Gå til innhold

Bruk av USA produkter(strøm) i norge...hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke helt hvilket forum å spørre i, men...

 

Kort fortalt:

 

Har kjøpt en maskin (kaffamaskin) fra usa som da krever 120V og ikke 230V som her i europa...I tillegg skal den ha 700Watt....

Har funnet omformere på clas ohlson for Volt'en, men ikke med høyere enn 100Watt!

 

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre og hvordan få brukt dette produktet i Norge?

Visste om dette på forhånd, men har ikke funnet noen løsning enda...Men, det må da finnes en løsning, som da ikke innebærer å demontere maskinen, bytte strømkilde etc etc etc...Det blir for tungvint for meg er jeg redd som ikke er elektriker...

 

Håper på noen svar!

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg forstår ikke helt, den krever jo "Kun" 700Watt lissom, er en liten maskin...Hvorfor i all verden skal det kreves enorme maskiner i tillegg for å kjøre den? hehe

 

Hva skjer om man bruker en omformer for 100Watt da på noe som krever 700W, vil produktet gå i stykker, eller rett og slett ikke starte i det hele tatt?...

Lenke til kommentar

Grunnen til at det kreves 700 watt er fordi 1 watt er "1 joule/ 1 sek".

Og det kreves 200-400 watt for å øke tempraturen i visse metaller 1 grad per kilo metall.

Du kan vel regne på det selv, det er vel kanskje ikke mer enn 300-400gram med metal for å oppvarme inni maskinen, men det skal opp fra 80-100 grader, og rimelig fort. Så la oss si at maskinens "varmeapparat" inneholder 250 gram med et metall, da krever den 50-100 watt per sekund for å øke tempraturen med 1 grad.

Eks:

Siden maskinen er på 700 watt, så øker temperaturen 7-14 grader per sekund(vet ikke hvor energyeffektiv den er da), og all varmen i dette må gå over i vannet for at vannet skal bli varmt. Vann trenger 4.2 joule per gram for å øke temperaturen 1 grad. Vannet er vel 4 grader fra rørene? Så det er 96 grader igjen, og du skal vel ha 1 liter med kaffe?

1 liter med vann er 1000 gram, så 4200 joule for å øke temperaturen 1 grad, så man trenger altså 4200*96= ca 400.000 joule for å varme opp vannet ditt.

400.000/700= ca 600 sekunder, altså tar det 10 minutter å få vannet til å koke.

Vis maskinen hadde bare brukt 100 watt, så hadde den brukt 70 minutter på å varme opp vannet :p Så derfor må den bruke mye strøm.

Lenke til kommentar

Dette skjønte jeg ingenting av igrunn, da jeg ikke er hverken elektriker eller mattegeni, men denne kaffemaskinen tar kun 1 kopp om gangen, altså 2dl ca, ikke en liter....

 

Det jeg lurer på da, er om jeg bruker en omformer som er beregnet på 100Watt, hva vil da skje? Vil maskinen skru seg på, vil den fungere, bare at det tar lenger tid, eller?

Kan hele maskinen gå i fillebiter i værste fall? :)

 

 

Grunnen til at det kreves 700 watt er fordi 1 watt er "1 joule/ 1 sek".

Og det kreves 200-400 watt for å øke tempraturen i visse metaller 1 grad per kilo metall.

Du kan vel regne på det selv, det er vel kanskje ikke mer enn 300-400gram med metal for å oppvarme inni maskinen, men det skal opp fra 80-100 grader, og rimelig fort. Så la oss si at maskinens "varmeapparat" inneholder 250 gram med et metall, da krever den 50-100 watt per sekund for å øke tempraturen med 1 grad.

Eks:

Siden maskinen er på 700 watt, så øker temperaturen 7-14 grader per sekund(vet ikke hvor energyeffektiv den er da), og all varmen i dette må gå over i vannet for at vannet skal bli varmt. Vann trenger 4.2 joule per gram for å øke temperaturen 1 grad. Vannet er vel 4 grader fra rørene? Så det er 96 grader igjen, og du skal vel ha 1 liter med kaffe?

1 liter med vann er 1000 gram, så 4200 joule for å øke temperaturen 1 grad, så man trenger altså 4200*96= ca 400.000 joule for å varme opp vannet ditt.

400.000/700= ca 600 sekunder, altså tar det 10 minutter å få vannet til å koke.

Vis maskinen hadde bare brukt 100 watt, så hadde den brukt 70 minutter på å varme opp vannet tongue.gif Så derfor må den bruke mye strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...