Gå til innhold

90 prosent får 100 Mbit/s


Anbefalte innlegg

del_diablo: Det har seg uheldigvis slik at Telenor ikke plikter å levere bredbånd til en kjeft i Norge. Kun fasttelefon. Derfor er det naturlig nok konkurranseutsetting som fører til utbygging av sentraler for å kunne levere bredbånd. Telenor har alltid vært litt på etterskudd med å rulle ut ny teknologi. Det gjelder både ADSL, VDSL, FTTH (fiber for privatkunder) og 4G. Når de først bygger ut, så gjør de det ganske massivt.

 

Poenget mitt med kobbernettet er at man kan kaste hele oljefondet etter det uten at det er noe særlig å hente på å "oppgradere".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud for en diskusjon.1. Landskapet i Norge gjør utbygging av fast bredbånd mye dyrere.2. Norge har en distriktspolitikk som sørger for at folk i større grad er jevnt fordelt utover landet. Dette i motsetning til Sverige som har hatt fokus på å samle folk i tettsteder.3. Slutt å gnål om olja!!Fjortisser som diskuterer utbygging av infrastruktur og politikk :ermm:

 

Oi så tøff, bare dra ned skylappene du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sverige er mye mer urbanisert enn Norge og har samtidig enklere natur. I Norge tviholder vi på distriktspolitikken til tross for at folk flytter til byene likevel. 100Mbit til folk utpå en øy i Nord-Norge kan folk få betale for selv, hvis de absolutt skal bo der.

Lenke til kommentar

Sverige er mye mer urbanisert enn Norge og har samtidig enklere natur. I Norge tviholder vi på distriktspolitikken til tross for at folk flytter til byene likevel. 100Mbit til folk utpå en øy i Nord-Norge kan folk få betale for selv, hvis de absolutt skal bo der.

 

Som om flertallet (eller bare en liten andel) av folk i storbyene kan få 100 Mbit linje. How cute...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sverige er mye mer urbanisert enn Norge og har samtidig enklere natur. I Norge tviholder vi på distriktspolitikken til tross for at folk flytter til byene likevel. 100Mbit til folk utpå en øy i Nord-Norge kan folk få betale for selv, hvis de absolutt skal bo der.

 

Det er omtrent bare Nordland og nordover som blir "dyrt å bygge ut".

Det er bare de ytterste yterste i de mest avskjærde fjellstrøkene som er vanskelige å bytte ut til.

Så hvor mange % av landet tror det du det? Alle landets 429 kommuner har telefondekkning, så det er prat om kabel, kabel, og utbyggingne av stamnettet.

Er det greit at vi som bygger landet og sørger for maten og oljen ikke skal få hva vi fortjener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
under 10% i norge har anskaffet seg 100Mbit linje? det er vel kanskje 100% av de som har fått tilbud om det :/
Nei, jeg kunne fått 100 Mbit linje med NTE/Altibox men når 60/60 koster 549/mnd og 100/100 koster 1450/mnd + 1990 i etablering så er det ganske uaktuelt.

 

Jeg betaler 599/mnd for 8Mbps ned og 768kbps opp. Stinker det, eller? Det er det beste som er å oppdrive her jeg bor. Telenor leverer halvparten så mye. Og bedre blir det ikke i overskuelig fremtid. Mange andre som også har det slik selv om de bor sentralt bare fordi linjelengden er lang.

 

Nei, det er helt utrolig å se på forskjellene mellom Norge og sverige, både på bredbånd, veier, fartsgrenser, bilavgifter og annet. Alt på grunn av dårlig styring av pengene våre! Lei inn svenske politikere for å erstatte våre treginger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud for en diskusjon.

1. Landskapet i Norge gjør utbygging av fast bredbånd mye dyrere.

2. Norge har en distriktspolitikk som sørger for at folk i større grad er jevnt fordelt utover landet. Dette i motsetning til Sverige som har hatt fokus på å samle folk i tettsteder.

3. Slutt å gnål om olja!!

 

Fjortisser som diskuterer utbygging av infrastruktur og politikk :ermm:

Landskapet her er da faen ikke så jævelig forskjellig fra sverige, hovedproblemet vårt er at telenor tviholder på kobberen og kommer med unskyldninger for å ta fiberutbyggingen sakte, så hadde det jo ikke skadet å bruker mindre milliarder i india osv og heller bygge ut infrastruktur her.

Det vi egentlig trenger er mer konkuranse på markedet for å få mer utbygging av fiber og drive prisene nedover.

