Gå til innhold

Jobbe og bo i utlandet


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer muligheter for å få meg jobb og bo permanent eller store deler av året i utlandet, først og fremst et sted i Latinamerika. Jeg begynner å nærme meg 30, og har kommet fram til at de mest sannsynlige mulighetene for meg er å finne meg en såpass bra betalt jobb at jeg har råd til å ta meg fri noen mnd i året og reise/bo i utlandet i perioder eller få meg en jobb som kvalifiserer meg til jobb i et annet land selv uten statsborgerskap.

Jeg har ingen kompetanse som er interessant for norske bedrifter i utlandet, eller så vidt meg bekjent, interesse i noen av de jobbene som måtte være tilgjengelige.

 

"Drømmen" er noe spennende og adrenalinfylt, som brannmann, ambulansearbeider eller redningspersonell av et eller annet slag. Men det er neppe særlig godt betalt og det vil stille store krav til språkkunnskapene mine, i tillegg til krav om statsborgerskap og ymse andre krav.

Eneste jeg vet om der som skal være nogenlunde bra betalt er som brannmann ved panamakanalen.

 

Av utdannelse har jeg ikke stort mer enn fagbrev som ambulansearbeider, en jobb som jeg forsåvidt trives ganske godt i, men er langt fra godt nok betalt til å ta seg fri i noen mnd av gangen og reise utenlands.

 

Jeg har ganske variert jobberfaring, men tror ikke den gjør meg interessant for noen jobber utenlands. Jeg har jobbet i barnehage, Hjelp24, som vekter, vært medic i Afghanistan, au pair og jobbet ett år i den norske restauranten i Disney World.

Det eneste som kanskje kan gi meg et lite fortrinn ift Latinamerika, er at jeg kan spansk relativt bra. Men jeg skal ærlig innrømme at den er langt fra bra nok til å kvalifisere til jobb alene, om det skulle finnes.

 

Jeg har ikke studiekompetanse, så blant utenlandsstudier er det vel svært begrenset utvalg for meg.

Dessuten er det egentlig ingen studier jeg finner interessante. Det nærmeste er medisinstudier, i tillegg til at det nok er en av de aller tryggeste, hvis ikke den tryggeste utdanningen der man kan se fram til en grei/bra lønn etter utdanninga, selv i utlandet.

Og leger virker det som de har manko på i de aller fleste land, men jeg vet lite om hvordan de faktiske mulighetene for jobb i Latinamerika er etterpå.

 

Jobb på cruiseskip er en mulighet jeg vurderer, men er litt usikker på om jeg hadde takla det høye arbeidspresset der. Da jeg jobba for Disney var det et jag uten like fra første bordet man får inn til siste bordet har gått. Det gikk greiere og greiere jo mer erfaren jeg ble, men de 4 mnd jeg jobbet som servitør var ganske pyton, og det var et ork uten like å dra seg på jobb de dagene jeg ikke hadde lyst til å jobbe. En stressende jobb som jeg ikke liker er det siste jeg vil ha, på tross av god lønn. Eneste som gjorde at jeg holdt det ut var at vi hadde det utrolig kult på fritia. I tillegg til at det hjelp litt å rake inn 2-300 dollar pr arbeidsdag....

 

Jobbe i sjømannskirken frister ikke. Jeg er ikke kristen, og ut fra hva jeg har fortstått er det aller meste av jobb der tilknyttet kristne aktiviteter.

 

Jeg fikk et halvveis jobbtilbud som timeshareselger i Playa del Carmen da jeg var der, og selv om jeg har hørt mye dårlig om den bransjen, hadde jeg nok dratt dit nå og prøvd å få meg jobb hvis det ikke hadde vært for at jeg skal til dama i Brasil snart. Hun sier at jeg antagelig kan få jobb som engelsklærer på samme skolen som hun jobber, så det blir nok første skritt, selv om det er dårlig betalt.

 

 

Dette ble masse skriverier, men hadde satt pris på om noen med erfaring med å jobbe utenlands eller har andre forslag til hva jeg kan gjøre kunne komme med noen innspill.

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...