Gå til innhold

Oppgradere CPU og hovedkort på spill-PC'en min.


Anbefalte innlegg

CPU'en min er en "Intel Core-i7 950", og fungerer desverre som en flaskehals for skjermkortene mine. (To "Radeon HD 6990".). Så planen var å oppgradere til den nyeste, mest fancy CPU'en praktisk mulig, men dette krever at jeg også bytter ut hovedkortet mitt - en "EVGA X58 3xSLI For The Win3" - da sokklene slik jeg har forstått det rett og slett er for utdaterte til å håndtere de nyeste og beste CPU'ene.

 

Så jeg tittet rundt på internett, på utkikk etter erstatninger, og kom over denne guiden på www.hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/spillmaskinen_for_deg_som_vil_betale_litt_mer/93049

 

Den listet opp "MSI P67A-GD80" som hovedkort, og "Intel Core-i7 2600K" som CPU. Slik jeg har forstått det, (kan hende jeg tar feil.), så er "Intel Core-i7 2600K" en av de nyeste, beste CPU'ene du finner, (skjønt jeg har hørt snakk om en såkalt 2700K, som jeg da regner med at er enda bedre?), og derfor må jo også det hovedkortet de lister opp være relativt bra, siden det støtter en slik CPU?

 

Så spørsmålet mitt er: Dersom jeg bytter ut de to gamle komponentene med de to nye, vil ytelsen min være vesentlig bedre? Vil de gjøre det mulig for skjermkortene mine å få utnyttet synlig mere av sitt potensiale? Eller burde jeg kanskje valgt en annen CPU og hovedkort?

Endret av St1gar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal være klar over at Z68-brikkesettet, og andre brikkesett på S1155, har et svært begrenset antall PCI-E lanes. Med to Radeon HD6990 kan det bli et problem for deg. Da bør du over på Socket 2011, som f.eks. ASUS P9X79(PRO) eller ASUS Rampage 4 Formula hvis du trenger ytterligere funksjonalitet. Denne sokkelen har helt nylig fått en betalbar prosessor i form av Intel Core i7-3820, men jeg er noe usikker på om denne kan overklokkes. Hvis ikke blir utveien en Core i7-3930K. Dette er en ganske kostbar prosessor. Disse leveres også uten kjøler. Hovedkortene bruker også 4-kanals minnebuss, så du bør fylle det med 2, 4 eller 8 brikker.

 

EDIT: Har du prøvd å overklokke din nåværende prosessor?

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

OT: Jeg må si at jeg likte å lese innlegget ditt. Det var ryddig og hadde lite skrivefeil.

 

De nyeste prosessorene heter: I7-3960x, I7 3930k, 17-3820. Sortert fra best og nyest. Skal du bare spille er i52500k en god prosessor. Det er ikke mye annet i i7-2600k som i 2500k, eneste er vel Hyperthreading og høyere klokk.. (?).

Endret av SLi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva å vurdere overklokking?

 

Min i7 950 klarer fint 3.84 Ghz er vel ikke helt elendig det heller.

Riktignok trekker den en del strøm men sånn er det i dag.

 

Selv vurder jeg sokkel 2011, men håper å finne snart ivybrige prosessor basert på 8 kjerner og maks 150 watt effekforbruk. En slik en kan være god å overklokke og ganske så fremtidsrettet.

 

Hvis jeg ikke da satser på LGA 1155 ivybrige vi får se.

Men ellers bør du nok heller vente å kjøpe noe. Er dyrt å bytte maskinvare så kanskje likegreit å bruke den opp før man går for noe nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har prestert å svare tidligere, men grunnet jobben min har jeg noe begrenset tilgang til PC, for tiden.

 

Du skal være klar over at Z68-brikkesettet, og andre brikkesett på S1155, har et svært begrenset antall PCI-E lanes. Med to Radeon HD6990 kan det bli et problem for deg.

 

Da snakker du altså om "MSI P67A-GD80", og ikke det hovedkortet jeg har nå? Eller gjelder det fanskje for begge?

 

Da bør du over på Socket 2011, som f.eks. ASUS P9X79(PRO) eller ASUS Rampage 4 Formula hvis du trenger ytterligere funksjonalitet. Denne sokkelen har helt nylig fått en betalbar prosessor i form av Intel Core i7-3820, men jeg er noe usikker på om denne kan overklokkes. Hvis ikke blir utveien en Core i7-3930K.

 

[...]

 

Har du prøvd å overklokke din nåværende prosessor?

 

Hadde forsåvidt ikke noen planer om å overklokke.

 

Går ut fra at du ikke spiller når du kjører quad-fire.

 

Jo, det gjør jeg. :huh:

 

De nyeste prosessorene heter: I7-3960x, I7 3930k, 17-3820. Sortert fra best og nyest. Skal du bare spille er i52500k en god prosessor. Det er ikke mye annet i i7-2600k som i 2500k, eneste er vel Hyperthreading og høyere klokk.. (?).

 

Skal bare spille. ja.

