Gå til innhold

Hvordan bør Prisguide.no se ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler at brukergrensesnittet bærer preg av at det blir litt for mange trykk for å finne noe , greit nok man har søkefunksjonen, men i dag med mobile enheter ønsker man gjerne å komme fram fortere uten at man må laste inn hver eneste side.

 

En hurtigsøkfunksjon hadde absolutt vært greit å hatt som er trykkbar og som ikke behøver at man skriver noe i det hele tatt. En slik funksjon bør ikke laste inn en ny side, så en ny side etc.

 

Jo mindre klikk jo bedre.

Lenke til kommentar

Sagt det før, men jeg synes det hadde vært bra med en "foreslå søkefilter"-lenke under "avansert søkefilter"-boksen. "Foreslå endringer" under produktdetaljer.

 

Og her kommer en helt ny, orginal men dårlig idé:

Dersom dere ikke har registrert en egenskap, som f.eks. DNLA-støtte eller tykkelse på en telefon, kan dere ha en "Sjekk på google"-lenke på hver egenskap.

 

DNLA-støtte: sjekk på google -&--#62; popup google produktnavn DNLA-support.

 

:B

 

På søkeresultat: flagg uriktig treff.

Nær sagt hva man søker på, så er billigste treff feil. Enten er det et batteri, cover, eller Telenor-abonnement med minste totalpris 6.500 kroner. I stedet for det man søkte på, altså.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En hurtigsøkfunksjon hadde absolutt vært greit å hatt som er trykkbar og som ikke behøver at man skriver noe i det hele tatt. En slik funksjon bør ikke laste inn en ny side, så en ny side etc.

 

Godt forslag! Er det hurtigsøk til en gitt kategori som er det mest interessante? Har du noen eksempler på sider som har noe slikt?

 

Det eneste eksempelet jeg finner er Norwegian.no som har en rullegardinliste med alle flyplasser man kan reise til (på venstre side på forsiden). Er det noe tilsvarende du tenker på?

Lenke til kommentar

Sagt det før, men jeg synes det hadde vært bra med en "foreslå søkefilter"-lenke under "avansert søkefilter"-boksen. "Foreslå endringer" under produktdetaljer.

 

Vi var faktisk inne på dette da vi diskuterte Prisguide på kontoret på fredag. Jeg ønsker meg MANGE flere tilbakemeldinger fra leserne, og jeg ser at grunnen til at vi bare får 2-3 henvendelser hver dag er at det er for vanskelig å tipse oss. En slik forslagsknapp skal vi definitivt få på plass!

 

Og her kommer en helt ny, orginal men dårlig idé:

Dersom dere ikke har registrert en egenskap, som f.eks. DNLA-støtte eller tykkelse på en telefon, kan dere ha en "Sjekk på google"-lenke på hver egenskap.

 

DNLA-støtte: sjekk på google -&--#62; popup google produktnavn DNLA-support.

 

Synes ikke dette var så dumt jeg. Det må selvsagt testes litt for å se om det gir brukbare resultater, men det er enkelt og lage, og enkelt å fjerne dersom det viser seg at det ikke fungerer i praksis likevel.. * Noterer *

 

På søkeresultat: flagg uriktig treff.

Nær sagt hva man søker på, så er billigste treff feil. Enten er det et batteri, cover, eller Telenor-abonnement med minste totalpris 6.500 kroner. I stedet for det man søkte på, altså.

 

Slik skal det selvsagt ikke være. Vi rydder opp i feilpriser fortløpende. Noen av feilene er det dessverre ikke mulig å forutse at vil dukke opp, men vi forsøker å gjøre prismatchingen så bra som mulig når vi legger inn nye produkter. Problemet er ofte at vi legger inn produktene før butikkene har varen, og at det kommer mengder med tilbehør til et produkt lenge etter at vi la inn produktet for første gang.

