Gå til innhold

Hjelp til å gå ned i vekt, kostholdsplan, og trening


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er 23 år, veier 143 kg og er ca 192 cm høy (svært overvektig). Jeg studerer master i computer science, så det har blitt alt for mye foranskjermensitting de siste årene. Jeg har alltid vært stor, men de siste årene har det gått alt for langt, og jeg er villig til å gjøre noe med det.

 

Jeg har begynt å gå rundt Sognsvann to ganger i uka med rask gange, som jeg tror er en god start og antakelig tilstrekkelig i første omgang tatt vekten min til betraktning. Det jeg trenger hjelp med er imidlertid en plan for kosthold, samt en langsiktig treningsplan framover.

 

Jeg har veldig lite peiling på kosthold og utregning av kcal osv, og hadde derfor satt veldig pris på om noen kunne ta meg under vingen og hjulpet meg med å finne ut hvordan kostholdet mitt bør være framover, veldig detaljert hva jeg bør spise, hva jeg ikke bør spise, hvor mye jeg bør spise, hvor ofte jeg bør spise, hvor ofte jeg bør trene, samt hva slags trening jeg bør ta.

 

Mitt første mål er ned til 120 kg. Jeg trenger motivasjon. Jeg har også mulighet for treningssenter ved SiO om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gå ned i vekt er det essensiellt å innta mindre kalorier enn det kroppen bruker. Kalori er en energibetegnelse, og du kan regne ut hvor mye kalorier kroppen din bruker hver dag ved hjelp av kalkulatorer på nettet. (f.eks. http://www.kalorikalkulator.no/ )

Spiser du like mye som kalkulatoren sier, vil du vedlikeholde vekten.

Spiser du mer enn hva kalkulatoren sier, vil du gå opp i vekt.

Spiser du mindre enn hva kalkulatoren sier, vil du gå ned i vekt. Prøv å legg deg rundt 500 mindre enn vedlikehold.

 

Hvor ofte du spiser har ingenting å si på forbrenningen, du må helst finne det som passer deg best, og hva som gjør det enklest for deg å vite hva du får i deg. (Gidder ikke ny diskusjon her, Cefey... :tease: )