Gå til innhold

[Løst] Linksys WRT160NL + Open-wrt


Anbefalte innlegg

Som et par i kafeen har fått med seg, så skulle jeg prøve å installere open-wrt på ruteren, dette har da blitt gjort. Men jeg har ikke klart å komme meg inn på den for å bedrive den videre konfigurasjonen som må til for å få den opp å gå. I linux har jeg ikke klart å koble til den via kabel, men i windows så står det at den har koblet til via lan, men ikke noe nettverk( Logisk nok, siden jeg for øyeblikket har koblet nettet direkte til stasjonærmaskinen). Etter det jeg har forstått så trenger jeg å koble til ruteren via telnet for å sette passord på ruteren, og at den standard adressen skulle være 192.168.1.1. Men når jeg bruker putty så oppnår jeg ingen forbindelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint om du likevel poster output fra ifconfig (uten eth0), så jeg får se oppsettet ditt.

 

Høres ut som om flashingen ikke gikk bra. Vi har da flere alternativer. Det første naturlige er å forsøke å få failsafe tilgang, men jeg lurer på om det er like greit å gå rett til punkt to, flashe på nytt med tftp. Da er i grunnen sprøsmålet hvilket bile vi skal flashe inn, hvilket bringer oss til neste spørsmål:

 

Skjedde det noe under flashingen som kan forklare at det gikk galt? Eksempelvis at strømmen kanskje ble kuttet før flashingen var helt ferdig?

 

Med det samm evi er i gang, hvilken distribusjon kjører du på laptopen?

Lenke til kommentar

Utklipp fra ifconfig. Ingenting som jeg vet gikk galt under flashingen, men etter at den skulle restartes så har jeg ikke fått kontakt med ruteren igjen.

 

 

runar@runar-musikk:~$ ifconfig

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr f4:6d:04:3a:31:a7

inet6 addr: fe80::f66d:4ff:fe3a:31a7/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:132 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:43369 (43.3 KB)

Interrupt:46 Base address:0x6000

 

lo Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1

RX packets:17456 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:17456 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

RX bytes:872840 (872.8 KB) TX bytes:872840 (872.8 KB)

 

wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr e0:b9:a5:86:99:ee

UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner, switch er ikke nødvendig, men det vil hjelpe å redusere feilkildene. La oss prøve uten, og se om du får til en tftp install. Du finner dokumentasjonen på dette her:

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/generic.flashing.tftp

I ditt tilfelle mener jeg routeren har tftp server, slik at du får en relativt enkel vei. Kort forklar blir det slik:

sudo apt-get install tftp
mv openwrt-ar71xx-generic-wrt160nl-squashfs-factory.bin code.bin

Så å setter du opp statisk IP adresse på laptopen. Legg inn følgende i /etc/network/interfaces:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Koble laptopen til routeren. Nå kan du fosøke å legge rett etter at du har satt på strøm på routeren. Det er mulig du må manuelt ta opp interfacen først, altså med

sudo ifup eth0

Sett på strøm på routeren, forsøk så å legge inn firmware med kommandoen rett etter at du har koblet til:

tftp -m binary 192.168.1.1 -c put code.bin

mulig du må forsøke flere ganger, kan vær tricky å treffe tidsvinduet når routeren tar imot ny firmware via tftp. Forsøk gjerne å skrive inn linjen over før du kobler strøm til routeren slik at du kan trykker [Enter] nesten umiddelbart etter at strøm kommer på, ser ihvertfall en som rapporterer det som fungerende på din router.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Sorry, møkkadritt windows opsjoner lurte seg inn. Rettet opp nå. Forsøk å sende den så tidlig som du kan i bootprosessen til routeren.

 

Prøv gjerne å kjøre følgende fra kommandolinja rett før du booter opp routeren, så kan vi få se om du får noe kontakt:

ping 192.168.1.1

Endret av Del
Lenke til kommentar

Etter at jeg oppdaterte etc/network/interfaces så kommer får jeg beskjed om at "device not managed"og får deretter ikke noe forbindelse med noe som helst via kabel. Kan godt legge inn KDE hvis det gjør denne delen enklere.

 

Utklipp fra etc/network/interfaces:

auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Skal det stemme? Deretter et oppfølgingspørsmål. Når jeg kjører

tftp -m binary 192.168.1.1 -c put code.bin

så kommer jeg inn i "tftp". Er det noe spesielt jeg skal kjøre da, for det eneste jeg får opp etter at jeg kjørte linjen over er: usage: tftp host-name [port]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...