Gå til innhold

Håvards foreldre søker fortsatt svar på politiforsinkelsene


Anbefalte innlegg

Akkurat det at de ikke hadde båter tilgjengelig er det vi to er uenig på, var 10talls sivile båter i området at Politi ikke kunne hoppe i en av de?

 

Det var ikke tilgjengelige båter, og når de prøvde å vinke de få båtene som var i nærheten inn til land, reagerte de med å dra i motsatt retning.

 

Hvis det viser seg med BEVIS at politiet prøvde få tak i båt/båter for å komme over men ikke fikk det, nå snakker jeg de første som kom på plass ikke delta så skal jeg være den første til å si at jeg tok feil.

 

Det er du som må bevise dine anklager. Ellers kan jeg f.eks. beskylde deg for overgrep mot barn og si at hvis ikke du beviser at beskyldningen er grunnløs så har du begått overgrepene.

 

- Jeg stusser fortsatt på at det gikk såpass lang tid før politifolk på landsiden gikk til aksjon, til tross for at frivillige forsøkte å redde ungdommer i båtene sine, sier Perreau.

 

Det tok ikke lang tid i det hele tatt. Helt fra de første politifolkene ankom stedet prøvde de å få tak i båter for å ta seg over, men de fikk ikke tak i noen. Båter som kjørte ute på vannet styrte bare unna da de så politifolkene. Først da Delta ankom og tok i bruk poltiets egen båt skjønte folk som var på vannet at det var ekte politifolk, og gjorde båtene sine tilgjengelige.

 

Politiet snakket kun om EN gjerningsmann.

 

Det gjorde de ikke. Lydopptakene viser bare at de snakket om en konkret gjerningsmann, ikke at de ikke trodde det kunne være flere.

 

Hvorfor limer du forresten inn nøyaktig det samme innlegget i flere tråder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner det også fortsatt rart at de sier at politibetjentene ikke fant noe båt i nærheten.

På enkelte videoer og bilder ser man at det ligger båter ved campingen.

Det er vanlighvis flere fortøyd rett ved brygga også.

At de ventet på en annen båt som de trodde var på vei er grei forklaring og ikke rakk å skaffe en båt.

Men at de ikke fant noen høres rart ut.

post-217476-0-33608300-1331817570_thumb.png

 

Var det akkurat her de første politifolkene ankom? For det er det vi snakker om nå. Der de første politifolkene ankom var det ingen tilgjengelige båter. At Delta var i området du viser bilde av er ikke relevant for dette, og det var uansett flere biler fra Delta. Så denne ene bilen er heller ikke relevant.

 

Og når det gjelder båtene på vannet, så ignorerer du jo det som er skrevet om at de svingte unna da politiet prøvde å kalle på dem.

Lenke til kommentar
Man kan ikke forlange at det lokale politiet skulle gå i land på Utøya, men det var nok en litt passiv tankegang at de ikke ble med på å hente opp svømmende ungdommer fra fjorden.

 

Hvordan vet du hva de gjorde? Det lokale politiet prøvde aktivt å få tak i båter for å ta seg over. Mener du de skulle latt være, og heller lekt ambulansepersonell?

 

Hvorfor kom egentlig det lokale politiet til stedet i det hele tatt, om det ikke var noe de kunne bidra med bortsett fra å blinke med blålysene og hindre folk i å reise ut med båtene sine? Jaja, det kalles vel å "ivareta sikkerheten på åstedet" eller noe slikt.

 

Det lokale politiet har ansvaret i slike saker, og de første lokale politimennene på stedet prøvde med en gang å få tak i båt for å kunne ta seg over.

Lenke til kommentar
Min oppgave som sivil er å kritisere om det er positivt eller negativt, når nok folk er misfornøyd som jeg er må de endre sin praksis så jeg trenger ikke komme i noe "leder" stilling for å se en forandring, folk i Norge har generelt fått en mindre tillit til politiet og det ser ikke ut til å bli bedre.

 

Du har ingen offisiell oppgave der du har plikt til å kritisere noe som helst. Du velger selv å rakke ned på politiet, og det å rakke ned på noe er noe helt annet enn å komme med velbegrunnet kritikk.

 

Eksempel:

 

Justisdepartmentet burde henvise en del lover til historie bøkene samt gjøre en del tiltak de også, samtidige burde Politiet lære å bruke sine ressurser bedre..

 

Hva vet du om hvordan politiet bruker ressursene sine?

 

Mer penger betyr ikke bedre tjeneste ifra Politiet, jeg tror det det bare gjør dem latere og mer tiltaksløse en de er pr idag..

 

Hvem er "politiet" her? Hvis du leser intervjuer med vanlige tjenestemenn er de ofte svært frustrerte fordi det ikke er penger til å ansette flere, og dermed har de ikke tid til å følge opp saker de jobber på i tilstrekkelig grad.