 

Igjen tror jeg det er viktig at det blir enklere å tipse oss når man oppdager feil. Vi får noen tips i dag, og da retter vi prisene i løpet av få timer. Om det blir enda enklere å tipse oss vil dette komme alle til gode :-)

Lenke til kommentar

Jeg likte det bedre, den er på en mer riktig plass synes jeg.

 

En annen ting, trenger vi virkelig nylanseringer og mest populært på fremsiden?

 

For min del vil den plassen være bedre brukt til utvidede hurtiglinker til underkategorier jeg ofte savner (flere linker til underkategorier av data (hardware)).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg likte det bedre, den er på en mer riktig plass synes jeg.

Godt å høre!

En annen ting, trenger vi virkelig nylanseringer og mest populært på fremsiden?

 

For min del vil den plassen være bedre brukt til utvidede hurtiglinker til underkategorier jeg ofte savner (flere linker til underkategorier av data (hardware)).

 

Vi ser at en del liker å følge med på nye og populære produkter, men vi har jo også fått tilbakemeldinger fra andre at direktelenker til kategoriene savnes. Jeg er helt enig i at det blir for mange klikk for å komme seg til kategorier som "CPU", "Blekkskriver" eller "Strømforsyning", og vi har jo i grunn masse plass på forsiden som vi kan bruke til direktelenker.

 

Rett over helga skal vi tegne opp en alternativ forsidelayout med flere linker direkte til kategoriene.

Lenke til kommentar

Godt forslag! Er det hurtigsøk til en gitt kategori som er det mest interessante? Har du noen eksempler på sider som har noe slikt?

Et eksempel er jo at når man trykker på flere under feks Data så lastes det inn en ny side , der må man på nytt velge for eksempel Interne komponenter om man ikke ser det man søker på direkte , så til kjøleutstyr og helt til slutt til vannkjølingsett , det er hele 4 klikk og 4 side lastninger før man kommer til feltene hvor man ønsker å søke.

Her burde man se fra første side hvor det leder hen så man slipper feks å trykke seg tilbake.

 

Kanskje man kan til og med lage det såpass fancy at en swipe (eller hva det nå heter når man drar fingeren over et objekt ) eller mouseover aktiverer at man kan se underkategoriene uten at man må navigere seg gjennom flere sider?

 

 

 

Sånn sett så er jo brukergrensesnittet lite tilpasset mobile enheter og her har jo hardware litt å hente når det gjelder både navigasjon og brukervennlighet. Kiss prinsippet ( Keep it simple stupid ) med utvidet funksjonalitet for de som ønsker å ha mer kontroll.

Erlend har nå oppdatert layouten i resultatlisten til hurtigsøket. Prøv å skriv et søkeord i søkeboksen for å se den nye presentasjonen:

http://prisguide.test.hw.no/

 

Bedre eller dårligere enn dagens versjon på Prisguide.no?

 

Hurtigsøkefunksjonen har sine begrensninger ser jeg , skriver man opp Amd 7950 får man null treff , man kan heller ikke (som jeg ser) sortere treffene feks etter pris eller navn.

 

Jeg liker personlig bedre at pris står til høyre og bildene til venstre (som i den nye layouten) , personlig så hadde jeg også satt pris på en noe bredere layout sånn at mer informasjon blir med per vare noe den eldre layouten ser ut til å ha (minimal forskjel, dog den er der).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Vi oppdaterer utseende på Prisguide.no. Fortløpende endringer publiserer vi på http://prisguide.test.hw.no slik at du kan si hva som er stygt, hva som er pent, og hvilke andre endringer vi bør gjøre samtidig.

 

Noe du mener vi bør forbedre? Nå har du muligheten til å fortelle oss hva du synes.

Nettbrett bør være under datamaskin der de hører hjemme. Ha egen kategori for tablet-PC'er. og gjør søkemotoren bedre slik at man ikke får opp masse priser som ikke er reelle.

 

-frank

Lenke til kommentar

Nettbrett bør være under datamaskin der de hører hjemme. Ha egen kategori for tablet-PC'er. og gjør søkemotoren bedre slik at man ikke får opp masse priser som ikke er reelle.

