Gå til innhold

Hvordan gjøre kamera uattraktivt for tyver?


Anbefalte innlegg

Jeg fotograferer en god del i utlandet, ofte steder hvor vinningskriminaliteten er svært høy. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen ekstra gode tips for hvordan man kan gjøre kameraet sitt uattraktivt for tyveri/ran?

 

Jeg rusler som regel rundt med en Nikon D3 og 24-70mm, og det er ikke akkurat et kamera som er lett å gjemme bort og det oser jo penger av det for de som gjerne vil stjele. Jeg har tenkt at det må være lurt å oppbevare kameraet i en litt slitt og vanlig handlepose når det ikke er i bruk fremfor å ha det i en fotoryggsekk som indikerer verdifullt innhold. Samtidig vil jeg alltid lagre bldene jeg tar på begge minnekort samtidig, og ta ut det ene når kameraet ikke er i bruk for å forhindre tap av bilder ved et eventuelt kameratap.

 

Er det noen flere lignende tiltak jeg kan gjøre for å ikke bli frastjålet kameraet som jeg er så glad i?

Det er naturligvis godt forsikret, men jeg vil jo likevel gjøre det jeg kan for å unngå problemer.

Og det er ikke et alternativ å ta med et dårligere kamera eller la være å oppsøke disse stedene, det er der de gode bildene ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe jeg tenker på. Men man trenger ikke henge i de verste strøk med headset og ansiktet langt nedi sekken på nattestid. Det er lov å bruke litt sunn fornuft, går vanligvis veldig bra. Mer bekymret for utstyr når jeg jobber med studioblitser utendørs og utstyr må settes ned uten mulighet for å følge med på alle deler hele tiden. Kamerautstyr blir fort nappet da - til dyrere og mindre til fortere forsvinner det.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn.

Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn.

Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna.

Ta med minimalt med utstyr slike steder er mitt tips.

Lenke til kommentar

Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det :p

 

Det er en vanlig løsning, kanskje for vanlig men noe gaffa/duckteip vil gi et inntrykk av at kameraet/objektiv holdes sammen av teip, hvis klesstilen holder samme kvalitet burde det gå greit :)

Lenke til kommentar

Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det :p

 

Gaffa vil trolig funke bra. MEN: Ikke kjøp billigste type gaffa om du ønsker å fjerne den igjen!... Kjøp kvalitet - da vil limet i større grad sitte på tapen, og ikke på utstyret, når den fjernes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...