Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit for meg, men da må du slutte å tillegge meg meninger. Jeg har overhode ikke påstått at alt er dritt på 808, så da synes jeg det er utidig av deg å påstå det.

Så en liten tanke til slutt. Hva om Nokia faktisk går konkurs, noe som faktisk kan skje. Hva velger du neste gang du ska ha deg ny mobil?

 

Det er mer sannsynlig at Nokia blir oppkjøpt eller at Nokia selger endel av sine patenter enn at de går konkurs. Det at det ser ut som at de har gitt opp utvikling av egne OS, innebærer at Nokia først og fremst blir en hardware produsent og det blir vanskeligere å differensiere seg selv innenfor et OS som andre har laget. Slik det ser ut nå, synes det som at Nokia ikke kommer tilbake til den status og posisjon de hadde for 2-3 år siden uten eget OS.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mer sannsynlig at Nokia blir oppkjøpt eller at Nokia selger endel av sine patenter enn at de går konkurs. Det at det ser ut som at de har gitt opp utvikling av egne OS, innebærer at Nokia først og fremst blir en hardware produsent og det blir vanskeligere å differensiere seg selv innenfor et OS som andre har laget. Slik det ser ut nå, synes det som at Nokia ikke kommer tilbake til den status og posisjon de hadde for 2-3 år siden uten eget OS.

 

Enig i det!

Tror også att Nokia får større problem med å differensiere seg uten eget OS desverre.. Det blir iallfall en mye tøffere kamp enn de har vært vant til tidligere, uten tvil.

For å si det sånn; Nokia kommer aldri tilbake i den posisjonen de var for 2 år siden mht. status/markedsandeler, det er helt utenkelig hos meg iallfall, de har mistet så enorme markeder de siste par årene att det greier de ikke.

Vi får håpe Nokia greier seg iallfall :)

 

Btw; jeg ser att flere butikker nå er begynt å få inn 808 i rød farge, de har vært veldig vanskelig å få fatt i hittil, jeg har iallfall ikke sett de i Norske butikker før nå.... Men syns den er veldig kul da :)

 

http://www.netonnet....ed/182161.6813/

 

Er det noen her på forumet som har denne i hele tatt ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Enig i det!

Tror også att Nokia får større problem med å differensiere seg uten eget OS desverre.. Det blir iallfall en mye tøffere kamp enn de har vært vant til tidligere, uten tvil.

For å si det sånn; Nokia kommer aldri tilbake i den posisjonen de var for 2 år siden mht. status/markedsandeler, det er helt utenkelig hos meg iallfall, de har mistet så enorme markeder de siste par årene att det greier de ikke.

Vi får håpe Nokia greier seg iallfall :)

 

Btw; jeg ser att flere butikker nå er begynt å få inn 808 i rød farge, de har vært veldig vanskelig å få fatt i hittil, jeg har iallfall ikke sett de i Norske butikker før nå.... Men syns den er veldig kul da :)

 

http://www.netonnet....ed/182161.6813/

 

Er det noen her på forumet som har denne i hele tatt ??

:tease: :tease: :tease: <-- har den i rød, hadde den først i sort hehe :tease: :tease: :tease:

 

Btw fant en foto app Photorim ellers takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

:tease: :tease: :tease: <-- har den i rød, hadde den først i sort hehe :tease: :tease: :tease:

 

Btw fant en foto app Photorim ellers takk for hjelpen :)

 

Såpass, det er nok uansett ikke mange som har den i rød da den har vært veldig begrenset tilgjengelighet på, men kul er den iallfall :)

 

Er Photorim bra ? Hva gjør den som ikke standard redigeringsappen gjør ?

Lenke til kommentar

Starter med punkt 1: De aller fleste telefoner har god byggekvalitet pr i dag. Og knirk er noe som hørte fortiden til, så det skulle jaggu bare mangle at ikke også Nokia skulle klare å lage en knirkefri mobil.

2: Hvor i alle dager har du dette fra? Finnes vel et tretti-talls telefoner med bedre skjerm en denne, og oppløsningen er jo en skandale, ikke en bagatell

3: Tilkoblingene er på høyde med andre flaggskip.

4: Tipper flere andre har bedre lyd enn denne, og igjen, at en toppmodell har bra lyd, er en selvfølge for de fleste.

5: Navigasjonen er ikke bedre enn hos andre flaggskip. Etter mitt skjønn, er Google sitt system et hav bedre enn dette...

6: Kameraet er vel i toppsjiktet, der har du rett.