Lenke til kommentar

i7-950 er en finfin overklokker, og hvis du setter deg inn i det så skal du klare et sted mellom 3.5-4 ghz lett. Har du en god brikke opp i mot 4.5 på vann. Uannsett. Får du den opp på 4ghz så vil systemet ditt sannsynligvis yte langt bedre enn et 2500k oppsett(standard klokk), da du får utnyttet pci-e 16* portene dine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
i7-950 er en finfin overklokker, og hvis du setter deg inn i det så skal du klare et sted mellom 3.5-4 ghz lett. Har du en god brikke opp i mot 4.5 på vann.

 

Den eneste formen for kjøling jeg har, er vifter på kabinettet.

 

Uannsett. Får du den opp på 4ghz så vil systemet ditt sannsynligvis yte langt bedre enn et 2500k oppsett(standard klokk), da du får utnyttet pci-e 16* portene dine

 

Det var jo ikke snakk om å bruke "2500k", men "2600k"/"2700k" eller høyere.

Lenke til kommentar
i7-950 er en finfin overklokker, og hvis du setter deg inn i det så skal du klare et sted mellom 3.5-4 ghz lett. Har du en god brikke opp i mot 4.5 på vann.

 

Den eneste formen for kjøling jeg har, er vifter på kabinettet.

 

Uannsett. Får du den opp på 4ghz så vil systemet ditt sannsynligvis yte langt bedre enn et 2500k oppsett(standard klokk), da du får utnyttet pci-e 16* portene dine

 

Det var jo ikke snakk om å bruke "2500k", men "2600k"/"2700k" eller høyere.

 

Irrelevant. En 2500k vs 2600 og 2700 yter tilnærmet likt til gaming. Begrensingen ligger ikke i hastighetten på brikkene, men i pci-e kontrolleren.

 

s-1366 som du bruker i dag har full båndbredde på pci-e 16* portene. s-1155 har 16* på en port. skal kjøre sli blir båndbredden fordelt på de 2 portene altså 16/2. Så du 8* pr port. Siden du har 2 gpu'r pr skjermkort vil det si 4* på hver kjerne.

 

På ditt oppsett pr i dag har du 8* pr kjerne.

 

poenget er ikke hvilket kjølesystem du har i deg, men heller prisen på en bedre cpukjøler kontra oppgraderingen, som i dette tilfellet nesten kan kalles en nedgradering.

 

ta en titt på noctua nh-d14. En av de beste luftjkølerene du får. Jeg bruker selv en lignende på min i7-920 som jeg kjører på 4 ghz.

 

Det er en bedre og billigere løsning å kjøpe en ny kjøler og sette seg inn i overklokking. s-1155 er i hvertfall ikke sockelen du bør se på.

 

Hvis du absolutt ønsker å oppgradere, OG IKKE har noen interresse av å lære deg overklokking, så ville jeg heller tatt en titt på socket 2011.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652807#reviews

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648703

 

Bedre verdi ut av boksen enn et 1155 oppsett for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
i7-950 er en finfin overklokker, og hvis du setter deg inn i det så skal du klare et sted mellom 3.5-4 ghz lett. Har du en god brikke opp i mot 4.5 på vann.

 

Den eneste formen for kjøling jeg har, er vifter på kabinettet.

 

Uannsett. Får du den opp på 4ghz så vil systemet ditt sannsynligvis yte langt bedre enn et 2500k oppsett(standard klokk), da du får utnyttet pci-e 16* portene dine

 

Det var jo ikke snakk om å bruke "2500k", men "2600k"/"2700k" eller høyere.

 

Irrelevant. En 2500k vs 2600 og 2700 yter tilnærmet likt til gaming. Begrensingen ligger ikke i hastighetten på brikkene, men i pci-e kontrolleren.

 

(...)

 

Hvorfor vil pci-e kontrolleren være bottleneck? Her må du forklare nøyere, skjønner ikke helt hva du mener.

Lenke til kommentar
i7-950 er en finfin overklokker, og hvis du setter deg inn i det så skal du klare et sted mellom 3.5-4 ghz lett. Har du en god brikke opp i mot 4.5 på vann.

 

Den eneste formen for kjøling jeg har, er vifter på kabinettet.

 

Uannsett. Får du den opp på 4ghz så vil systemet ditt sannsynligvis yte langt bedre enn et 2500k oppsett(standard klokk), da du får utnyttet pci-e 16* portene dine

 

Det var jo ikke snakk om å bruke "2500k", men "2600k"/"2700k" eller høyere.

 

Irrelevant. En 2500k vs 2600 og 2700 yter tilnærmet likt til gaming. Begrensingen ligger ikke i hastighetten på brikkene, men i pci-e kontrolleren.

 

(...)

 

Hvorfor vil pci-e kontrolleren være bottleneck? Her må du forklare nøyere, skjønner ikke helt hva du mener.

 

s-1155 kjører 16 pci-e på kun et utvidelsesspor. Det vil si at hvis du ønsker å kjøre sli/cfx så vil den hastigheten fordele seg på antall gpu'er. De 2 skjermkortene det er snakk om her er dobbeltkjernekort. Da snakker vi ikke virtuelle kjerner, men faktiske gpu'er. Det det i praksis betyr er at hvert kort kjører 2 gpu'er i SLI. Altså 2 gpuer pr spor. totalt 4. 16/4=4.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...