Gå til innhold

Kan jeg få noen anbefalinger til gratis programvare for webutvikling?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noen som kan komme med anbefalinger til gratis (gjerne fri) programvare som kan brukes til web-utvikling?

 

Det trenger ikke å være like avansert som Dreamweaver med 'drag and drop' og hele pakken.

 

Jeg ønsker bare et program som kan holde en strukturert oversikt og gjerne gi meg en sanntids-oppdatering av nettsiden etterhvert som jeg skriver den. Det hadde ikke skadet om det sjekket syntaks også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xampp kan brukes for websiden, på localhost.

Xampp har en del servere som du kan bruke for forskjellige ting som f.eks. apache server, mysql server osv osv....

Jeg bruker den mens jeg prøver meg litt på mysql og php blandet med HTML.

 

Det kan oppstå et vanlig problem med apache serveren og det er at port 80 ikke kan brukes, jeg fant ut at skypen min hadde port 80 på sie og dette kan du da skru av i instillingene til skype.

 

Notepad++ kan brukes til å skrive i hvertfall, PhP og HTML, jeg har skrevet litt batch filer inni den også, jeg liker hvordan det er laget og bruker det til en del av slike typer filer.

Endret av T-Comma
Lenke til kommentar

Linux med web-server er alt du trenger :) Da får du knallfine programmer som emacs og vim ferdig installert. Vanligvis så er en god teksteditor det eneste du trenger, så lenge den har fargekoding for forskjellige språk så funker den :)

 

For Windows liker jeg (som alle andre foreslo) Notepad++, men til Linux er det emas og vim som gjelder (folk har gjerne et hat/elsk-forhold til de editorene)

Lenke til kommentar

For Windows liker jeg (som alle andre foreslo) Notepad++, men til Linux er det emas og vim som gjelder (folk har gjerne et hat/elsk-forhold til de editorene)

Jeg er sterkt uenig at det emacs og vim som gjelder - det er to meget sære teksteditorer som riktignok er veldig kraftige, men har en lærekurve som får trollstigen til se ut som en rett vei.

 

Men det finnes gode grafiske editorer til Linux også,, så det er et godt forslag hvis du har en PC til overs. Editorer du bør se på er Bluefish, Geany, og KomodoEdit. Hvis du beveger deg over på Java programmering så ta en kikk på Eclipse og Netbeans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er snakk om gratis programvare, hverken PHPStorm eller Sublime Text 2 er gratis.

 

Sant nok, men PHPStorm har en rimelig generøs trial, og Sublime Text 2 får opp en "Please buy me"-ish tekst hver 20 gang du lagrer noe. Klarer du overse det, så snakker vi IDE som trumfer mange av de overnevnte på funksjonalitet og fart :) (skal dog sies jeg ikke helt så at det var gratis programvare OP var ute etter i farta. Sånn går det når man er giret på å dele flotte IDE :blush: )

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Er det noen som kan komme med anbefalinger til gratis (gjerne fri) programvare som kan brukes til web-utvikling?

 

Det trenger ikke å være like avansert som Dreamweaver med 'drag and drop' og hele pakken.

 

Jeg ønsker bare et program som kan holde en strukturert oversikt og gjerne gi meg en sanntids-oppdatering av nettsiden etterhvert som jeg skriver den. Det hadde ikke skadet om det sjekket syntaks også.

server: WAMP (jeg foretrekker denne framfor XAMPP)

 

IDE/editor: Programmers notepad 2, (ingen dilldall bare syntax highlighting og støtter det meste av kodespråk)

 

Nå er også Visual studio express greit hvis du skal jobbe med ASP.

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...