7: Meget god batterikapasitet? Vel, en telefon du kvier deg for å bruke, vil selvfølgelig holde lenge på strømmen. Men du kan da vel ikke ved dine fulle fem påstå at 1400mAh er meget bra...????

Så til det du har funnet som negativt:

1:Høy vekt? Tja, det synes jeg er en bagatell.

2: Treg nettleser, skyldes vel patetisk maskinvare...

3: Vel, det er ikke en 4G telefon, så da hadde det vel vært rart om den hadde 4 g???

4: Elendig utvalg i Apps. For å sette det på spissen, så trenger vel man strengt tatt ikke en eneste App, men duverden det finnes mange nyttige og kjekke Apps, både til ios og Android.

 

Nei, flaggskipet ditt er for spesielt interesserte, og ikke noe annet. Helst bør du være svoren Nokia fan boy for i det hele tatt å lukte på dette makkverket av en telefon. Men nå ligger den jo an til å "vinne" en kåring, så da får du sprette champagnen, og skåle i vei. Lykke til...

 

Her er det tydelig at du svarer ut i fra noe du tror og/eller syns. Mitt problem med dette er at du fremstiller det som fakta og/eller den allment aksepterte mening. Enda verre er det at du også er veldig hoven og arrogant i språk og fremtoning. Det gleder meg at du tar feil i alle punktene du svarer på. Leirdueredet har svart deg på de fleste punkter og han kan sikkert utdype dersom det blir nødvendig.

 

Jeg kan dog informere deg om at jeg ikke er en Nokia fan boy. Mine ønsker i en telefon er at den har en skjerm som takler sollys, tar bra bilder og bra film-/lydopptak. Pr dags dato er det Nokia 808 som gjør dette best. Kommer det en telefon som gjør dette bedre bytter jeg uansett hvilket operativsystem eller merke det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det tydelig at du svarer ut i fra noe du tror og/eller syns. Mitt problem med dette er at du fremstiller det som fakta og/eller den allment aksepterte mening. Enda verre er det at du også er veldig hoven og arrogant i språk og fremtoning. Det gleder meg at du tar feil i alle punktene du svarer på. Leirdueredet har svart deg på de fleste punkter og han kan sikkert utdype dersom det blir nødvendig.

 

Jeg kan dog informere deg om at jeg ikke er en Nokia fan boy. Mine ønsker i en telefon er at den har en skjerm som takler sollys, tar bra bilder og bra film-/lydopptak. Pr dags dato er det Nokia 808 som gjør dette best. Kommer det en telefon som gjør dette bedre bytter jeg uansett hvilket operativsystem eller merke det måtte være.

Jeg skjønner jo at det er helt bortkastet å prøve å argumentere i en tråd med dedikerte nokia fans...

Du hevder at du ikke er det, men hvis du mener at jeg har feil i alle punktene, så tror jeg ikke på deg.

Skjermen har en oppløsning vi fant på mobiler for snart 10 år siden, så det er vel ikke mer å kommentere.

Og du er altså uenig at de fleste mobiltelefonene har god byggekvalitet pr i dag? Vel, jeg har to såkalte "flaggskip" og ingen av de knirker. De har god byggekvalitet, og er pene å se på. Og du er altså uenig i at de fleste toppmodellene har god lyd? Jaha? Merkelig... Du mener også at navigasjonen er bedre på denne, enn på f.eks Android telefoner? Har du prøvd siste versjon av Google sin navigering?

Og skulle man finne på å belaste denne telefonen, så vil jeg tro de 1400 mAh vil forsvinne i god tid før solen går ned i vest...

Jaja, arrogant kaller du det, jeg kaller det for å påpeke fakta, og muligens åpne øynene på noen som blir blendet av merksnodig propaganda.

P.s Mitt dSLR tar 1000 ganger bedre bilder enn denne telefonen, så for de fleste er kamerakvaliteten helt uvesentlig...

Lenke til kommentar

Newnick: med skjermen og mulighetene for belastning som ER på denne tlf, er nok batteriet kjempebra. Du har ikke samme draining-mulighetene som på en av de større raskere mobilene.

 

Har Google sin navigering mulighet for å lastes ned slik at de kan brukes uten datatilkobling?

 

Tror at med "god lyd" mener dueredet opptak, ikke avspilling, som jeg tror du mener.

Lenke til kommentar

Newnick: med skjermen og mulighetene for belastning som ER på denne tlf, er nok batteriet kjempebra. Du har ikke samme draining-mulighetene som på en av de større raskere mobilene.

 

 

Har Google sin navigering mulighet for å lastes ned slik at de kan brukes uten datatilkobling?

 

Tror at med "god lyd" mener dueredet opptak, ikke avspilling, som jeg tror du mener.

