Gå til innhold

Hva er bra med Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


fusnyc skrev (2002-02-09 00:45):

Har Linux Mandrake på cd her og lurer på om jeg skal begynne å bruke det... Har Windows 98 SE nå...

Går det fint med Linux og Windows i nettverk og hva med filer og programmer? Går det overens?


Det er litt mer tungvint å få nettverket til å fungere, men ikke noe stort problem. Linux finner windows, og linux kan late som den er windows, slik at windows-maskiner finner den.(samba)

 

Når det gjelder programmer, vil vanligvis ikke windows programmer fungere i linux. En del programmer har egne linux-versjoner, eller man kan emulere de med f.eks wine.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 12:21, Spirograf skrev:

Hvis du er oppflasket med Windows vil du nok finne Linux ufattelig tungvindt. Linux funker usannsynlig bra som en "enkel" boks som fungerer som router, firewall, ftpserver eller liknende, men er veldig lite brukervennlig til daglig bruk.



 

Dette mener jeg er tull! Er det ingen som bruker KDE her da? Hoppa rett over fra Win98 til Linux (med KDE desktop), kan ikke skjønne hva som er så veldig vanskelig liksom. Nytt OS og mye å sette seg inn i, men overhodet ikke umulig å forstå. Ikke nødvendig å ha 140 i IQ som enkelte "avanserte" linuxbrukere tror de har.

Nei se til å få dytta inn Linux'n faderlig fort. Skaff deg en distro som er lett å installere (SuSE 7.3 f.eks), og ikke la deg skremme av folk som har brukt Linux i mange år eller Windows brukere som hater Linux!

* TENK SELV

* PRØV SELV

Kanskje du får deg en positiv overraskelse? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 00:45, fusnyc skrev:

Har Linux Mandrake på cd her og lurer på om jeg skal begynne å bruke det... Har Windows 98 SE nå...

Går det fint med Linux og Windows i nettverk og hva med filer og programmer? Går det overens?


 

Du bør kanskje finne ut hvorfor du skal kjøre linux? Personlig ser jeg ekstremt lite poeng i å bruke linux på desktoppen. Er ingenting Linux kan som Windows ikke kan. Må være at du får en mer stabil maskin, men Windows må jo fortsatt ligge inne og er det noe gøy å måtte reboote maskina hver gang du vil spille ett spill? Kanskje liker du MS Office og da må du reboote hver gang du skal skrive brev til bestemor.

 

Nope, så lenge Linux ikke er et alternativ til Windows på desktoppen, men bare et tillegg så er det fint lite poeng i å legge inn Linux.

Lenke til kommentar

"Kanskje liker du MS Office og da må du reboote hver gang du skal skrive brev til bestemor."

 

HAHA!!...........Men i allverden!!!

 

Jeg er sjokkert! Ingen som har hørt om StarOffice, AbiWord og OpenOffice + mange fler, da?

Å joda sann, det går finfint MS-Word filer til bestemor :smile:

 

Mye rart, folk har for seg, gitt......

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 23:47, runmad skrev:

"Kanskje liker du MS Office og da må du reboote hver gang du skal skrive brev til bestemor."


HAHA!!...........Men i allverden!!!


Jeg er sjokkert! Ingen som har hørt om StarOffice, AbiWord og OpenOffice + mange fler, da?

Å joda sann, det går finfint MS-Word filer til bestemor :smile:


Mye rart, folk har for seg, gitt......


 

Hmmm....

Har kjørt WinXP ganske leenge nå... Har bare klikket et par ganger pga. spill. Kjøre Office XP funker helt fint her, har aldri klikket eller gått og hengt seg!

Lenke til kommentar

Og hvorfor er ikke Linux et alternativ som desktop-maskin? Jeg har kjørt Linux i noen år nå, og bruker stort sett ikke annet(dvs. jeg har en SUN SparcStation 20 på jobben, med Solaris, i tillegg til Linux-burken min, men ikke si det til noen).

 

Jeg har lekt med diverse WM'er og funnet en jeg liker utmerket godt. Den minner ikke det grann om Explorer, og det passer meg bra. Liker du denslags kan du bruke KDE, eller Gnome. Begge er meget bra.

 

Installasjonen på f.eks. Mandrake er i dag like god som en til Wintendo. Det er ikke noe problem å finne noe som er vanskelig å legge inn(Debian f.eks.), men det har aldri vært lagd for vanlige brukere heller.

 

Linux har en vei å gå for å komme opp på M$ nivå for vanlige desktop-brukere, men for oss andre er Windows ikke bra nok. Alt tar tid å lære seg, men at man ikke skjønner noe etter den første timen, betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig.

 

Tror dette lader opp til en liten flame...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 23:27, Anders Leipsland skrev:

Du bør kanskje finne ut hvorfor du skal kjøre linux? Personlig ser jeg ekstremt lite poeng i å bruke linux på desktoppen. Er ingenting Linux kan som Windows ikke kan. Må være at du får en mer stabil maskin, men Windows må jo fortsatt ligge inne og er det noe gøy å måtte reboote maskina hver gang du vil spille ett spill? Kanskje liker du MS Office og da må du reboote hver gang du skal skrive brev til bestemor.


Har man litt fet maskin (les: masse ram) er det utrolig rått å kjøre vmware. Da kan du kjøre Office og andre favoritt-programmer i linux. Wine hadde selvfølgelig vært bedre, men den støtter dessverre ikke så altfor mange programmer foreløpig.

