Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med russekontrakt


VictorJ

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er 20 gutter på 16/17 år som planlegger å ha russebuss i russetia.

Vi forstod fort at det kan være lurt å ha en kontrakt, så vi slepper alle mulig problemer som kan oppstå på bussen.

 

Jeg fant da en kontrakt på nettet som så rimelig ut, og sammen gjorde vi endringer på kontrakten, som alle var enige om.

Men, en tanke som streifet meg forleden var om kontrakten var gyldig i forhold til norsk lov, og om den er gyldig på alle punktene. Så hadde satt pris på all hjelp vi kan få!

 

Har lagt ved kontrakten!

Russebusskontrakt.docx

Endret av VictorJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrakta ser ganske greit ut, er greit at det er deinert at 51% er nok til å ha fleirtall.

 

Vi har avtale friheit her i landet så det er lite som ikkje kan avtalast så lenge det ikkje er klart urimelig for den eine parten.

 

 

Det einaste som eg merker meg er at dere skulle hatt litt detaljer rundt typiske problemer som dere kan ende opp med.

 

Kva skjer dersom nokon ønsker å bytte til ein anna buss? Er vedkommande bundet til å betale både sin andel og sin del av driftkostnader som sjåførleige og drivstoff?

Skal dei andre kjøpe han ut?

 

Når skal bussen selgast? Ofte kan det være eit vanskelig spørsmål rundt det om du skal selge bussen umiddelbart etter russetida eller om det lønner seg å halde på den ei stund til.

 

Husk at det kan være vanskelig å få til møter med alle representanter til stades etter vgs.

Lenke til kommentar

Kva skjer dersom nokon ønsker å bytte til ein anna buss? Er vedkommande bundet til å betale både sin andel og sin del av driftkostnader som sjåførleige og drivstoff?

Skal dei andre kjøpe han ut?

Dette er et veldig godt poeng som er viktig å ha med. Selv så ordnet vi det slik at de ikke får tilbake den egenandel de allerede har betalt inn. Om de skulle ha betalt hele egenandelen ved frafall, eller om resten av medlemmene skulle ha kjøpt ut denne personen ville vært urimelig. Jeg ser at dere har skrevet ned at et medlem kan få tilbake pengene dersom dere får inn et annet, og jeg ville valgt å droppe dette. På den måten risikerer dere færre frafall fra bussen dersom det innbetalte beløpet ikke kan gis tilbake uansett hva.

 

Utover det burde dere gjøre det klart hvorvidt dere ønsker å selge bussen deres før russetiden (forhåndsbetaling) og bruke disse pengene på bussprosjektet eller dele det likt mellom medlemmene.

 

Det hadde også vært smart å sette opp et botsystem slik at dere får holdt kustus på alle medlemmene. For eksempel 500,- for å dele informasjon med utenforstående, 400,- for å ikke holde betalingsfrister osv (Siste er faktisk ganske viktig å ha med, da innbetalingsfrister må holdes dersom bussen har betalingsfrister selv til andre parter som russeklær-leverandører osv)

 

Dere burde også bli enige om hvor høy egenandel dere skal ha, hvorvidt denne kan øke eller ikke og skrive det inn i kontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...