Hvis det er opptak han mener, så får han kanskje skrive det da ;) Har vel egentlig ingenting med lydkvalitet på å gjøre, men hvor bra mikrofon den har, samt støydemping?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at det er helt bortkastet å prøve å argumentere i en tråd med dedikerte nokia fans...

Du hevder at du ikke er det, men hvis du mener at jeg har feil i alle punktene, så tror jeg ikke på deg.

Skjermen har en oppløsning vi fant på mobiler for snart 10 år siden, så det er vel ikke mer å kommentere.

Og du er altså uenig at de fleste mobiltelefonene har god byggekvalitet pr i dag? Vel, jeg har to såkalte "flaggskip" og ingen av de knirker. De har god byggekvalitet, og er pene å se på. Og du er altså uenig i at de fleste toppmodellene har god lyd? Jaha? Merkelig... Du mener også at navigasjonen er bedre på denne, enn på f.eks Android telefoner? Har du prøvd siste versjon av Google sin navigering?

Og skulle man finne på å belaste denne telefonen, så vil jeg tro de 1400 mAh vil forsvinne i god tid før solen går ned i vest...

Jaja, arrogant kaller du det, jeg kaller det for å påpeke fakta, og muligens åpne øynene på noen som blir blendet av merksnodig propaganda.

P.s Mitt dSLR tar 1000 ganger bedre bilder enn denne telefonen, så for de fleste er kamerakvaliteten helt uvesentlig...

 

Du gir deg ikke du med dette vrøvlet ditt nei... Det er tydelig att du ikke vet hva du prater om ikke att du ikke liker Nokia, men det får bli ditt problem isåfall!

Og ja du har feil på samtlige punkter, det svarte jeg på i forrige innlegget til deg!

 

Det eneste du henger deg opp i er ett "tall" for oppløsning som du tydeligvis ikke vet hva står for eller hva som ligger bak....

Som jeg har nevnt tidligere er dette IKKE en pentile skjerm men en RGB skjerm, denne er oppbygd på ett helt annet prinsipp enn pentile skjermer (som de aller fleste mobiler har idag). Pentile er en "billigere" og simplere løsning enn RGB.

I en RGB skjerm inneholder 4 piksler 4 røde, 4 grønne og 4 blå underpiksler, i en pentil skjerm derimot inneholder 4 piksler kun 2 blå, 2 røde og 4 grønne underpiksler, det er veldig stor forskjell mht. bildekvalitet. Litt forenklet kan man si att pentile skjermer kun har 2/3 av antall piksler en RGB skjerm har. Nettopp derfor kan man ikke sammenligne oppløsning direkte mellom RGB og pentile skjermer...

En pentil skjerm vil aldri kunne få så bra bilde som en RGB skjerm med "ekte" piksler. Fordelen til pentile skjermer er derimot att de er billigere å produsere og lar seg produsere i større format enn RGB, men kvaliteten er definitivt dårligere enn RGB!

 

 

subpixel_layouts.jpg

 

 

Når det gjelder kontrastnivået i en mobilskjerm er det den viktigste egenskapen til en skjerm, det gir den endelige "nøkkelen" til hvor gode egenskaper skjermen har for å vise bilder best mulig. På 808 er også denne meget bra, ikke bare bra, men best av alle mobiler !!

 

Contrast_ratio.jpg

Perhaps the most important factor when it comes to screen quality is contrast ratio. Contrast ratio is the measure of the dynamic range of the luminance of the display, essentially describing how much darker the deepest blacks are than the brightest whites. A display with a good contrast ratio is able to show richer, more vibrant still images and videos that come to life.

(hentet fra gsmarena.com `s test av 808, målingene er utført i labratorie)

 

Når det gjelder egenskaper til en mobil er synlighet i sollys også en meget kritisk faktor, hvis ikke er mobilen meget begrenset ved utendørs bruk, her er 808 også best !

 

We conducted our usual sunlight legiblity test on the Nokia 808 PureView and it ended up our new champion. The contrast ratio of the ClearBlack AMOLED mounted on the smartphone in strong light is way better than anything we've seen so far.

 

I tillegg har 808 også "Clearblack" teknologien som litt forenklet forklart består av "polarisering" av skjermen for å unngå refleksjoner etc. Mer om det forklart her: http://www.phonearen...y-works_id26552

 

Når det gjelder byggekvalitet så er det vell ingen som har sagt att "alle" toppmodeller knirker eller har dårlig byggekvalitet! Men ja noen sliter med det, og uansett er 808 også veldig bra på dette området, uten tvil.