 

Muligens en ide å latt internett leverandører i sverige få bygge seg utover til norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landskapet her er da faen ikke så jævelig forskjellig fra sverige,

 

Eh, har du sett på et topografisk kart av skandinavia? Beste jeg fant:

http://smarttoy.m3.testweb.no/bedrift/barnehage/_Media/100177.jpg

Norge er den knudra klumpen full av fjell og fjorder, mens Sverige er relativt flatt og sammenhengende bortsett fra litt i nord mot norskegrensa hvor det knapt nok bor en kjeft. Det er kanskje ikke like paddeflatt som Danmark, men det er mye enklere enn Norge. Er en grunn til at nasjonalsangen, som ellers pleier å være en skrytetekst sier "furet, værbitt"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I norge så er det sikkert over 20% som ikke har tilgang til over 10 Mbit/s og sikkert maaange som ikke har tilgang til bredbånd i det hele tatt.

 

Tenk igjen. Alle har muligheten til å annskaffe seg 10mbit - Satelitt internett. Problemet er bare at en rundtur tar nesten et sekund. Altså: ~1000ms (1sekund) responstid. Men, nå er nok ikke satelitten(e) helt oppdatert for at 20% av 5 millioner skal koble seg opp gjennom satelitt. Men, det var ikke saken.

Se: http://www.tooway.no

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Men ingen bor oppe de hardeste fjelltoppene, og dalene er lange og har glidende overganger, spesielt pga at vi allerede har et veinett.

At det er dyere her enn i Sverige er mer eller mindre en myte, da det aldri er forsøkt ordtellig utbygging, da dt er mer profitabelt for et selska å bygge for å så ta avgift til evig tid enn å noen gang utbygge.

Lenke til kommentar

Herregud for en diskusjon.

1. Landskapet i Norge gjør utbygging av fast bredbånd mye dyrere.

2. Norge har en distriktspolitikk som sørger for at folk i større grad er jevnt fordelt utover landet. Dette i motsetning til Sverige som har hatt fokus på å samle folk i tettsteder.

3. Slutt å gnål om olja!!

 

Fjortisser som diskuterer utbygging av infrastruktur og politikk :ermm:

 

Jeg må le. Unnskyld. Jeg bor ca 1000 meter unda sentralen. I samme by som jeg bor i bor det rundt 6000 mennesker. Huset nedenfor meg (5 meter mellom) kan motta 70/10 fra CD, jeg har ikke engang muligheten. Og her snakker vi på et tett bebodd felt. Jeg har prøvd å få bestilt VDSL hjem til meg (25/5), men det går ikke. Vil du vite hvorfor? Fordi kabelen er for dårlig. Problemet er ikke at kabelen er for dårlig fra deleren og helt ned til sentralen. Neida, den er dårlig de siste 200 meter. Fra deler nummer 1 og til deler nummer 2. Det er grunnen til at jeg ikke kan få VDSL.

Når telenor har så store problemer med å levere en relativt "lav" hastighet forhold til det CD klarer å levere 5 meter unna huset mitt så er det ikke rart jeg begynner å lure.

 

Jeg har faktisk flyttet fra "landet" og til byen for å få bedre internett og dekning generelt. Så punktene dine ang. at utbygging er vanskelig er håpløs. De klarer jo ikke engang å bygge ut nettet ordentlig i byene engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med CD, tro meg. De jobber på saken. Jeg leier bare for øyeblikket, og jeg er ikke interessert i å betale flere 1000 for graving av kabel.

 

Og en ting; Når vi er inne på utbygging av nettet så vet jeg om en ting som gjør at flere boliger enn nødvendig står med mindre dekning; De eldre. Hvorfor? JO fordi de takker nei hvis de får spørsmål om de vil betale en 1000 lapp for å koble seg på fiber linjer og slikt. Der jeg bodde før så stoppa faktisk de eldre at hele feltet ikke fikk fiber (bor vel over 100 der). Grunnen var at Eidsiva måtte grave igjennom plenen til noen eldre folk, de nektet og det ble dermed for dyrt for Eidsiva og gjøre det på en annen måte. Så der har du også et stort problem. Her jeg bor nå bodde det eldre for 6 måneder siden. Helt sikkert derfor det ikke er koblet på CD.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hvorfor er infrastrukturen så mye bedre i Sverige enn her?

 

Sverige har drevet med sentralisering siden '60 tallet. Det finnes knapt nok bosettinger utenfor de store byene. I Norge så bor vi bak enhver knaus og ei trerot. Noe som gjør det betydelig vanskeligere og dyrere å bygge ut infrastruktur her til lands.

 

Dette være seg våre veier eller IT-sektoren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...