Gå til innhold

Ny iPad allerede utsolgt


Anbefalte innlegg

Tror folk VIRELIG at apple med vilje begrenser tilgangen på nye produkter? På med tinfoil-hattene!

Uten tvil. Når Apple nå lanserte den nye iPad-en så visste de sånn omtrent hvor mange de kunne selge når slusene åpnes. Når man da gjør et langt lavere antall tilgjengelig så skaper de en illusjon av at etterspørselen er langt høyere, og skaper hype, omtale og engasjement blant forbrukere og omtalere. På denne måten vil flere forbrukere snakke om det, og flere medier og omtalere vil skrive om det, og plutselig har de en "gratis" markedsføringsbølge som brer seg rundt jorden raskere enn noen tsunami.

Spør igjen. Burde Apple ventet enda 1 måned før de lanserte produktet, bare for å sikre seg nok for den første uken? Samtidig som samsung kunne ha levert en kopi. Samsung hadde bare trengt å 1/10 del av volumet som apple trenger for å lansere. Og tror du det ikke eksisterer begrensninger på hvor mange displayer apple får fatt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar deg for idiotiske navnelapper Bolson, og kom heller med dokumentasjon på dine påstander.

 

At en stor interesse og begrenset produksjon før lansering hemmer tilgangen er jo logisk. Men jeg ser ikke for meg at Apple kjører fabrikkene sine på 50% kapasitet for å øke etterspørselen.

 

Nå har faktisk ikke Apple en eneste fabrikk - og kan således ikke kjøre noe på 50 %. Og jeg har ikke påstått at de med vilje reduserer kapasitet. Apple produserer faktisk ikke sine produkter, det gjøres til 100 % av tredjeparter. Men det er faktisk ikke særlig uvanlig at produksjonslinjene går på redusert kapasitet kapasitet ved lansering. Og som sagt er det en dobbel (tredobbel) forklaring på dette:

1.) Ved lansering er jevnt over fremdeles produksjonen i innfasingsperioden - dvs man har ikke optimal logistikk/produksjon. Derfor redusert produksjonskapasitet. I noen tilfeller kjører man redusert kapasitet også for å unngå å starte med for stor produksjon.

2.) Det er markedsmessig smart å være utsolgt, fordi det gir inntrykk av at produktet er populært. Legg merke til at man aldri skriver noe om hvor mange enheter som er solgt, hvor mange enheter det faktisk var mulig å forhåndsbetille i forhold til reell produksjon - og vi aner ikke om man faktisk har "lager". Og Apple er ikke alene om akkurat dette, Core 2 fra Intel var også i stor grad utsolgt da den ble lansert, samme med Samsung Galaxy, Asus Transformer Prime osv. Men i og med at de bruker et helt annet distribusjonssystem, med kun salg via distributører/butikker er det ikke så lett å se.

3.) Og som du skriver er etterspørselen som oftest større enn tilgangen i starten.

 

Alt i alt gir dette situasjonen med "utsolgt" som virkning. Og når det kommer et oppslag om at "The new iPad" er utsolgt, da tenker de fleste at nå selger den som hakka møkk. Det kan det godt være at den gjør (faktisk relativt sannsynlig), men det aner vi ikke en tøddel om. Men Apple er "idioter" om de ikke legger opp logistikk og tilgjengelighet for å klare å få til denne effekten. Og er det en ting Apple ikke er, så er det "idioter" på dette området.

 

Det er ellers umulig å dokumentere detaljer i dette, fordi dette er informasjon som behandles fortrolig (svært fortrolig) i alle bedrifter. Men alle som kan en god del om produksjonssystemer og markedsstrategier vet at det er slik - fordi det er en rasjonell tilpasning.

