Gå til innhold

Skjermknips av nettavisers debatt-sensur


torrden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

_____________________________________________________________________

 

Aftenposten:

Holmås vil ikke utfordre Lysbakken

 

Kommentar slettet, og min Disqus profil permanent blokkert da jeg postet samme kommentar to ganger:

 

Kommentar: (snorresnurr)

http://img820.images...12030519254.png

 

Profil blokkert:

http://img198.images...12030520574.png

 

 

_____________________________________________________________________

 

 

Dagbladet:

I 2040 har nesten halvparten av Oslos befolkning innvandrerbakgrunn

 

Først ble denne kommentaren sensurert:

http://img690.images...12031318560.png

 

Etter et par timer ble hele debatten slettet, men endel av den kan leses her:

Dagbladet innvandring 2040.pdf

Endret av dukof
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hvordan kan man få et skjermbilde av en kommentar når den er fjernet? Eneste måten er jo å ta skjermbilde av hver eneste kommentar man poster. Selv har jeg postet tusenvis av kommentarer på nettet, men har aldri opplevd å bli sensurert, så vidt jeg vet. Kanskje det er fordi jeg ikke fokuserer på personangrep, slik enkelte velger å gjøre.

 

Jeg har forresten gitt opp å forvente at medier er rettferdige, da jeg har sett flere 'gode' kommentarer fjernet fra toppen. Så om min kommentar skulle bli fjernet så blir jeg ikke så overrasket. Det er også mange vikarierende moderatorer som driver nettdebattene også, spesielt på DB.no kan man sommerstid forvente streng moderering fra aggressive 'rødnisser'. Dagbladet har jeg sist kommentert i for seks-syv år siden.

 

Den eneste gangen jeg har opplevd merkelig sensurering var på min egen youtube video, da et troll kom og la flere stygge kommentarer på videoen. Jeg valgte først å svare, men så slettet jeg hans kommentarer og blokket ham. Da han kom med stadig nye brukerkontoer, valgte jeg å blokkere samtlige han brukte. Da meldte han fra til youtube, som fjernet hele videoen min fordi jeg ikke hadde fjernet mine egne kommentarer på min egen video... :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje det er fordi jeg ikke fokuserer på personangrep, slik enkelte velger å gjøre.

 

I går f.eks var det en artikkel i VG om homofili, og en privatskole som mente at homofili var en medfødt skade.

 

Jeg skrev et innlegg om at homofili jo faktisk var medfødt og siterte ledende universiteter og internasjonalt annerkjente forskere og publikasjoner på at det jo faktisk var slik at hvertfall enkelte former for homofili antagelig skyldtes fosterutviklingen.

 

Denne skumle posten ble slettet minst fire ganger. Null personfokus. Null regelbrudd. Bare farlig informasjon som motstrider de nye venstreradikale samfunnsdogmene.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan du ordla deg når du skrev den kommentaren, men husk at aviser som VG kan gjøre hva de vil, de er ikke bundet til å følge egne regler en gang. Det eneste de taper på er hvis lesere går til andre aviser. Jeg bruker kun Aftenposten nå, siden VG har for mye sladder og DB er venstreradikaler.

 

Men jeg var nær å gi opp Aftenposten etter 22/7 2011 da de forhåndsmodererte alle kommentarer, og jeg opplevde at flere av mine ikke kom igjennom, mest sannsynlig pga. for få moderatorer. De har heldigvis tatt til vettet og sluttet med dette, og de fleste kommentarer blir ikke fjernet.

Lenke til kommentar

I og med at mye av den demokratiske samfunnsdebatten i dag faktisk går på kommentarfelt i nettavisene synes jeg igrunn det er synd at disse ikke reguleres strengere av norsk lov. Det blir en kinkig situasjon der avisene har redaktøransvar og ikke kan la ting som bryter norsk lov stå på trykk - men de sletter også som de selv ønsker, og dermed eksisterer bare lovene som innskrenker ytringsfriheten i avisene, og ikke lovene som beskytter den.

 

Kommentarfeltdebatten er altså skadelig for samfunnet og friheten dersom folk ikke aktivt motsetter seg politisk sensur.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidde å bruke tid på å lese norske aviser og hvertfall bruke tid på å kommentere der? Lag en tråd på forumet her der du linker til artikkelen så blir du hørt, forhåpentligvis uten å bli sensurert. Hvis ikke er siste løsning The Onion Router eller Freenet. Ikke det at noen der bryr seg om hva en norsk avis skriver.

Lenke til kommentar

Kjekt at noen er interessert her! Men som jeg skrev i innledning, ville det vært fint om vi kunne ha debatten her: Sensureres nettdebatten i norske nettavisers debattfelt , slik at denne tråden kan være kjapp og enkel å scanne for de harde dokumenterte bevis. Mer som en referanse var liksom tanken bak.

Hvis noen ønsker å bidra så vil jeg igjen tipse om "Page Saver Basic" Firefox addon, som tar bilde på ett enkelt høyreklikk.

Endret av dukof
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må si jeg er både skremt og opprørt over den lave takhøyden i nettavisene etter 22. juli. Trodde ikke det sto så ille til, men nå har jeg selv opplevd å få slettet seriøse og helt greie innlegg, dog med alternative synspunkt. Det er helt uhørt i et demokrati at avisene kan ta seg til rette på denne måten. I det minste bør enhver sensur begrunnes og offentliggjøres, med mulighet for imøtegåelse.

 

Jeg er uenig i synspunktet om at avisene kan gjøre som de vil. De får tross alt betydelig pressestøtte, med andre ord er de betalt av oss i begge ender.

 

Og hvorfor får de pressestøtte? Fordi avisene anses å fylle en viktig oppgave i et demokrati. En oppgave som de svikter med sensuren de bedriver i dag.

 

De store mediehusene har en så sterk posisjon at de selv uten pressestøtte ikke kan skalte og valte som de vil. De er så viktige samfunnsinstitusjoner at det må føres demokratisk kontroll med dem. Det må innebære en langt større takhøyde og åpenhet enn i dag. Jeg opplever dagens situasjon som selvtekt og mafiatilstander - et overgrep på demokratiet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fra en nettjournalists perspektiv:

 

Jobben min består blant annet i åpne eller stenge kommentarfelt. Hovedregelen er at feltene skal stå åpne, men jeg stenger alltid dersom det kan gå ut over kildene. Velger som oftest å gjøre dette der en artikkel dreier seg om en person. I tillegg stenger vi kommentarfelt dersom det dreier seg om en ikke navngitt kilde (Ingebrigtsen-saken, Øygard-saken), da det er en stor mulighet for at noen faktisk poster navnet på de som vil være anonyme under nettsaken.

 

Selve modereringen er for ressurskrevende til at vi bestandig kan se over og sensurere. Mange nettaviser outsourcer modereringen til Sverige, som erfaringsvis har ført til overmoderering av innlegg.

 

Men hva med å åpne alle kommentarfelt der det ikke er anonyme kilder?

Da blir vi 4chan. Drittslenging, uthenging, off-topic, rasisme og uforståelig sammenkok av konspirasjonsteorier og skrivefeil er ikke noe vi vil ha knyttet til det redaksjonelle innholdet.

 

Forøvrig vil jeg tippe at rundt 60% av redaksjonen står på venstresiden av politikken. Det er helt riktig at det er mange "røde" som velger journalistyrket. Det er ingen konspirasjon - det bare er slik.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...