 

-frank

 

Fraktpriser BØR vises allerede før man havner på nettsiden til noen av spekulantene, skulle bestille noe til Deal.no og fraktprisen på noe vræl ble ca 350kr inklusive diverse gebyrer (admin gebyr faktisk) , ble såpass irritert at jeg lovte meg selv å aldri handle der siden det var lagt ut på en veldig sleip måte.

 

Edit : Vræl = noen småting som veide under 1kg og som kostet meg ca 100kr fra en annen butikk å få sendt via posten.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett over helga skal vi tegne opp en alternativ forsidelayout med flere linker direkte til kategoriene.

 

Det skal bli interessant å ta en titt på.

 

En annen ting jeg kom på, er det en idé å ha "egne" priguider for de forskjellige sidene (akam, amobil, hardware), altså at jeg som i all hovedsak titter på hardware kan bruke prisguide.hw.no som ikke vil vise meg Nikon eller Nokias nye sprell på fremsiden. Eller vil dette være vrient eller negativt på en annen måte (kanskje mange sider å forholde seg til for nye brukere)?

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Et eksempel er jo at når man trykker på flere under feks Data så lastes det inn en ny side , der må man på nytt velge for eksempel Interne komponenter om man ikke ser det man søker på direkte , så til kjøleutstyr og helt til slutt til vannkjølingsett , det er hele 4 klikk og 4 side lastninger før man kommer til feltene hvor man ønsker å søke.

Her burde man se fra første side hvor det leder hen så man slipper feks å trykke seg tilbake.

 

Helt enig. Dette er alt for tungvindt i dag. Jeg ser også at det er lenket til "Gå til oversikt over alle kategorier (282)" flere steder, men man blir bare sendt til en side som viser de seks hovedkategoriene og noen utvalgte underkategorier :/

 

Kanskje man kan til og med lage det såpass fancy at en swipe (eller hva det nå heter når man drar fingeren over et objekt ) eller mouseover aktiverer at man kan se underkategoriene uten at man må navigere seg gjennom flere sider?

 

Godt tips! Vi skal diskutere dette på kontoret i morgen for å se hva vi kan komme opp med. Hvis du (eller noen andre) har gode eksempler på nettsteder som har løst dette på en god møte tar vi mer enn gjerne i mot tips :-)

 

 

Hurtigsøkefunksjonen har sine begrensninger ser jeg , skriver man opp Amd 7950 får man null treff , man kan heller ikke (som jeg ser) sortere treffene feks etter pris eller navn.

 

Hurtigsøket ser kun på produktittel i dag. Om vi utvider dette kan det bety ganske store endringer for en del søk, men vi skal se hva som er mulig (og lurt) å gjøre. En annen ting er at hurtigsøket ikke tar hensyn til deler av ord i tittel. F.eks. burde jo "Samsung D8005" liste alle TV-modellene i ulik størrelse i denne serien.

Lenke til kommentar

Nettbrett bør være under datamaskin der de hører hjemme.

Enig :-)

 

Ha egen kategori for tablet-PC'er.

 

Dvs. en kategori for bærbar, en for tablet og en for nettbrett? Jeg mener vi klarer oss med nettbrett og bærbar PC, men at man kan skille ut bærbare med vridbar skjerm med å snevre inn i søkemotoren.

Lenke til kommentar

Fraktpriser BØR vises allerede før man havner på nettsiden til noen av spekulantene, skulle bestille noe til Deal.no og fraktprisen på noe vræl ble ca 350kr inklusive diverse gebyrer (admin gebyr faktisk)

 

Fraktpris har alltid vært en vanskelig greie, og jeg har tviholdt på at vi _ikke_ skal oppgi fraktpris i prisguide. Jeg er selvsagt opptatt av at Prisguide skal være så praktisk og hjelpsom som mulig, men når det kommer til fraktpriser har vi aldri funnet noen "perfekt løsning".

