Gå til innhold

Hverdagslivet som student


Solsnu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen kan fortelle meg litt om hvordan det er å være student ved et universitet. Det varierer sikkert fra sted til sted, men jeg har alltid lurt på dette. Blir veldig glad hvis noen som har studert/studerer til å bli siviløkonom eller noen ved UMB kan svare, gjerne folk med andre erfaringer også.

 

1.) På videregående så er det jo vanlig med lange dager hvor man er på skolen ca 7 timer dagen, mandag-fredag. Hvordan er det på universitet, hvordan er undervisningen lagt opp?

 

2.) Dere som bor i studenleiligheter, er det vanskelig å få muligheten til å bo i en slik? Jeg har hørt at det vurderes ut i fra hvor mange vekttall man har på universitetet og da må det jo være umulig for de som studerer sitt første år og få studenthybel/leilighet?

 

3.) Er det samme feriene som på videregående? Etter å ha sjekket ut div. skoleruter for universiteter ser det nesten ut som om sommerferien er kuttet ned til 1,5 mnd, stemmer dette?

 

4.) Hva slags utgifter har man dersom man bor for seg selv? Hvilke forsikringer trenger man osv?

 

5.) Fikk dere studiestøtte fra foreldre, eller fikk de fleste medstudentene deres det?

 

Fortell gjerne om litt generelt om hvordan det er å være student. Jeg vil gjerne studere til å bli siviløkonom, et femårig studium. Akkurat nå synes jeg det virker slitsomt å leve så lenge på studiestøtte i tillegg til å slite med ekstrajobb ved siden av, vet ikke om det er lurt med et friår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det kommer veldig ann på studieretning. Da jeg studerte geografi hadde jeg fri to dager i uka, med korte forelesninger. Nå som jeg sruderer sykepleie har jeg undervisning hver dag med relativt lange dager. Kan tenke meg at siviløkonomstudiet har mange forelesninger, men det er sikkert noen andre som vet bedre enn meg akkurat her,

 

2. Kommer ann på hvor du bor. I de større byene er det mer konkurranse, men det er ingen krav om så og så mange vekttall. Det er ikke uvanlig at førsteårsstudenter, som er tilflyttende har prioritet

 

3. Jeg har ikke høst- eller vinterferie. Sommerferie på 2 mnd. Dette avhenger også av studiet.

 

4. Vanskelig å svare på, utgifter avhenger av hvor du bor, og igjen hvor i byen du bor. Husleia er gjerne billigere jo lenger unna sentrum du bor.

 

5. Har finansiert meg selv hele løpet

Lenke til kommentar

1.) Har forelesninger 2-3 dager i uka, da vanligvis 2 timer per dag.

 

2.) Bor privat, men mange av hyblene i studentboligene gis ut på loddtrekning. Du søker og når fristen er ute blir det gjort en tilfeldig trekning.

 

3.) Sommerferie fra ca. 25. mai til rundt midten av August, dette varierer veldig mye mht. studie.

 

4.) Husleie, kollektivtransport, mat, bøker, fritid. Dette er i allefall mine største utgiftsposter.

 

5.) Ingen støtte her.

Lenke til kommentar

Studerer til å bli byggingeniør ved universitetet i stavanger.

 

1.) Kommer helt an på forelesningene (som ikke er obligatoriske) Ingen fravær... I år har jeg kun 4 skoletimer med forelesinger i uka, resten av tiden leser jeg - selvstudie. Likevel har jeg hatt dager som varer fra kl 08.15 og til kl 17.00...

 

2.) Jeg leier av privat, bor i et kollektiv med tre andre, en student og to arbeidere.

 

3.) Ingen ferie. Kommer litt an på forelesere. Noen av foreleserne tar fri, andre tar ikke fri. Helligdagene er de eneste dagene som garantert er fridager. Sommerferie er fra du er ferdig med siste eksamen til første forelesning er satt opp.

 

4.) Innboforsikring gjennom mamma. Ellers betaler jeg kun strøm utenfor leie av rom i dette huset som jeg bor i.

 

5.) Har inntrykk av at noen får det (kanskje 20% ?) Selv får jeg det...

 

Ellers mener jeg at studentlivet er supert. Er ganske fri til å gjøre hva jeg vil og hvordan jeg vil disponere dagene.

Lenke til kommentar

Jeg studerer arkeologi i Bergen.

 

1) Som tidligere sagt varierer det fra studie til studie. Jeg har hatt fra 2 timer hver dag til 2 timer 2 dager i uken.

 

2) Jeg har hittil bodd privat, men har nettopp fått en studenthybel. Mitt inntrykk fra Bergen er at de som allerede bor i studenthybel, utvekslingsstudenter og førsteårsstudenter har prioritet på hyblene, men det kan være annerledes i Ås.

 

3) Igjen er det variasjoner med ulike studier. Jeg har som regel hatt sommerferie fra slutten av mai til midten av august, andre jeg kjenner har hatt eksamener til et stykke ut i juni.

 

4) Allerede besvart godt nok.

