Gå til innhold

Test: Canon PowerShot G1 X


Anbefalte innlegg

For alle som aldri kommer til å ta av ett kit-objektiv på DSLR n må dette være ett killer alternativ.

 

Ser ut som Akam har den mest positive testen jeg har lest så langt, mange er mer lunkne til kameraet da de sliter med å finne en plass på tavla hvor dette hører hjemme. For stor til å være kompaktkamera, er ikke ett systemkamera og prisen er stiv.

 

Vel at det sliter med å finne sin plass tar jeg med en klype salt, husk det er fotoentusiaster som uttaler seg . Hod den vanlige mann i gata som er ute etter et kamera som har bildekvalitet opp mot speilrefleks, men som ikke ønsker å tulle med skifting av objektiver er dette drømmen , og av de er det mange, tror vi vil se at dette kameraet vil selge godt, eneste jeg ser er at prisen er litt stiv ,men tror den vil synke rimelig kjapt ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten ser ut til å holde forventet høyt nivå og vel så bra som de beste speilløse, og jeg regner med at det er mer å hente i råfilene. Men ble ikke DPP levert med testkameraet? Å vente på 3.parts konvertere synes noe bakvendt - dessuten er som regel 1. versjon av støtte fra 3.part ikke optimal.

 

Så var det å vente til prisene faller under 5.000,- eller lenger ned. Tipper eventuelt speilløst kommer med samme/lignende sensor, men uten at kruttet blir funnet opp på nytt.

 

(ellers synes jeg fremdeles dette nye testoppsettet er rotete, gjentagende og uoversiktelig)

 

Tor

DPP som støtter RAW formatet følger med kameraet. Ikke nødvendig å vente på 3-part.

Lenke til kommentar

Hadde folk VÆRT smarte så burde 90 % av de som har kjøpt DSLR kjøpt Hybrid istedet, da de fleste ligger vel å støver ned i en veske eller eska de kom i.

 

 

Hadde folk VÆRT smarte så burde 90 % av de som har kjøpt DSLR kjøpt Hybrid istedet, da de fleste ligger vel å støver ned i en veske eller eska de kom i.

 

90% var vel drøyt, men ja det blir liggende noen å støve ned da folk fort finner ut at dette er for stort og komplisert .

 

Det jeg har opplevd er ikke at kameraene er for store eller komplisert siden disse alltid skyter i full auto, hovedargumentasjonen for og ikke bruke disse er at bildene ikke blir gode nok "de blir så uklare", de påstår at kompakten eller telefonen ta bedre bilder siden alt i bildet blir skarpt.

Så siden de ikke forstår dof blir mange skuffet av bildekvaliteten samt at autofokus ved bruk av alle fokuspunktene ofte ligger der det ikke burde ligge, rene brukerfeil med andre ord.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sony har et lignende kamera på vei, men lite konkret er kjent. Det har tydeligvis vært en godt bevart hemmelighet, men skal ikke være så langt unna lanseringsklart. http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a-sony-surprise-a-compact-camera-with-aps-c-sensor-and-fixed-zoom/

 

Sony skal ha en stor lansering 13. mars, men hvis dette kameraet dukker opp der så har de klart å holde kortene imponerende tett til brystet denne gangen (så jeg tviler på at det kommer så fort :-).

Lenke til kommentar

Sony har et lignende kamera på vei, men lite konkret er kjent. Det har tydeligvis vært en godt bevart hemmelighet

Jo sikkert - er vel heller at div sonyansatte nå panisk prøver å lime et eller annet glassrør fast på et nex-hus ;)

 

Tor

Historieløst utsagn. Sony har da virkelig vært i stor-sensor-kompakt-gamet lengre enn de fleste: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/

Lenke til kommentar

Sony har et lignende kamera på vei, men lite konkret er kjent. Det har tydeligvis vært en godt bevart hemmelighet

Jo sikkert - er vel heller at div sonyansatte nå panisk prøver å lime et eller annet glassrør fast på et nex-hus ;)

 

Tor

Historieløst utsagn. Sony har da virkelig vært i stor-sensor-kompakt-gamet lengre enn de fleste: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/

Nå er vel ikke humoristisk sans din sterkeste side såvidt jeg har fått med meg. Men hvis du kaller det linkete beistet på 1kg for "kompakt" så er sannelig mange speilrefleks og kompakt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke R1 er samme kategori som G1 X. Det ble lansert før Sony hadde systemkameraer og kompakthet var definitivt ikke høyt prioritert. Jeg synes R1 var et morsomt kamera med mange gode egenskaper. For eksempel var objektivet veldig bra, men det var mye mer et forsøk på speilreflekserstatning enn forsøk på å lage et avansert kompaktkamera.

 

Problemet for R1 var (synes jeg) at det størrelsesmesig var lite eller ingenting å hente i forhold til et speilrefleks med et tilsvarende objektiv med veldig mye bedre ytelse på fokus og seriebilder. Men å finne et tilsvarende objektiv på den tiden var ikke lett. Ikke hadde det videofunksjon heller som kunne vært et konkurranseforttrinn og stabilisator manglet også.

 

Forøvrig morsomt at noen fortsatt husker R1, det og E-330 var på mange måter forløperne til de speilløse systemkameraene vi ser i dag.

 

 

Lenke til kommentar

Apropos søkeren på G1X, her er det fotograf Kirk Tuck mener om den:

[...] Another facet of their Oxymoronic design is the inclusion of one of the worst optical finders ever created (and I'm thinking all the way back to cameras from the 1950's...) on a camera in 2012. How much more would it have cost them to ditch the tunnel vision, K-mart special finder assembly and add a decent EVF? I hate to bring the Panasonic G3 up again after this week's furor but in the G3 we have a camera with a nice EVF, a sensor with more resolution that's almost as big (geometrically) as the sensor in the GX1 and can be had with a decent lens for around $600. $200 less than the G1X. Much more usable finder. Amazingly better.

 

And while we're on the subject of that miserable OVF let's talk about the visual discomfort you'll live with because of the two function lights just to the right of the eyepiece. Actually, on the eyepiece. As you compose you'll be blasted with focus confirmation LED's millimeters from your eye. Tragic design. Why couldn't those lights be included inside the finder? Because it's the same finder they've pressed into service since the G2 of 2001.... Cost savings at its most gruesome. [...]

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...