 

Ledere i politiet er frustrerte fordi de må velge mellom å ansette folk, og å vedlikeholde og gå til innkjøp av nytt utstyr. Mange politibiler er for eksempel så gamle og slitte at det koster store summer bare til vedlikehold, men siden det ikke er nok penger til å kjøpe nytt må de bare fortsette å bruke dem.

 

Du har åpenbart ikke satt deg inn i politiets ressurssituasjon, men uttaler deg likevel. Det er en uting. Og det illustrerer mitt poeng, nemlig at "kritikken" din bare er surmaget og usaklig oppgulp.

Lenke til kommentar
Det kostet altså ca 20 mennesker livet.

 

Dette er en ulogisk konklusjon. Du kan ikke se hva som hadde skjedd hvis noe hadde vært gjort annerledes. For eksempel hadde det ikke hjulpet om de første politifolkene på stedet hadde klart å skaffe seg båter, og så hadde de tatt seg over og blitt skutt av gjerningsmannen og hans medsammensvorne.

 

Nå reagerer du kanskje på at jeg har som utgangspunkt at det var flere gjerningsmenn. Men det er akkurat like logisk og korrekt som dine merkelige påstander basert på fri fantasi fra din side.

Lenke til kommentar
Det kostet altså ca 20 mennesker livet.
Dette er en ulogisk konklusjon. Du kan ikke se hva som hadde skjedd hvis noe hadde vært gjort annerledes. For eksempel hadde det ikke hjulpet om de første politifolkene på stedet hadde klart å skaffe seg båter, og så hadde de tatt seg over og blitt skutt av gjerningsmannen og hans medsammensvorne. Nå reagerer du kanskje på at jeg har som utgangspunkt at det var flere gjerningsmenn. Men det er akkurat like logisk og korrekt som dine merkelige påstander basert på fri fantasi fra din side.

 

Javel?

Hvor mange drepte ABB etter han ble tatt?

Lenke til kommentar

Som vanlig svarer ikke norskgoy på det som skrives, men han prøver å tåkelegge hele debatten. Poenget mitt var altså at norskgoy kommer med ikke mindre enn et konkret tall på antall mennesker som mistet livet, og dermed har han lallet seg vekk i bortevekkdrømmeland.

Endret av Pjassop
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som vanlig svarer ikke norskgoy på det som skrives, men han prøver å tåkelegge hele debatten. Poenget mitt var altså at norskgoy kommer med ikke mindre enn et konkret tall på antall mennesker som mistet livet, og dermed har han lallet seg vekk i bortevekkdrømmeland.

 

Vel vel. Svar isåfall på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Naturen har sin egen måte å gjøre ting på. Det var skjebnebestemt at 69 mennesker skulle dø på utøya den dagen. Så om politiet hadde vært kjappere, ville nok naturen ordnet opp i på andre måter. Der er så mange tilfeldigheter, men faktum er at nøyaktig 69 mennesker døde på utøya. Ikke 70 eller 68, men nøyaktig 69.

 

 

Breivik ble forsinket på vei til Utøya på grunn av feriekø, en trafikkulykke og en omkjøring ved Nestunnelen.

I tillegg skal han ha kjørt flere omveier, fordi han trodde en stillestående kø skyldtes en politisperring.

Passerte fotoboks klokken 16.22

Han brukte trolig dobbelt så lang tid på kjøreturen enn de 40 minuttene det normalt tar.

Breivik passerte en fotoboks på E16 ved avkjøringen til Utøya klokken 16.22, 20 minutter før riksalarmen gikk.

ref. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kunne-ha-stoppet-breivik-foer-han-kom-til-utoeya-3634079.html

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Min oppgave som sivil er å kritisere om det er positivt eller negativt, når nok folk er misfornøyd som jeg er må de endre sin praksis så jeg trenger ikke komme i noe "leder" stilling for å se en forandring, folk i Norge har generelt fått en mindre tillit til politiet og det ser ikke ut til å bli bedre.

 

Du har ingen offisiell oppgave der du har plikt til å kritisere noe som helst. Du velger selv å rakke ned på politiet, og det å rakke ned på noe er noe helt annet enn å komme med velbegrunnet kritikk.

 

Eksempel:

 

Justisdepartmentet burde henvise en del lover til historie bøkene samt gjøre en del tiltak de også, samtidige burde Politiet lære å bruke sine ressurser bedre..

 

Hva vet du om hvordan politiet bruker ressursene sine?

 

Mer penger betyr ikke bedre tjeneste ifra Politiet, jeg tror det det bare gjør dem latere og mer tiltaksløse en de er pr idag..