 

5) En periode ble jeg sponset med ca. en 1000-lapp i måneden, men de siste par årene har jeg kun hatt jobb i ferier og ingen ekstra støtte.

 

 

Studielivet er morsomt, rett og slett, men min erfaring er at det fort kan bli litt vel mye morsomt og lite studering. Du blir overlatt veldig til deg selv, som er positivt, men det krever at du lærer deg selvdisiplin. Å leve på "smuler" (studiestøtte) er ikke så ille synes jeg, som regel har jeg råd til det jeg ønsker meg (så fremt du ikke ønsker deg all verden :) ).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

1.) Kommer helt på hva du studerer. Dette semesteret har jeg undervisning to dager i uke fra 11:15-14:00.

 

2.) Kommer helt an på hvilke by du bor i og når på året du søker. Søkte første gang før sommerferien og fikk da leilighet kjøpt, andre gangen søkte jeg i januar og fikk tilbud innen to uker. De tok ikke med i beregningen hva jeg studerte eller hvor langt jeg hadde kommet. Førstemann-til-mølla. Ved studiestart er det stor manko på boliger her jeg studerer.

 

3.) Dette kommer også an på studiestedene, samt fag. Jeg pleier å ha studieuke hvert semester, men den kan falle ulikt i hvert fag. Har faktisk påskeferie i år, eller studieuke som de kaller det. I år begynner min sommerferie tidlig da jeg har siste eksamen 21.mai. Har da ferie til semesterstart som er rundt den 15.august, dvs nesten tre måneder ferie.

 

4.) Jeg har husleie, hvor strøm og internett er inkludert. I tillegg er det transportkostnader, som for meg er busskort, samt penger til mat, samt bøker i begynnelsen av hvert semester. Har også utgifter til NRK-lisensen. Av forsikringer har jeg innbo- og reiseforsikring, men disse får jeg heldigvis gjennom jobben og fagforening.

 

5.) Nei, jeg jobber ved siden av for å klare meg. Mamma og pappa betaler for reisene hjem som regel.

 

Som de fleste andre studenter så jobber jeg ved siden av studiene for å få råd til det jeg måtte ønske. Jeg lever nøkternt og mangler ingenting, nettopp fordi jeg har en 50%-stilling ved siden av studiene.

Lenke til kommentar

1) Det er hva man gjør det til. Svært få ting er obligatorisk, men vi har forelesning stort sett hver dag til vanlig. Alt fra en til tre to-timers forelesninger. Ellers er det mange obligatoriske øvinger som skal leveres, så man må jobbe en del med disse i tillegg. Man velger stort sett selv om man vil tilbringe tiden på universitetet, hjemme eller andre steder, men det er ofte mulighet for å få hjelp av såkalte studentassistenter på universitetet. Dette er studenter (vanligvis fra et høyere årskurs) som er ansatt for å hjelpe de som trenger det, og ofte for å godkjenne øvingene.

 

2) I dag snakker man om studiepoeng og ikke vekttall, men i Trondheim er det førstemann til mølla med ventelister og hele pakka for boligene som leies ut av studentsamskipnaden. Hybelleiligheter har vanligvis vesentlig lenger ventetid enn hybler i kollektiv.

 

3) Vi har verken høstferie eller vinterferie. Lengden på jule- og sommerferie kommer stort sett an på hvilke fag du tar, siden starten bestemmes av siste eksamen og slutten av at opplegget i fagene startes (forelesninger, lab, øvinger osv). Sommerferien er rundt to måneder, men kan godt være lenger - eller kortere om man skal ta utsatt eksamen.

 

4) Det vanlige, med husleie, strøm, Internett, TV (lisens og abonnement), mat og kanskje øl. Om du ikke endrer bosted i folkeregisteret slipper du vanligvis egen innboforsikring, men reiseforsikring, ulykkesforsikring osv kan være greit å ha.

 

5) Jeg får dekket telefonbruken min hver måned, men betaler ellers det meste selv. Ingen støtte til mat eller husleie for eksempel, og jeg betaler reisen tur/retur hjem i ferier men får det dekket om det er noe veldig spesielt som gjør at jeg må hjem midt i semesteret (begravelse for eksempel). Det er dog ganske mange som får støtte, men det mest vanlige er å jobbe litt selv - spesielt om sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg studerer sivøk også, dog ikke ved UMB, så hybler vet jeg ikke noe om. I Bergen er det lett å få tak i.

 

1: Har i snitt ca 4 timer forelesninger/grupper hver dag. Er ca 8-10 timer på skolen, men varierer mye. Alt av forelesninger er valgfritt, og det er ikke så veldig mange innleveringer i semesteret.

3: Varierer vel fra skole til skole, og fra semester til semester, alt etter når du har eksamen. Denne sommeren har jeg fri fra medio juni til medio august. Juleferien var to uker. Vi har over en måned fri før eksamen, så om du vil regne denne tiden som ferie er opp til deg ;)

4: Bor du på studentboliger så må du bare betale leie og strøm, hvertfall i Bergen. Det blir ganske mye penger til overs til øl da. :)

5: Tja, litt vanlig kanskje? Ikke astronomiske summer, men kanskje litt ekstra til å dekke klær og litt "ekstra på skiven".

