Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva f.. er dette? (mark fra tarmen?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at det der er spolorm. Papegøya mi hadde slike en gang, og de ligner på den der. Bare dra til legen og si at du har mark (han trenger neppe å ta en prøve, men gjerne ta med den der) så får du en ormekur. Skal være to tabeletter, med to ukes mellomrom om jeg huser rett. JEg tok ikke sjangsen på at jeg også hade blitt smittet, så jeg fikk en kur for sikkerhets skyld.

 

Du har forresten ikke lyst til å google spolorm. Og om du gjør det, så vil jeg ha kort vei til dass, fordi det er ganske uffent :D

Lenke til kommentar

Men er ikke spesielt vanlig å få slike ormer dere nevner her i Norge... Kan det være en gammel bønnespire, eller vil den løses opp i magen?

Slike ormer er parasitter man somregel finner i dyr/fisk/fugl. Bendelorm, (som dette ligner på), er vanlig hos griser, og det skal ikke mere til enn at du har et stykke skinke på resturant som har vært av dårlig kvalitet, og som ikke har blitt stekt/kokt ordentlig.

 

Grunnen til at vi har så strenge regler om mattilberedning er nettopp fordi parasitter, og eggene til parasitter ligger ofte fordelt utover et dyr, og blir det ikke stekt eller kokt tilsrekkelig snakker vi en nesten garantert infeksjon.

 

Det som er greit er at parasitter er ikke farlige, (direkte), bare ubehagelige, men kom deg til legen, og revurder dine resturantvalg/matrutiner så forebger du slike infeksjoner i fremtiden ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Men er ikke spesielt vanlig å få slike ormer dere nevner her i Norge... Kan det være en gammel bønnespire, eller vil den løses opp i magen?

Slike ormer er parasitter man somregel finner i dyr/fisk/fugl. Bendelorm, (som dette ligner på), er vanlig hos griser, og det skal ikke mere til enn at du har et stykke skinke på resturant som har vært av dårlig kvalitet, og som ikke har blitt stekt/kokt ordentlig.

 

Grunnen til at vi har så strenge regler om mattilberedning er nettopp fordi parasitter, og eggene til parasitter ligger ofte fordelt utover et dyr, og blir det ikke stekt eller kokt tilsrekkelig snakker vi en nesten garantert infeksjon.

 

Det som er greit er at parasitter er ikke farlige, (direkte), bare ubehagelige, men kom deg til legen, og revurder dine resturantvalg/matrutiner så forebger du slike infeksjoner i fremtiden ;)

 

-frank

Spørs om ikke jeg trapper ned på kebaben fra lugubre sjapper i Oslos bakgater heretter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men er ikke spesielt vanlig å få slike ormer dere nevner her i Norge... Kan det være en gammel bønnespire, eller vil den løses opp i magen?

Slike ormer er parasitter man somregel finner i dyr/fisk/fugl. Bendelorm, (som dette ligner på), er vanlig hos griser, og det skal ikke mere til enn at du har et stykke skinke på resturant som har vært av dårlig kvalitet, og som ikke har blitt stekt/kokt ordentlig.

 

Grunnen til at vi har så strenge regler om mattilberedning er nettopp fordi parasitter, og eggene til parasitter ligger ofte fordelt utover et dyr, og blir det ikke stekt eller kokt tilsrekkelig snakker vi en nesten garantert infeksjon.

 

Det som er greit er at parasitter er ikke farlige, (direkte), bare ubehagelige, men kom deg til legen, og revurder dine resturantvalg/matrutiner så forebger du slike infeksjoner i fremtiden ;)

 

-frank

Spørs om ikke jeg trapper ned på kebaben fra lugubre sjapper i Oslos bakgater heretter...

Er man ifra en kultur der man gjør maten trygg med krydder er slike steder trygge, men oss nordmenn, eller andre og trendjegenerasjons innvandrere, som er vant til at maten skal stekes/kokes trygg, og ikke kryddres som et helvete ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Slike aprasitter har gjerne flere stadier, og de bytter verter for hvert stadium. Papegøya mi fikk det fra et bjørketre som jeg ikke vasket skikkelig før den fikk den i buret. Muligens avføring eller noe slikt på greia som smittet den. Om du har vært i nærheten av frisk jord eller på fere i et varmere land i løpet av de siste 6 månedene kan det komme derifra.

 

Spolorm er også _veldig_ vanlig i arfikanske land, og i følge legen min hadde han jevnlig pasienter (utvekslingsstudenter) som var innom for ormekur.

 

Eggene klekkes ut i tynntarmen og slipper ut bevegelige larver som trenger gjennom tynntarmsveggen og når høyre del av hjertet via blodårer eller lymfeårer. Fra hjertet beveger de seg videre til lungene, trenger gjennom veggen til lungeblærene (alveolene) og forflytter seg videre opp gjennom luftrøret til svelget, der de svelges ned. Til slutt ender de opp i tynntarmen igjen 9-11 uker etter inntak av eggene.

 

=481519.501.jpg?size=webview

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...