Gå til innhold

Mars - Dassen

Dassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hjertelig velkommen til denne månedens stafett.

Jeg skal guide dere gjennom mars måned som best jeg kan og presentere ny musikk i form av et album hver dag. Jeg vil understreke at jeg ikke er noe elitefyr innen musikk, så det meste av musikken jeg vil presentere er nok kjent for mange i denne delen av forumet fra før. Dette gjøres på oppfordring fra en kamerat, så eventuelle klager sendes på pm til Vowels.

Jeg har hørt på mye forskjellig oppgjennom, så forhåpentligvis kommer det noe for enhver smak. Dersom du har noe kul tilleggsinformasjon, meninger eller historier til noe av musikken er du hjertelig velkommen til å poste i tråden.

Vi starter med året 1982.

Albumet jeg har valgt å trekke frem for dette året er Toto sitt fjerde studioalbum, som logisk nok er navngitt "IV". Denne skiva inneholder en rekke hits, "Rosanna", "Make Believe", "I Won't Hold You Back" og "Africa". "IV" er det siste Toto slapp før besetningen ble kraftig omrokkert rett etter utgivelsen. Jeg var ikke født da "IV" kom ut, men hørte masse på disse i min tidlige ungdom, og gråt noen tårer da jeg ikke var gammel nok til å komme inn på konserten de spilte i Skien i 2007. Uansett, her er "Rosanna" som er en catchy låt.

http://www.youtube.com/watch?v=_4lxmJEwiuo

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser frem til å følge med videre i denne tråden.

Skrevet

Bra at stafetten kom i gang igjen! Toto er musikk jeg hørte på da jeg delte musikksmak med pappa i mine unge år. Har vokst fra musikken men et hyggelig gjenhør, for all del :)

Skrevet

1983

Tear For Fears oppdaget jeg, som mange andre på min alder, i filmen Donnie Darko fra 2001 hvor de hadde med sangen «Head Over Heels» og Gary Jules gjorde en cover av sangen «Mad World» i samme film. Tears For Fears dukket også opp i GTA Vice City hvor «Pale Shelter» ble spilt på radio Emotion 98.3. Albumet «The Hurting» er debutalbumet til duoen fra storbritannia og singlene «Mad World», «Change» og «Pale Shelter» gav dem stor suksess og plata solgte til platina. I 1999 kom samme albumet ut i en remastered and expanded version som er den versjonen jeg hart hørt på må jeg innrømme. Kos dere med dagens album og låta jeg har plukket ut:

http://youtu.be/XHvtdwgfPDs

• Liker 1
Skrevet

Nytt bekjentskap for meg, sånn bortsett fra å ha hørt navnet og selvfølgelig hørt coveren av Mad World (kan dog innrømme at jeg ikke visste det var en cover :p ). Lød bra dette. Fikk litt Depeche Mode-vibber, spesielt av vokalen.

Skrevet

1984

Det er ikke til å unngå at jeg må ære John Williams i løpet av denne tråden og 1984 viste seg å være et godt tidspunkt å ta for seg verdens største nålevende komponist. Han har laget filmmusikken i mange av vår tids største filmer og vunnet Oscar for "Spelemann på taket", "Haisommer", "E.T.", "Schindlers Liste" og ikke minst min favoritt "Star Wars", noe jeg atter fikk bekreftet med 3 timer lang gåsehud i Oslo konserthus for noen uker tilbake.

Albumet vi skal ta for oss i dag er Indiana Jones - Temple Of Doom som kom ut i 1984 på LP. Som de fleste av oss vet er LP en håpløs gammel standard og hadde ikke plass til med enn 40 minutter av filmmusikken. Derfor manglet mye i 1984 da musikken ble sluppet for første gang og CD-versjonen kom ikke før i 2008, da en box med musikk fra alle filmene kom i forbindelse med den siste Indiana Jones-filmen. Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=0Hx8rCfgkOU&feature=related

Skrevet

The Hurting liker jeg veldig godt, en av få synth pop skiver jeg hører på med jevne mellomrom. Åpningslåta er min favoritt

Dagens post er super pga nostalgi

Skrevet

1985

Beklager at jeg er litt sent ute i dag, men jeg har oppdaget Minecraft. Neida. Joda. Fordelen med Minecraft i forhold til andre spill er at man kan ha musikk i bakgrunnen, og soundtracket jeg har hatt med meg mens jeg lager min fantastiske borger Tom Waits sitt Rain Dogs. Tom Waits har alltid vært litt elsk / hat for meg. Noe av det er fantastisk bra, mens en del ikke treffer meg overhodet. Jeg liker vel egentlig "Orphans" fra 2006 best, men jeg er redd det er litt hardere konkurranse om å få plass i tråden når den tid kommer. Uansett, Rain Dogs fra 1985 er et album som jeg liker godt og er her representert med åpningssporet Singapore

http://www.youtube.com/watch?v=AxB4GqYM0T4

Skrevet

1986

Beastie Boys - License To Ill. Dagens album er en klassiker. Her får du fete beats og gitarsoloer pakket inn i det første hip-hop albumet som noengang toppet billboardsene. Vel fortjent, for dette låter helt rått, sint og samtlige låter på albumet er top notch. Det skader heller ikke å ha halen på et Boeing 727 på coveret, stil.

http://www.youtube.com/watch?v=XtztvaGN92A

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...