 

Når det gjelder lyd skiller man mellom opptak og avspilling. På opptak er 808 definintivt best av alle mobiler, ingen tvil, som tidligere nevnt tar den opp i rich-recording med spennvidde fra 25Hz til 19kHz, den har også mulighet for å ta opp lyd opptil 145dB(A)! (andre mobiler skurrer allerede ved 120dB(A)), lyden tas opp i AAC (high profile) i stereo, 256kbs, det er ingen som slår 808 på dette!

Når det gjelder avspilling har den også Dolby Digital Plus og 5.1 surround lyd ut. (noe de færreste mobiler har idag), så ja også der er den helt i toppen!

 

Ang. navigasjon er den også meget bra, Nokia har i lang tid hatt alle kart lagret på selve mobilen noe som muligjør navigasjon i utland uten roaming kostnader, om Android har fått dette nylig er isåfall det en forbedring som de ikke har hatt tidligere. Uansett, dette er nok mye smaksak også hvilket system man foretrekker, men Nokia har iallfall hatt ett klart fortrinn her mht offline navigasjon.

 

1400mAh batteri er ganske vanlig for en mobil (Iphone bruker feks. 1440mAh), mAh er uansett ikke noen god indikasjon på hvor lenge en mobil varer i standby/bruk! Faktorerer som har innflytelse på det er skjermens strømbehov (type/størrelse etc), prosessoren og ikke minst OSèt den kjører. Android er ett meget tungdrevet OS og bruker betydelig mer strøm enn Nokia Belle (Symbian), jeg har sett tester på dette og det er faktisk meget stor forskjell.

Hvorvidt 808 er best har jeg ikke sagt, men att den er meget bra mht batterikapasitet er iallfall tilfelle !

 

1000 ganger bedre bilder tar ikke ditt DSLR nei... Ett DSLR kamera har sine sterke sider som ikke 808 kan matche ja, det er riktig, og det går mye på opptikk, zoom funksjoner og bilder i veldig svak belysning. I gode lysforhold har jeg sett 808 kommer veldig nær DSLR.

Uansett, tar man størrelsen på kamera i betraktning så blir DSLR en "fossil" nettopp pga teknologien i 808 er så hinsides imponerende i forhold til fysiske byggemål.

Til å være ett kamera i en mobil er 808 ikke annet enn ett "underverk" som mange foto-entusiaster "klør seg i hodet av" hvordan det er mulig å få til...

Husk att det beste kameraet er det du har med deg når ett motiv dukker opp, ikke det som ligger hjemme på hylla....

 

Når du nevner arroganse er det vell nettopp du selv som står for det, ingen andre !

Du lirer av deg tull og vrørl i store mengder her uten noe som helst referanse eller indikasjon på att du sitter inne med fakta eller fagkunnskap som du understøtter det du sier.

Men jeg skjønner du er litt sur nå etter mobilen din ikke kom med i avstemmingen og Nokia fikk både 1 og 2 plass i avstemmingen, men sånn er livet vettu :)

 

Hvorfor du vanker i denne tråden når du hater Nokia så sterkt som du tydeligvis gjør er en annen sak...

Men hold deg iallfall unna denne tråden om du ikke har noe mer kreativt å komme med her !!

Endret av leirdueredet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du gir deg ikke du med dette vrøvlet ditt nei... Det er tydelig att du ikke vet hva du prater om ikke att du ikke liker Nokia, men det får bli ditt problem isåfall!

Og ja du har feil på samtlige punkter, det svarte jeg på i forrige innlegget til deg!

 

Det eneste du henger deg opp i er ett "tall" for oppløsning som du tydeligvis ikke vet hva står for eller hva som ligger bak....

 

 

Her sluttet jeg å lese innlegget ditt. Jeg har to såkalte "flaggskip" og ingen av de har pentile skjerm slik du prøver å innbille meg at "alle" de andre har. Den ene har sågar super amoled, uten pentile teknologien. Rart, ikke sant. ;)

Lenke til kommentar

Her sluttet jeg å lese innlegget ditt. Jeg har to såkalte "flaggskip" og ingen av de har pentile skjerm slik du prøver å innbille meg at "alle" de andre har. Den ene har sågar super amoled, uten pentile teknologien. Rart, ikke sant. ;)

 

Det er en ting att du bommer fullstendig på dine argumenter, en annen ting er att du ikke kan lese heller...

Jeg har ikke skrevet att ALLE mobiler har pentil skjerm, det jeg skrev var att de fleste mobiler har det.

Først må du lære deg å lese, så å tenke, deretter å skrive, ikke lett dette.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...