig å tenke på dette, siden skattemyndighetene gjør denne utjevningen før skatten beregnes.

 

Ekstremalpunktene blir som krikkert nevner her hvis den ene har veldig mye formue, og i tillegg hvis den ene tjener veldig lite (mener å huske det var under 1 eller 2 G) kan det lønne seg å sette gjelden på denne på grunn av noe kompliserte fradragsgreier som jeg ikke husker detaljene på akkurat nå.

 

Kort oppsummert: det vil mest sannsynlig gå helt greit uten at du trenger å tenke på det. Vær bare obs på dette med at en av dere vil kunne få igjen en del, mens den andre vil kunne få en god baksmell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...