 

Teoretisk sett kan alle produsenter nesten unngå dette om de vil, det er ikke problem å bygge opp store lager før lansering om man ønsker. Noe som faktisk ikke var så uvanlig i tidligere tider. Da var man nemlig livredd for å tape salg pga. manglende leveringsdyktighet ved lansering. Men det er som tidligere sagt ikke særlig rasjonelt økonomisk sett, og man mister den markedsmessige effekten av at etterspørsel er større enn tilbud. Hvilket inntrykk tror du markedet hadde fått om det ikke var leveringsvansker i starten, de fleste hadde faktisk trodd at "The new iPad" var en fiasko.

 

Så Apple gjør akkurat som alle andre, de begrenser tilgang på et nytt produkt i forhold til det som er økonomisk mest rasjonelt over produktets levetid, og som gir den mest optimale produksjon og logistikk.

 

@UrgeLoL:

Tradisjonelt var det faktisk det man gjorde - og i betydelig grad gjør innen områder der det er mer konkurranse/klarere substitutter (og mindre lojalitet). Men i det markedsklimaet som Apple har skapt seg så er den positive effekten markedsmessig av "utsolgt" svært stor, og risikoen for at "early adopters" (altså de som gjør at produktet blir utsolgt) skal velge en konkurrent såpass liten at Apple tjener mest på å lansere selv om man ikke klarer å dekke etterspørselen.

 

Og Apple hadde garantert ventet en måned (eller startet produksjon tidligere) om situasjonen hadde vært at de fikk liten markedsmessig effekt, og det var høy sannsynlighet for at en konkurrents produkt ble valgt.

 

Er det en ting jeg er sikker på, så er det at Apple har stålkontroll på hva som er optimalt lanseringstidspunkt i forhold til markedsmessig effekt og leveranser.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Spør igjen. Burde Apple ventet enda 1 måned før de lanserte produktet, bare for å sikre seg nok for den første uken? Samtidig som samsung kunne ha levert en kopi. Samsung hadde bare trengt å 1/10 del av volumet som apple trenger for å lansere. Og tror du det ikke eksisterer begrensninger på hvor mange displayer apple får fatt på?

Apple har selvfølgelig begrensninger på hva de klarer å levere, men jeg tror at Apple har langt flere enheter tilgjengelig enn de har solgt så langt, men at de velger å sette et lavere tak, nettopp for å oppnå det jeg beskrev i det forrige innlegget mitt. Om de hadde utsatt lanseringen én måned så tviler jeg på at det hadde utgjort noen forskjell, og at vi da hadde opplevd nøyaktig det samme som vi gjør i dag.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at ett av de store trekkplastrene med ipad er skjermen? Flere konkurenter kunne ha lansert før dem, med tilsvarende skjermer. Men det stemmer sikkert det du sier med at de holder igjen noe av produksjonen for å ha noe å etterfylle kanalene sine. Noe annet hadde vært idiotisk siden de ikke hvem som blir tomme først og hvor behovet for nye er størst.

Det gikk jo også rykter før lansering at yielden på disse skjermene ikke var gode nok og at det kunne bety forsinkelser. Og det var jo også snakk om at Apple hadde kjøpt opp det som var av tilgjenglig flyfrakt fra Kina. Så de har nok fått flydd over det som ble produsert.

Lenke til kommentar

Det er også verdt å påpeke at Apple satser på å selge noenlunde jevnt i hele det året produktet deres er relevant, mens Samsung, Acer og lignende stort sett kommer med noe bedre innen et par måneder. For disse vil det da være hensiktsmessig å kapitalisere på nyhetens interesse så tidlig som mulig, i større grad dekke etterspørselen der og da, mens Apple har tid til å vente litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Apple has announced that they have sold three million of the new iPad models. The new iPad went on sale on Friday, March 16 and includes the Retina Display, A5X chip, a new iSight camera, and 4G LTE capabilities. Three million marks a huge milestone as this new iPad only went on sale three days ago. For comparison, it took Apple a little bit over a month to pass the one million mark for the first-generation iPad.

 

http://9to5mac.com/2012/03/19/apple-announces-three-million-new-ipad-sales-since-march-16-launch/

 

Imponerende!

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...