Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny landeveissykkel for mosjonist


Bardn

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake drev jeg litt med terrengsykling som etterhvert gikk mer og mer over til asfalt. Derfor har jeg nå bestemt å gå til anskaffelse av en landeveissykkel.

Har nylig fylt rundt år og fikk gavekort på XXl. Derfor er jeg allerede litt låst på hvor jeg kan handle sykkel. Mitt budskjett ligger på oppad kr 10000,-

Det er ønskelig å kunne gå til anskaffelse av litt utstyr også innenfor dette budsjettet.

De (xxl) har to Scott sykler som kan være aktuelle, den ene heter Scott Speedster 30 cd18, den andre Scott Speedster s30.

Noen som kjenner til de største forskjellene på disse to?

Alternativt hvordan er merket White?

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/speedster-30-cd-18-landeveisykkel-herre-2011-1069017

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/speedster-s30-landeveissykkel-12-1078913

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/rr-pro-landeveissykkel-12-1077782

 

Andre tips om utstyr og oppsett mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen år tilbake drev jeg litt med terrengsykling som etterhvert gikk mer og mer over til asfalt. Derfor har jeg nå bestemt å gå til anskaffelse av en landeveissykkel.

Har nylig fylt rundt år og fikk gavekort på XXl. Derfor er jeg allerede litt låst på hvor jeg kan handle sykkel. Mitt budskjett ligger på oppad kr 10000,-

Det er ønskelig å kunne gå til anskaffelse av litt utstyr også innenfor dette budsjettet.

De (xxl) har to Scott sykler som kan være aktuelle, den ene heter Scott Speedster 30 cd18, den andre Scott Speedster s30.

Noen som kjenner til de største forskjellene på disse to?

Alternativt hvordan er merket White?

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/speedster-30-cd-18-landeveisykkel-herre-2011-1069017

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/speedster-s30-landeveissykkel-12-1078913

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/rr-pro-landeveissykkel-12-1077782

 

Andre tips om utstyr og oppsett mottas med stor takk.

White er generiske kinarammer (Som ikke trenger å bety dårlig) med relativt gode utstyrspakker for prisen.

 

I tilegg til sykkelen trenger du pedaler (Og sko om du ikke har fra før), noe som drar på litt på prisen.

 

White sykkelen er jo som forventet langt bedre utstyrt. Jeg mener man bør prøve å få plass til 105 utstyr* eller bedre, men tiagra er blitt en del bedre de siste årene, så det er ikke like kjipt som det var.

 

Viktigste du gjør er imidlertid å prøve syklene.

 

cd18 modellen bruker de eldre tiagra skifterne, så de hadde jeg droppet.

 

Kasetten på s30 sykkelen gjør meg noe skeptisk, den er en 12-30 noe som er veldig stort, hvis du har bedrevet terrengsykling før trenger du ikke så lette gir. Det er enkelt å skifte kassetten til noe mer rasjonelt, men det betyr at bakgiret har unødig lang kjedestrammer, og må kanskje justeres for mindre kasetter. Den kasetten som er på er imidlertid fin om du skal på alpetur...

 

*) Shimanos utstyrsgrupper for landevei (billig til dyrt) er tiagra - 105 - ultegra - dura ace. (Med de elektroniske Di2 gruppene i tilegg). Typisk antar man at funksjonsmessig er 105 og oppover likt (di2 untatt), men vekten blir lavere på de dyrere gruppene. Tiagra må man forvente litt mindre av m.h.p. respons og presisjon, ev. krever litt mer vedlikehold.

Lenke til kommentar

Takker for utdypende svar, litt lettere å orientere seg i jungelen av utstyr og kombinasjoner.

 

Ville pris på disse syklene vært avgjørende for valget? cd18: 6000,- s30: 8000,- White: 10000,-

 

Du nevner også noe om utvekslingen på kasetten på s30, 12-30. Hva ville vært et typisk valg for relativt flatt terreng og en som har litt krutt i beina?

Lenke til kommentar

Takker for utdypende svar, litt lettere å orientere seg i jungelen av utstyr og kombinasjoner.

 

Ville pris på disse syklene vært avgjørende for valget? cd18: 6000,- s30: 8000,- White: 10000,-

Det blir noe individuellt, for hva man mener ting er verdt. Min landeveisdoning er en cannondale supersix himod red, så kan du jo google det for å se hvordan jeg prioriterer... :whistle:

 

 

Du nevner også noe om utvekslingen på kasetten på s30, 12-30. Hva ville vært et typisk valg for relativt flatt terreng og en som har litt krutt i beina?

11-25 med kompaktkrank* eller 12-26 med standardkrank er fint for flatt(ish) terreng. Er det virkelig flatt og du har seriøst mye krutt så kan man jo gå til standardkrank og 11-23, men det ville jeg ha sett litt an. De fleste plasser i norge som vi kaller flatt er imidlertid såpass bakkete at for de fleste ville jeg ha siktet på 11-27 med kompaktkrank, Kommer man ut for 10% stigninger vil man være lykkeligere med en 11-28.

 

*) Nesten alle landeveissykler i norge selges med kompaktkrank.

Lenke til kommentar

Ville pris på disse syklene vært avgjørende for valget? cd18: 6000,- s30: 8000,- White: 10000,-

Det blir noe individuellt, for hva man mener ting er verdt. Min landeveisdoning er en cannondale supersix himod red, så kan du jo google det for å se hvordan jeg prioriterer... :whistle:

 

 

 

Hehe, ja jeg ser jo at dette er en supersykkel, koster faktisk like mye som min bil nr 2 er verdt..... da hadde kjærringa gått bananas :blush:

Lenke til kommentar

Takk til Sverreb for god info rundt valg av sykkel.

Det endte på White RR Pro. Har prøvd en rekke sykler og fant denne best passende til meg og min lommebok, sammenlignet med de andre syklene jeg har prøvd i denne prisklassen ble det White sykkelen som hadde det beste utstyret.... så da håper jeg ikke dette betyr at ramma bare er noe dritt.

 

Så da gjenstår det bare å hente sykkelen, idag, og en prøvetur eller to til helgen :new_woot:

Lenke til kommentar

Så da gjenstår det bare å hente sykkelen, idag, og en prøvetur eller to til helgen :new_woot:

Gratulerer med ny sykkel, tror du gjorde det beste valget her.

 

Angående ramma fikk jeg fortalt av en spesialist innen sykkel (under jakten på min egen) at rammene til White er masseproduserte sammen med andre "butikkmerker" (for eksempel Diamant) noe som gir veldig god kvalitet for prisen.

 

Han sa også at typiske butikkmerker ofte er satt sammen av skikkelig utstyr, typisk mye for pengene-utstyr som er gjerne har vært på markedet en stund og som viser seg å virke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...