 

Det store spørsmålet er selvfølgelig om du virkelig trenger MS-Office for å skrive brev til mormor. 90% av brukerne hadde sikkrt klart seg med wordpad eller tilogmed notepad... eller kanskje rett og slett penn og papir :smile:

Staroffice er også blitt nevnt, og den finnes både til unix og windows. Den er rimelig nær MS-Office både i funksjonalitet og brukervennlighet (unntatt databasen som foreløpig suger i forhold til Access).

 

Men jeg er enig i at man ikke skal presse Linux på folk bare for å være nerd. Syns man Wintendo er topp så trenger man antakeligvis ikke Linux. Men for de litt mer interesserte er det fryktelig digg å kjøre et os hvor man selv er sjefen, og ikke Bill bestemmer hvordan ting skal være. (At man kan forandre wallpaper i windows teller ikke...)

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-02-11 00:54 ]

Lenke til kommentar

Hei Anders!

 

Som Langbein kom meg i for kjøpet å seie..Ein trenger ikkje boote for å skifte os om ein bruker for eksempel WM.(men,kan være kjekt med ei litt rask maskin :wink: )Når det gjelder wine så kommer det ein ny versjon wine1.0 trur eg om ikkje så alt for lenge...

Leste noko på det på itavisen for ei stund tilbake har ikkje url..

Lenke til kommentar

Hva er bra med linux?

 

Det er mange ting men vist du bruker PC-en din til og spele ( noke som er berre tull ), skrive (brev til bestemora), lage grafikk og andre multimedia ting er Windows mykje mykje beire.

Staroffice er bra men en ting er klart at MS Office er den beste uten til.

Folk som bruker linux distroa Mandrake og Redhat misforstår litt av grunnen til og kjøyre linux. Der du skal få full kontroll over OSe ditt. Heller ekje Mandrake og Redhat dei beste distroane til og lære linux, kjøp heller ei bok om linux les den og installer Slackware, Debian.

 

Alle som påstår at Windows er ustablit så ekje det på noken måte så ustabilt som linux vist du skal kjøyre masse GUI program.

Linux er bra til server baserte ting men har endå en god del og ta igjen vist dei skal utfordre Windows i GUI

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 10:11, fux0r skrev:


Folk som bruker linux distroa Mandrake og Redhat misforstår litt av grunnen til og kjøyre linux. Der du skal få full kontroll over OSe ditt. Heller ekje Mandrake og Redhat dei beste distroane til og lære linux, kjøp heller ei bok om linux les den og installer Slackware, Debian.



 

Kva i helv... er det slags elite haldning?

Finst det ein einaste sann grunn til å køyre Linux? Og den grunnen er det du som har funne på?

Folk har forskjellig grunnlag og utgangspunkt for å bruke Linux, alle er ikkje ute etter å bli kernel-hackar.

 

Eg fekk eit behov for å bruke ns2 (nettverk simulator), som riktignok fins i Windows-versjon, men det er ikkje tilrådd å bruke den. Greit nok, da får eg satse på Linux.

Eg valgte da Mandrake, fordi den skulle vere enkel å installere. Det var den. Og alt eg vil skal fungere, fungerer. Etterkvart har eg teke i bruk Mandrake/KDE til det meste anna og, siden det er noko tungvindt å reboote heile tida. Eg er for tida i ferd med å jobbe meg nedover hierarkiet for å lære litt meir, men eg har ikkje noko behov for å installere slackware for det. Det skal visstnok vere mindre samarbeidsvillig. Du lærer sikkert meir om grunnstrukturen, men det vil gå på bekostning av det eg faktisk *skal* gjere.

 

Så som de sikkert har skjønt så blir eg provosert av folk som meiner at du ikkje er *ekte* hvis du ikkje brukar det vanskelegaste, mest hardcore systemet. Det er berre BS, folk har forskjellige behov, innsjå det.

 

Tillegg:

Til sjuande og sist er ikkje OS'et i seg sjølv viktig. Det er kva du kan bruke det til som viktig. Linux hadde ikkje vore verdt ein dritt dersom det ikkje fant programvare som folk kunne utrette noko med. Det ligg ikkje noko verdiskapning i å kunne alle kodelinjene i kjernen på rams. Du kan selge kompetanse til folk som ikkje kan så mykje, men dersom alle hadde starta med Debian slik at alle kunne like mykje, så hadde ein ingen å selge kompetansen til.

Kan vi uttale "abstraksjonsnivå"?

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-02-13 16:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 15:10, Dj_Offset skrev:

Etter min mening er Excel det eneste programmet i office pakka

som er verdt å nevne.


 

Regnearket i kOffice er veldig behagelig da (min mening riktignok)

 

Det med spill er jo synd, de spillene som det har kommet skikkelige linux-porter fungerer jevnt over vel så godt som i windows. UT i linux virker bedre enn i windows (igjen min subjektive mening).

Lenke til kommentar

Hvilken distro man kjører er helt personlig. Det er ingen magisk "best-ever"-distro. Jeg kjører Debian hjemme og RedHat på jobb. Jeg liker Debian best, men har ingen store problemer med RH. Om noen liker Mandrake skjønner jeg det godt. Det er enkelt og du slipper å konfigurere alt, pluss bestemora di, installasjonen gjør det for deg.

 

Jeg har hacket en Mandrake for å fikse ymse ting, og slapp å høyreklikke på en eneste ting. Mao. I Mandrake har du begge muligheter, altså en "bra ting".

 

Man kan flame alt men vil om distroer, men enighet blir det aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...