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få leilighet i Oslo? Jeg skal studere på NITH, kjæresten min media. Vi har planer om å leie sammen etter vgs. Vi går VG2 nå, vi har snakka om sette oss på liste om hybel nå til sommeren. Mener dere at dette er for tidlig, eller er det så stor pågang at dette er lurt? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Går på Høgskole då men det har vel ikke så mye å si:

 

 

1.) Dagene varierer alt ifra 4-8 timer men har minst en fritime hverdag men totalt er jeg på skolen som nevnt. Mandag har jeg f.eks forelesning, fritime, så 4 timer fag igjen. Varierer.

 

2.) Var vanskelig å få hybel ettersom mange hadde søkt før meg men også forsi mange leier opp til 2-3 år. Fikk til slutt en hybel på 18 kvm. og betaler 3950/mnd for alt. Men det er gode muligheter for bofellesskap hvor mange leier ut mindre leiligheter til 2-5 stk. Vurderer siste som et alternativ siste året :) .

 

3.) All religiøs ferie + sommerferie. Sommerferien min blir i år fra slutten av mai til midten av august, dvs nesten 3 mnd.

 

4.) Bruker mest penger på mat, ellers vil vel strøm, vaskeri osv komme med i prisen hvis det er aktuelt.

 

5.) Lever greit på 6700 mnd som jeg får fra lånekassen, men skulle gjerne hatt mer. Jobber litt på siden så greier meg fint

Lenke til kommentar

1.) Jeg er på forelesninger 5-10 timer i uka, ellers er det rundt 8-10 timer skole gjennomsnittlig hver dag. Det er helt individuelt, noen er på alle forelesninger og lab-timer og gjør ingenting hjemme, noen er aldri på skolen men pugger 40-60 timer selv og får A-B.

 

2.) Det kommer helt ann på hvordan den studentsamskipnaden (eller hvordan man skriver det) har satt opp systemet sitt. Jeg bor selv privat, slipper alt det styret.

 

3.) Her på min Høgskole har vi sommerferie, juleferie, og "undervisningsfri" i påsken :p ellers ingenting (du kan jo selvsagt bare dra hjem en uke, funker fint det hvis man er disiplinert med studeringa)

 

4.) Kjøpte meg en sånn 2000.- (årlig) pakke fra nordea dekker det meste. Betaler 3500.- i leie (blir ca 300-600 ektra for strøm og internett) og bor 500m fra skolen ^^

 

5.) Jeg fikk ikke, kjenner ingen som har fått det heller (uten om noen som f.eks har fått ødelagt pcen sin, så må låne litt i mellom tia eller noe), ikke at nordmenn er de mest åpne om økonomien sin da. Det gjelder å jobbe som faen på sommern, sette av penger, sope sammen renter, og betale ned studielånet raskt. Funker fint å leve på pengene fra lånekassen, folk som sier noe anna bor enten i Oslo eller har store utgiftsposter de kan kutte ned på.

 

Gled deg til student livet! Masse nye venner (ihvertfall for min del), gikk fra skolehatende med 3 i snitt, til B i snitt, handler om å finne noe du er gira på ;)

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få leilighet i Oslo? Jeg skal studere på NITH, kjæresten min media. Vi har planer om å leie sammen etter vgs. Vi går VG2 nå, vi har snakka om sette oss på liste om hybel nå til sommeren. Mener dere at dette er for tidlig, eller er det så stor pågang at dette er lurt? :)

Hvis dere søker rundt januar/februar det året dere starter å studere er dere nærmest garantert å få leid hybel hos SiO. Vet imidlertid ikke hvor stor pågang det er på de ulike par-leilighetene, så anbefaler dere uansett og søke så tidlig som mulig. Dersom dere fremdeles har et år igjen på VGS er det ikke så forferdelig hast enda.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lever utenlandsstudenter bedre enn innelandsstudenter? Som utenlandsstudent kan man få opptil 250 000 kr i studielån hvert år, mens i Norge får man 90 000 kr(?). I tillegg må norske innlandsstudenter ha en deltidsjobb ved siden av for å klare å dekke utgifter, mens utenlandsstudenter slipper å jobbe i studietiden og kan eventuelt jobbe i ferier.

Lenke til kommentar

Lever utenlandsstudenter bedre enn innelandsstudenter? Som utenlandsstudent kan man få opptil 250 000 kr i studielån hvert år, mens i Norge får man 90 000 kr(?). I tillegg må norske innlandsstudenter ha en deltidsjobb ved siden av for å klare å dekke utgifter, mens utenlandsstudenter slipper å jobbe i studietiden og kan eventuelt jobbe i ferier.

 

Dersom kostnadsnivået er lavere i landet du studerer i enn i Norge, så øker kjøpekraften din relativt sett til Norske studenter. Det er mange som klarer seg bra med kunn studielån i Norge, da skal man klare seg bra i de aller fleste andre land også. Mesteparten av det ekstra studielånet regner jeg med er skolepenger, også norske studenter får lån utover de "normale" 90 tusen til å dekke eventuelle skolepenger.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...