 

Jeg ønsker at vi oppgir de viktigste fraktalternativene og kanskje noen prisoverslag, men ikke at prøver å angi en eksakt fraktpris på den aktuelle varen. De største nettbutikkene har 10-20 ulike fraktalternativer avhengig av betalingsmåte, hvor man bor, pakkens størrelse, osv. Med dette som utgangspunkt tror jeg vi tilnærmet aldri vil klare å gjengi en fraktpris som er aktuell for leseren.

 

Det andre alternativet er å oppgi laveste fraktpris ved siden av produktprisen. Dette kan føre til at noen butikker tilbyr superlav pris på frakt med hest og kjerre for at de skal komme rimelig ut, og dermed blir ikke informasjonen så nyttig likevel.

 

Jeg skal se på de ulike fraktmetodene til butikkene, og undersøke om det er mulig å oppgi denne informasjonen på en ryddig og informativ måte med en infoboks ved siden av produktprisen.

 

Her bør selvfølgelig administrasjonsgebyr og andre faste tillegg være _meget_ godt synlig. Det er jo lite som er mer irriterende enn at butikkene legger til slike faste avgifter rett før man skal taste VISA-infoen.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på, er det en idé å ha "egne" priguider for de forskjellige sidene (akam, amobil, hardware), altså at jeg som i all hovedsak titter på hardware kan bruke prisguide.hw.no som ikke vil vise meg Nikon eller Nokias nye sprell på fremsiden. Eller vil dette være vrient eller negativt på en annen måte (kanskje mange sider å forholde seg til for nye brukere)?

 

Vi har ikke forhindret brukerne av Amobil.no sin Prisgiude å finne produkter fra Foto-seksjonen om de søker etter dette i søkefeltet, men vi har tilpasset siden man kommer til når man klikker på "Prisguide" i menyen på de ulike nettstedene. På Hardware.no kommer man direkte til Data-kategorien, og på Amobil kommer man direkte til Mobil-kategorien: https://prisguiden.no/kategorier/mobiltelefoni

 

Det er imidlertid flere ting vi kunne gjort for å gjøre disse kategoriforsidene mer spennende, men jeg ser vi skal konsentrere oss om en del av de andre tilbakemeldingene først.

 

Har kommet mange gode tips til nå, og det blir spennende å se hvordan Prisguide blir når vi får testet ut alle disse forslagene!

Lenke til kommentar

 

Her bør selvfølgelig administrasjonsgebyr og andre faste tillegg være _meget_ godt synlig. Det er jo lite som er mer irriterende enn at butikkene legger til slike faste avgifter rett før man skal taste VISA-infoen.

 

Jeg har full forståelse for at dette kan være vanskelig å la seg gjøre, men prisguiden blir jo manipulert av selskapene når man er såpass kynisk at man opererer med slike skjulte tillegg.

Det er derimot gjort endringer som jeg har sansen for, blant annet er det nå lettere å se om et tilbud er reelt og om man virkelig sparer penger.

Personlig tror jeg at tjenesten vil bli brukt mer avhengig av slike faktorer, får man treff som virker som et godt kjøp men ender opp med skjegget i postkassa ved betaling så kan det bli fort at man føler at tjenesten prisguide leverer rett og slett ikke ikke er bra nok.

Lenke til kommentar

Det viktigste med slike sider er at man får anledning til å filtrere søkene sine svært detaljert. Her synes jeg prisguiden.no gjerne kan hente idéer fra prisjakt.no - selv om den heller ikke er perfekt. Mange detaljer for den som ønsker det, + forsøke å gjøre det så brukervennlig og oversiktlig som mulig, det er veien å gå.

Lenke til kommentar

Det har kanskje ikke vært veldig enkelt å se, men vi har lansert en del av forbedringene vi har snakket om den siste uken. For eksempel har vi ryddet opp i Live-søket slik at informasjonen som vises mens man skriver inn et produktnavn er langt mer oversiktelig enn den har vært tidligere.

 

Samtidig har vi valgt å holde igjen endring av logo og farger på nettsiden. Her ser vi at vi ønsker å tenke mer langsiktig og helhetlig før vi begynner å gjøre endringer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...