 

Hvem er "politiet" her? Hvis du leser intervjuer med vanlige tjenestemenn er de ofte svært frustrerte fordi det ikke er penger til å ansette flere, og dermed har de ikke tid til å følge opp saker de jobber på i tilstrekkelig grad.

 

Ledere i politiet er frustrerte fordi de må velge mellom å ansette folk, og å vedlikeholde og gå til innkjøp av nytt utstyr. Mange politibiler er for eksempel så gamle og slitte at det koster store summer bare til vedlikehold, men siden det ikke er nok penger til å kjøpe nytt må de bare fortsette å bruke dem.

 

Du har åpenbart ikke satt deg inn i politiets ressurssituasjon, men uttaler deg likevel. Det er en uting. Og det illustrerer mitt poeng, nemlig at "kritikken" din bare er surmaget og usaklig oppgulp.

 

Tull, de kan prioritere vekk mer uviktige ting og frigjøre en del ressurser, istedet for å spy inn mer penger, når skal det stoppe med ekstra penger? når de har 5 helikopter,8tankser, og alle politibetjenter har M4,2 glock og skuddsikre biler?

Politiet har ikke lov til å ha egne meninger på jobb, kjenner 2 i Politiet så der surrer du, du referer vel til Arne Johannessen..

Du som kommer med oppgulp og info som media rapporter jeg tviler på at det ble gjort seriøse forsøk på få tak på sivile båter slik at de kom seg over..INGEN på land så noe til det ifra Politiet..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar
Det kostet altså ca 20 mennesker livet.

 

Dette er en ulogisk konklusjon. Du kan ikke se hva som hadde skjedd hvis noe hadde vært gjort annerledes. For eksempel hadde det ikke hjulpet om de første politifolkene på stedet hadde klart å skaffe seg båter, og så hadde de tatt seg over og blitt skutt av gjerningsmannen og hans medsammensvorne.

 

Nå reagerer du kanskje på at jeg har som utgangspunkt at det var flere gjerningsmenn. Men det er akkurat like logisk og korrekt som dine merkelige påstander basert på fri fantasi fra din side.

 

det er ikke medsammensvoren på Utøya, så fakta er hadde 2 betjenter kommet seg over hadde 10-20 ungdommer ikke død, det er fakta..

Om ikke annet hadde de oppholdt ABB i en skuddutløsning situasjon..

Lenke til kommentar

Politiet ville ikke gripe inn for tidlig.

Meningen var at ABB og evt andre gjerningsmenn skulle få tid til å drepe flest mulig før poliriet kom og stoppet det hele.

 

Dette er eneste forklaring på politiets sommel, borforklaringer og løgner i denne saken, en forklaring som mange nok kanskje aner, men som de fleste ikke engang tør å tenke på.

Lenke til kommentar
Tull, de kan prioritere vekk mer uviktige ting og frigjøre en del ressurser, istedet for å spy inn mer penger, når skal det stoppe med ekstra penger? når de har 5 helikopter,8tankser, og alle politibetjenter har M4,2 glock og skuddsikre biler?

Politiet har ikke lov til å ha egne meninger på jobb, kjenner 2 i Politiet så der surrer du, du referer vel til Arne Johannessen..

Du som kommer med oppgulp og info som media rapporter jeg tviler på at det ble gjort seriøse forsøk på få tak på sivile båter slik at de kom seg over..INGEN på land så noe til det ifra Politiet..

 

Du vet ingenting om hvordan politiet bruker ressursene sine. Det sier seg selv at de har for lite ressurser når det stadig blir færre politifolk og stillinger må holdes ledige på grunn av pengemangel i de fleste politidistrikter samtidig som folketallet i Norge vokser.

 

Det ble gjort forsøk på å få tak i båt da de første politifolkene ankom. Det var ikke før beredskapstroppen kom at de klarte å få to sivile båter til å komme dit de var. Før dette stakk alle båter av da de så politiet, sannsynligvis fordi de hadde hørt at det var politi som skjøt på Utøya.

 

det er ikke medsammensvoren på Utøya, så fakta er hadde 2 betjenter kommet seg over hadde 10-20 ungdommer ikke død, det er fakta..

Om ikke annet hadde de oppholdt ABB i en skuddutløsning situasjon..

 

Nå vet alle at det ikke var flere der. Det visste de ikke da. Til tross for denne usikkerheten var det første politiet på stedet gjorde å prøve å komme seg over. Men alle båter som så dem snudde unna.

 

Hvor mange som hadde dødd dersom atte bla bla er ubrukelig spekulasjon.

Lenke til kommentar

Var det akkurat her de første politifolkene ankom? For det er det vi snakker om nå. Der de første politifolkene ankom var det ingen tilgjengelige båter. At Delta var i området du viser bilde av er ikke relevant for dette, og det var uansett flere biler fra Delta. Så denne ene bilen er heller ikke relevant.

