Gå til innhold

Vondt i lysken


Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Hadde planer om å løpe halvmaraton i april, og har økt litt på treningsmengden i det siste. I vinterferien begynte jeg å merke det på innsiden av lårene da jeg var ute og løp, men antok at det bare var vanlig stølhet, og fortsatte. Etter noen dager med denne stølheten (kombinert med hard trening), sa det plutselig stopp, og jeg kunne ikke løpe en meter lenger.

Dette begynner å nærme seg tre uker siden, og jeg sliter fortsatt med forholdsvis moderate smerter i lysken. Ting som vanlig gange, gåing i trapper, bilkjøring (!) etc. gjør vondt. Jeg har holdt med helt i ro (bortsett fra litt sykling, for å holde meg i gang) i to uker nå, og ville tro at smertene skulle begynne å forsvinne - noe de altså ikke har. Kjenner jeg begynner å bli en smuule bekymret og rastløs. Er det vanlig at sånne skader (hva det nå enn er) sitter så lenge? Noen som har hatt noe liknende?

 

 

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vere alt frå slitasje til strekk/tåren muskel.

Uansett, så er det best å la vere å trene heilt og la muskel få hente seg tilbake og bli frisk igjen, før du belasta den (ikkje noe sykling eller noe).

Prøv å bruke Ibometin og se om det forbedrer seg. Vis det hjelper ikkje etter 2-3 dager, ta ein tur til legen.

 

Det virker som det er slitasje, der du overtrente muskel og fortsatte å belaste den etter det. Og når det sa stopp, så fortsatte du å sykle...

Men eg er ingen lege, baser min konklusjon på min erfaring inne trening.

Lenke til kommentar

Vi skjønner godt at du ikke er lege når du anbefaler å bruke smertestillende til restistusjon av en muskel...

 

Smertestillende forhindrer opptak av proteiner i så stor grad at man risikerer å gå katabol av det. -----> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689451

 

Trådstarter: legen i morra blir det første du gjør om du vil bli bra...

In elderly patients with knee OA, an acute bout of moderate exercise significantly increases FSR of muscle myofibrillar and sarcoplasmic protein, but not tendon collagen, 24 h after exercise. NSAID administration in patients with knee OA reduced the level of circulating prostaglandin F2α but did not diminish the exercise-induced response of muscle contractile protein FSR. However, we cannot exclude that a minor inhibition of muscle sarcoplasmic proteins may have been present with NSAID treatment. This study suggests that muscle hypertrophy after long-term training is not influenced by NSAIDs.

 

Veit ikkje heilt kor relatert dinne linken din er...

Lenke til kommentar

Det var feil link, jeg kunne gitt deg et utdrag fra artikkelen fra pubmed sin betalingsdel, men det skjer ikke at jeg bruker 30 kroner på et innlegg på et forum...

 

Her er dog en noenlunde lik kilde til den fulle artikkelen som konkluderer med det samme: http://bjsm.bmj.com/content/43/8/548.full

 

Husk med det samme, at å anbefale medisiner er særdeles tvilsomt med mindre man er helsepersonell.

Lenke til kommentar

Det var feil link, jeg kunne gitt deg et utdrag fra artikkelen fra pubmed sin betalingsdel, men det skjer ikke at jeg bruker 30 kroner på et innlegg på et forum...

 

Her er dog en noenlunde lik kilde til den fulle artikkelen som konkluderer med det samme: http://bjsm.bmj.com/content/43/8/548.full

 

Husk med det samme, at å anbefale medisiner er særdeles tvilsomt med mindre man er helsepersonell.

Veit ikkje om eg er enig med den heller. "Prophylactic misuse" er jo noe heeeeeeilt anna enn å bruke den når du har vondt.

"Supporting the use of NSAIDs for clinical indications (ie, injuries, rather than prophylactically) is the observation that their negative effect on musculoskeletal tissue adaptation can be diminished if the NSAID is taken after the fact (ie, after exercise) rather than prophylactically."

