Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny ruter Asus, linksys eller?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha gått lei at nettverket hopper inn og ut(D-link Dir 655, 3-4år gammel) hele tiden. Vet ikke hva som er årsaken, men har en følelse at det er ruteren.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1418532

 

Situasjonen nå er at ATV2(apple tv generasjon 2), mister nettverk stadig, internett radio hakker ekstremt, bærbare pcer sliter med å koble seg på. Pcene får signaler fra ruteren, men kan ikke gå på internett.

 

 

Tenkte dermed at jeg går til innkjøp av en STABIL og best mulig ruter til en fornuftig pris.

 

Disse er de jeg har kommet fram til, noen innslag?

ASUS RT-N66U (koster mye, men er den verdt det kjøper jeg den).

Asus RT-N56U (bra pris i forhold til de andre)

Linksys by Cisco E4200

 

Hvilken er å anbefale?

 

Dette er koblet til routeren:

- Stasjonær pc med kabel.

- 3x bærbar pcer

- 3 mobiler

- ip telefon

- Tv(dreambox)

- Pinnel radio(bruker nett)

- Apple tv 2(veldig avhengig at ruteren fungerer perfekt med ATV2!)

- PS3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys E4200 er absolutt å anbefale, har brukt den i 8 mnd uten noe problemer.

 

har følgedene koblet til.

 

3 laptop

1 stasjonær

1 server

1 HTPC

2 trådløs IP telefon.

og diverse smarttelefoner med IOS og android.

 

ruter tar unna alltrafikk uten noe problem.

 

må legge til at jeg har installert DD-wrt med siste build.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg bor i en 2. etasje enebolig, så den må kunne gi bra signaler overalt i huset. Hvis ruteren er god og stabil så trenger jeg ikke tredjepartsfirmware;)

 

Grunnen til at jeg heller mer for RT-N56U er prisen, men så kommer jeg til å ha ruteren de neste 4-5årene.

 

Så da er det like greit for meg å gå for RT-N56U, mtp. at jeg ikke trenger noen spesielle funksjoner, bare den gir nett, er stabil og har god rekkevidde?

 

Edit: Om pris ikke hadde vært en hindring, hvilken ville dere ha valgt? Mtp. stabilitet. At nettet ikke faller ut hele tiden. :)

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Ville vel tippet at begge Asus routerene vil lide av de samme problemene på samme funksjonalitet. Uten at jeg har sjekket det, så vil jeg tippe de har ganske likt grensesnitt og kjører mye av den samme koden bortsett fra der funksjonaliteten er ulik naturligvis. Personlig har jeg kjøpt en netgear router med bra hardware og slengt inn DD-WRT. Støtt som fjell, og all tenkelig og utenkelig funksjonalitet du kommer til å trenge. Har egentlig tilgode å kjøpe en "ferdig" router de siste 10 årene (og det inkluderer også noen litt rimeligere business class routere) som har fungert like smertefritt som DD-WRT.

Lenke til kommentar

Jeg har en WNDR3700 som har stått i drift nå i 2 år og den fungerer fjell med stock firmware.

 

Jeg sliter litt med å anbefale noen å flashe en boks som fungerer orginalt med uorginal firmware hvis de ikke har et spesifikt problem denne firmwaren kan løse.

 

"If it aint broken, dont fix it" er nok et greit sitat for de fleste.

Lenke til kommentar

Leste den akkurat! Da utelukker jeg RT-N66U.

Den omtalen skyldes i hovedsak at de hadde testet med buggy firmware.

Min RT-N66U har stått på i 6 uker uten et eneste hikk.

 

Når det gjelder deknings i forskjellige etasjer, så er det avhengig av antennegain.

Har man antenner med høy forsterkning horisontalt, så vil de yte dårligere vertikalt.

Sånn er livet, det finnes ikke antennemagi eller guder :-)

 

På den annen side så er RT-N56U en gjennomtestet router med super ytelse. Det blir ikke feil å velge den :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å anbefale noen å flashe en boks som fungerer orginalt med uorginal firmware hvis de ikke har et spesifikt problem denne firmwaren kan løse.

Dette gjelder nok for mange normale brukere.

 

Selv synes jeg det er veldig greit å kunne flashe routere for å sette de opp som repeater, klient, øke effekt etc.

 

En veldig fin funksjon med DD-WRT er at den støtter SNMP. Det gjør at man kan bruke et program som f.eks Perfgraph til å monitorere internettporten på router. Det betyr at man har oversikt over inn og utgående nettverkskonsum. Hvis linjen blir treg, så vet man straks om det er eget LAN som er synderen :)

 

3rtg_horizontal.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...