 

Og når det gjelder båtene på vannet, så ignorerer du jo det som er skrevet om at de svingte unna da politiet prøvde å kalle på dem.

 

post-217476-0-16657500-1332940772_thumb.png

 

Kaia der de første politifolkene ankom er litt til venstre utenfor bildet.

Det er opplyst at de var der da dette skjedde.

At de ikke "fant" båt når det ligger 20-30 i båthavna 500 meter unna (det er 600 meter over til utøya) er mer utenkelig enn sansynlig.

Tatt i betraktning at dette er lokale politibetjenter som er kjent i nærmiljøet så er det utenkelig at de ikke viste om campingplassen med tilhørende båthavn.

 

Kritiserer fortsatt ikke hva de gjorde den dagen Pjassop , men betviler sterkt forklaringen vedr. båter og at de ikke fant noen. Det er de dumme bortforklaringene jeg ikke fatter behovet for.

Politiet bør være såpass fornuftige at de unngår usanne bortforklaringer i forsøk på å komme bedre ut av det.

Det er min mening.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Det er de dumme bortforklaringene jeg ikke fatter behovet for.

 

De er slike dumme bortforklaringer som folk vanligvis finner på når de vet at de har gjort noe alvorlig galt og er redde for at det skal bli oppdaget.

Mao har dårlig samvittighet for det de har gjort.

 

Politiet og andre maktpersoner er ikke noe annerledes, de vil også reagere på samme måten, med nesten panikk og finne på stadig nye dumme unnskyldninger.

Lenke til kommentar

Det er de dumme bortforklaringene jeg ikke fatter behovet for.

 

De er slike dumme bortforklaringer som folk vanligvis finner på når de vet at de har gjort noe alvorlig galt og er redde for at det skal bli oppdaget.

Mao har dårlig samvittighet for det de har gjort.

 

Politiet og andre maktpersoner er ikke noe annerledes, de vil også reagere på samme måten, med nesten panikk og finne på stadig nye dumme unnskyldninger.

 

Der traff du blink tror jeg.

 

Men slikt bør ikke være tilfellet blandt "profesjonelle".

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Var det akkurat her de første politifolkene ankom? For det er det vi snakker om nå. Der de første politifolkene ankom var det ingen tilgjengelige båter. At Delta var i området du viser bilde av er ikke relevant for dette, og det var uansett flere biler fra Delta. Så denne ene bilen er heller ikke relevant.

 

Og når det gjelder båtene på vannet, så ignorerer du jo det som er skrevet om at de svingte unna da politiet prøvde å kalle på dem.

 

post-217476-0-16657500-1332940772_thumb.png

 

Kaia der de første politifolkene ankom er litt til venstre utenfor bildet.

Det er opplyst at de var der da dette skjedde.

At de ikke "fant" båt når det ligger 20-30 i båthavna 500 meter unna (det er 600 meter over til utøya) er mer utenkelig enn sansynlig.

Tatt i betraktning at dette er lokale politibetjenter som er kjent i nærmiljøet så er det utenkelig at de ikke viste om campingplassen med tilhørende båthavn.

 

Kritiserer fortsatt ikke hva de gjorde den dagen Pjassop , men betviler sterkt forklaringen vedr. båter og at de ikke fant noen. Det er de dumme bortforklaringene jeg ikke fatter behovet for.

Politiet bør være såpass fornuftige at de unngår usanne bortforklaringer i forsøk på å komme bedre ut av det.

Det er min mening.

 

Jeg kan ikke se at du har ført noe bevis for at det var der de første politifolkene ankom. Det eneste du har er et lite tåkete bilde med piler og annet uten kilder.

Lenke til kommentar

Pjassop

 

Hva slags bevis er det føre her, politiet gjorde en dritt jobb, de skal ta kritikken som kommer, de skal be om unnskylding for sin inkompetente natur 22juli, og så kan vi alle gå videre derifra..

Så du aktor sin gjennomgang, så DU de siste som ble skutt, så du navnene,alderen osv, LIV som hadde vært reddet om Politienheten på utøya eide et snev av mot..

Slik er det i ALLE andre yrker, gjør man feil må man ta støyten, ofte får man sparken, Politiet burde ikke være noe anderledes.

Lenke til kommentar

Du legger ut et tilfeldig bilde og påstår at der var det båter og alt var bare flott. Jeg ber deg dokumentere hva bildet faktisk viser, og at det faktisk var båter der de første politifolkene ankom.

 

Jeg ser jo at du sitter med mye irrasjonelt hat her og ikke klarer å forholde deg saklig og objektivt til saken.

 

Du lyver om politifolkene. Nå ber jeg deg bevise at løgnene dine ikke er løgner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...