 

"Medesiner" er vel litt overdrevet ord her? Å anbefale bruke ein veldig, veldig mild spertesillende i 2-3 daga, skader ingen, med mindre ein er allergisk, men då veit ein om det anyway. Og ja, den fer du kjøpt reseptfri på apoteket og... ein unge kan gjøre det til å med;)

Om dama di klager at ho har hodepine, sender du ho te lege eller sei at ho bør ta ein ibux?:)

Vi skjønner godt at du ikke er lege når du anbefaler å bruke smertestillende til restistusjon av en muskel...

Det er tydelig at du er ikkje lege heller og du sliter med engelsk eller forståelse, når du poster heilt urelevante artikler ein etter ein;) Det beste at dei faktisk anbefaler å bruke smertestillande, når skaden har oppstått :D hehe, du e morsom, du, asså! :)

 

Eg lurer på ein ting. Har du virkelig så lite peiling på vise ting og poster fordi du har ikkje noe bedre å gjere (ala disse artikler, påstander som du greier ikkje begrunne, "fett blir oksydert ved opptaket", bjynn å snakke om protein opptaket - når eg skriver om mengde, kommenterer under meg at koffein er dårleg og skriver i ein anna tråd at du shotter red bull under trening... just to name few...).

Eller prøver du så desperat å motbevise meg, koste kva det vil koste, selv når du veit eg har rett og selv om du ender opp med å drite deg ut gong på gong (les ovenfor noen av eksempler)?

Eller er det "pure" trolling?

Eller kanskje du prøver å få opp sjølvbilde gjennom det forumet og eg ødelegger alt for deg?

Uansett, så vil eg be deg om å slutte med det:) Bør vel ikkje vere sååå vanskelig å IKKJE kommentere under kvart einaste innlegg eg poster? Ha ein fin dag :)

Lenke til kommentar

Det er en kjent sak at de mest brukte smertestillende hemmer opptak av prostaglandiner, som igjen påvirker proteinsyntesen ( som du enda ikke har giddet å lese om ;) )

 

Fett blir oksydert til forbruk rett etter inntak om man nettopp har trent ja. Næringsopptaket da er så stort, og energibehovet for restitusjon er så stort at all tilgjengelig rask energi forbrukes. Ganske elementær fysiologi...

 

Proteinopptaket har selvfølgelig sammenheng med inntatt mengde.

Jeg har tidligere sagt at man kan innta omså 1000 gram proteiner men alt blir ikke nyttegjort umiddelbart siden det er PROTEINSYNTESEN som bestemmer hvor fort kroppen skal bruke det man tar inn. Igjen, elementær fysiologi...

 

Koffein demper virkningene av kreatin om inntatt samtidig, drikker man i tillegg kaffe om morgenen, etter lunsj, etter middag og kanskje på ettermiddagen har man inntatt så mye koffein at kreatin blir nyttegjort i særdeles liten grad.

Jeg bruker ikke selv kreatin, kan det være derfor jeg drikker RedBull til tider? ;)

 

Jeg skriver i de fleste trådene under trening og kosthold, om det plager deg så har moderatorene sagt fra at det bare er å rapportere. :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dere to er litt off-topic her ja. For meg hores det ut som at han har overbelasted iliopsoas muskelen som befinner seg i lyskomradet (ilium), ryggvirvlene (L1-L4) og hoftebeinet (lesser trochantor of femur). Det er hovedsakelig en hofteleddsboyer som forklarer hvorfor det gjor vondt nar du gaar opp trapper og sitter med 90+ graders boyde hofter mens du kjorer bil, noe som gjor at muskelen strekker seg sammen. Hvis det er snakk om en overbelastning hvor det har skjedd microtears i muskelvev og en inflammasjonsprosess har startet, saa vil NSAID redusere denne. Hold deg i aktivet (rolig, ikke loping). Ungaa trapper og statiske stillinger hvor du isolert boyer hoftene. Men tenk progresjon. Muskelen trenger hvile for aa reparere det skaddet vevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...