Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyst på moped! Helt fersk!


Anbefalte innlegg

Har sittet og tenkt på bil helt siden jeg tok trafikalt og mørkekjøring for ca en måned siden. Men det er jo så sinnsykt lenge til jeg kan ta lappen og begynne å kjøre!

 

Så slo tanken meg.. Hvorfor ikke ta mopedlappen?

 

Jeg er helt fersk her, men det skal da vel ikke være så veldig dyrt siden jeg har tatt trafikalt og mørkekjøring. Eller finnes det spesielle grunnkurs og mørkekjøringer for moped?

 

Hvor økonomisk er dette? Finnes det el-mopeder, eller mopeder som bruker lite bensin? Og må jeg kunne skru og sånn? Hvor lærer jeg evt. dette?

 

Er det noe annet jeg bør vite?

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomisk er det ikke. du har tatt trafikalt grunnkurs og mørkekjøring. ja dette gjelder da for moped også. så det eneste du trenger er de oblitoriske mopedtimene og teorien.

Skru lærer du ved å prøve. meld deg inn i mopedportalen.com her har de peiling. Mopeder bruker svært lite bensin, men det blir fort en del skruing alt etter hvordan du kjører og HVA du kjører.

 

Økonomisk er det ikke, men artig er det. Du må bare tenkte at du får øvd deg godt ute i trafikken før du kjører opp til bil.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjørt opp til lett. Koster litt mere men du kan gå rett over til tung senere.. angrer som faen!

- mvh en som har kjørt mye 50ccm

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Økonomisk er det ikke. du har tatt trafikalt grunnkurs og mørkekjøring. ja dette gjelder da for moped også. så det eneste du trenger er de oblitoriske mopedtimene og teorien.

Skru lærer du ved å prøve. meld deg inn i mopedportalen.com her har de peiling. Mopeder bruker svært lite bensin, men det blir fort en del skruing alt etter hvordan du kjører og HVA du kjører.

 

Økonomisk er det ikke, men artig er det. Du må bare tenkte at du får øvd deg godt ute i trafikken før du kjører opp til bil.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjørt opp til lett. Koster litt mere men du kan gå rett over til tung senere.. angrer som faen!

- mvh en som har kjørt mye 50ccm

Kan jeg kjøre på motorvei med en moped?

Lenke til kommentar

for guds skyld eller andre guder ikke meld deg inn på mopedportalen, og folk som renser potta med krutt skal du holde deg langt unda!

 

moped er morro det.

hondaer er veldig lette og skru på, trofaste(bryter skjeldent sammen)

yamaha er bare møkk i 50ccm, med mindre du skal trimme?

aprilia er det ypperste, men dyrt

 

cørver er også utrolig artige.

 

for og ta lappen (m) må du ha trafikalt, mørkekjøring, mopedkjøring(rundt 3000) og teoriprøva.

jeg klarte teorien med 0 feil uten og lese, lett som en plett.

 

du lærer som sagt og skru underveis, om to år vil du le av hvor lite du kunne...

 

 

skal du ha driftsikker, utrimma, gjerrig moped anbefaler jeg honda zoomer(skuter)

18773.jpg

 

skal du ha girmoped kanskje tempo cørve(husker ikke hvordan man skriver det)

Tempo__1_3.JPG

 

spør meg om det er noe mere, kan hjelpe deg med asistanse(over nett) ved skruing.

 

e: onkel blå klikker i vinkel hvis du kjører på e6, kamerater med erfaring :cool:

 

skal du på motorvei må du A1(lettmc)

Endret av settings
Lenke til kommentar

for guds skyld eller andre guder ikke meld deg inn på mopedportalen, og folk som renser potta med krutt skal du holde deg langt unda!

 

moped er morro det.

hondaer er veldig lette og skru på, trofaste(bryter skjeldent sammen)

yamaha er bare møkk i 50ccm, med mindre du skal trimme?

aprilia er det ypperste, men dyrt

 

cørver er også utrolig artige.

 

for og ta lappen (m) må du ha trafikalt, mørkekjøring, mopedkjøring(rundt 3000) og teoriprøva.

jeg klarte teorien med 0 feil uten og lese, lett som en plett.

 

du lærer som sagt og skru underveis, om to år vil du le av hvor lite du kunne...

 

 

skal du ha driftsikker, utrimma, gjerrig moped anbefaler jeg honda zoomer(skuter)

18773.jpg

 

skal du ha girmoped kanskje tempo cørve(husker ikke hvordan man skriver det)

Tempo__1_3.JPG

 

spør meg om det er noe mere, kan hjelpe deg med asistanse(over nett) ved skruing.

 

e: onkel blå klikker i vinkel hvis du kjører på e6, kamerater med erfaring :cool:

 

skal du på motorvei må du A1(lettmc)

Hehe, takk for svar! :)

 

Hvor mye vil lettmc lappen koste nå som jeg har trafikalt og mørkekjøring?

 

Hvor mye bensin bruker en lett mc?

Lenke til kommentar

lett mc varierer veldig på sykkelen...

 

regn 12000 totalt på resten av lappen der :p

 

er mye værre en moped.

skal søke litt på forbruk :)

 

e:http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=22&t=6242

står hva folk har for forbruk der, reg kanskje 0,4 på mila, spørs på været, kjørestil, trim, motor, osv...

Endret av settings
Lenke til kommentar

Om du skal ha deg en økonomisk lettsykkel, anbefaler jeg deg å kjøpe firetakt. I motsetning til totakt, så er det mye mindre skruing og vedlikehold, samt opp i mot en fjerdedel av bensinforbruket som i en totakt (trimma totakt).

 

Honda har mange gjerrige lettvektere:

Honda CBF 125: 0,2 mila (muligens den gjerrigste lettsykelen på markedet)

Honda CBR 125: 0,3 mila

Honda Varadero: 0,35 mila

 

Også finnes det et flust av andre firetaktere som jeg ikke vet forbruket på, men det er bare å søke litt rundt.

 

Har ikke erfaring med totaktere men har lest at Aprilia og KTM sine totaktere kan ha et forbruk opp i mot 0,8 mila, om dette var trimma husker jeg ikke.

 

Lykke til med moped/lettlappen :)

Lenke til kommentar

Du kan kjøre moped på alle veier utenom motorvei klasse A (blå skilting), og der det er forbudt ved skilting. Du kan feks kjøre på store deler av E6 i Oslo, selv om det er firefelts motorvei med 80 sone, fordi veien er klassifisert som motorvei klasse B, med gul skilting (Tidligere het det motortrafikkvei).

Lenke til kommentar

for guds skyld eller andre guder ikke meld deg inn på mopedportalen, og folk som renser potta med krutt skal du holde deg langt unda!

 

moped er morro det.

hondaer er veldig lette og skru på, trofaste(bryter skjeldent sammen)

yamaha er bare møkk i 50ccm, med mindre du skal trimme?

aprilia er det ypperste, men dyrt

 

cørver er også utrolig artige.

mopedportalen har mange gode inlegg.

 

jeg har en cpi. driftsikker som f--- og klarer 90 vist du tar plomberinga og dyser opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...