Gå til innhold

GTX 570 vs GTX 580 vs Radeon HD 7970


4D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

enten så er det noe galt der eller så liker ikke passmark nye skjermkort, muligens passmark trenger enoppdatering...

 

uansett så er GTX 580 underlegen HD 79*0 i spill ytelse, passmark viser ikke spillytelse...

 

Men så kommer det jo an på om man klarer å leve med driverhelvetet til AMD. De fleste jeg har snakket med som har AMD klager konstant over at et eller annet er feil hele tiden, det meste driverrelatert. Jeg ville glatt ha gått for et 570/580, eller eventuelt ventet til den nye serien til Nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Nvidia ganske lenge, og har ikke støtt på et eneste driver problem. AMD derimot hører jeg bare drit om. Jeg sier ikke det jeg sier fordi jeg er en fanboy, langt derifra.

Greit at AMD ligger ganske langt forran med ytelse nå, men om systemet blir ustabil så kommer du jo uansett ikke til å kjenne noe til den effekten. Ville heller ha kjørt den safe med 580 eller 570.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Typisk at alle har "hørt" det, det er driverproblemer på alle nye kort med ny arkitektur - også nvidia sine - og begge leire har sine andeler av fanboys, men Nvidia har klart flest. Og av disse "hører" man gjerne mye rart.

 

Jeg har selv GTX580, men hadde ikke vurdert det i dag, sånn er det bare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PerUlv2:

 

GTX 480 var problemfritt dersom man valgte rett fabrikat som ikke kjørte referansedesign. Da hadde man både lavere effektbruk enn referansedesign selv på fabrikklokkede kort og 30 grader lavere temperatur ved full last.

 

Dersom man på måfå kjøpte første og beste GTX 480 er det selvsagt en annen historie, men da fortjener man heller ikke bedre.

 

De som kjøper referanse 79XX nå iseden for feks 7950 Twin Frozer III eller 7970 DirectCU II fortjener heller ikke bedre. Skal man først ut med 4 lapper er det smart å sette seg inn i hva man kjøper så man slipper 700 dager med unødvendig viftestøy.

Lenke til kommentar

Men nå var det referansekort som kom ut først, og å si at GTX480 ikke svarte til forventningene er ikke å overdrive.

 

Samme storyn var det med GTX280 også, raskt kort men med sine mangler, dermed kom GTX285 ganske kjapt.

 

Edit:

 

Kan jo også nevne at det gikk måneder før kortene med disse tredjepartskjølerene kom - blant annet ditt.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

 

Men så kommer det jo an på om man klarer å leve med driverhelvetet til AMD. De fleste jeg har snakket med som har AMD klager konstant over at et eller annet er feil hele tiden, det meste driverrelatert. Jeg ville glatt ha gått for et 570/580, eller eventuelt ventet til den nye serien til Nvidia.

 

Nå har jeg faktisk vært på begge sidene av plena og kan faktisk påpeke at jeg har opplevd driverproblemer hos både AMD og Nvidia.

Det er mye sutring der ute fra begge sidene og situasjonen blir ikke bedre av at man fortsetter med påstander om at driverne er så forbaska ille, noe de absolutt ikke er med månedlige oppdateringer.

 

Det vil uansett være noe som går galt eller ikke fungerer når man lanserer nye skjermkort, men sånn er det hos begge leverandører så vi må slutte å syte og prøve å bruke dette som et argument for å kjøpe X eller Y.

 

En annen ting er at siden datamaskinene våre er såpass komplekse og har som regel X antall kombinasjoner av komponenter så kan et skjermkort fungere ypperlige i en i7 datamaskin mens et annet skjermkort kan slite veldig nettopp pga valget av feks hovedkort.

 

Personlig så mener jeg at 570 og 580 nå er både utdaterte teknologiske og funksjonsmessig om man sammenligner dem med 7950 og 7970 , bare det at man ikke har noe som ligner på Eyefinity trekker ned mye (kun toppkortet har vel det) , men også det fakta at toppkortene til 7970 er veldig gjerrige på strømbruken er noe å tenke på.

Det betyr ikke at kortene er helt utdaterte (for eksempel ytelsemessig) men de er jo tross alt 1 år gamle kort som snart blir byttet ut, skal man derfor velge mellom hva man får kjøpt akkurat nå så er det jo soleklart et bedre valg å satse på nyere teknologi.

 

Effikan : Jeg er forsåvidt helt uenig med deg, kanskje fordi jeg føler at det ikke ble så mye "Hype" med den siste generasjon av AMD skjermkort, faktisk så var nok Bulldozer hypet langt mer vil jeg tro. Uansett så driver både Nvidia og AMD med en del propaganda og lovnader om X ytelse, sannheten derimot er at dette er en markedsførings triks nettopp for å selge kort og da blir det litt dumt å falle for den.

Teknologisk sett mener jeg kortene til Amd innfrir mine forventninger og vel så det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går stort sett for det samme hva man kjøper så lenge man kjøper kort med GPU laget på 28 nm prosess eller laveste som til enhver tid er tilgjengelig. Dersom man vet at det snart er krymping i produksjonsprosessen så bør man avvente kjøp.

 

Det er idioti å kjøpe GTX 580 nå. Det eneste riktige er å kjøpe 6970 eller vente til NVIDIA kommer med kort med GPU på 28nm prosess. Et godt alternativ for de som greier seg med med litt mindre ytese er å vente på 78XX som kommer nå i mars. 7850 gir brukbar ytelse med TDP på 90W.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har bare hatt amd kort og de samme har alle vennene mine utenom en, han har nividia gtx 560. og han måtte sende in pc'n til rep fordi skjermkorte selvdestruerte.

mens vi som har amd ikke har driver problemer eller andre problemer..

 

første amd kortet jeg prøvde var 4870 som sto i stefaren min sin pc, og jeg hadde ingen problemer med det.

 

hadde heller ingen problemer med det gamle 5770 kortet mitt. og ei heller det nye 6950 kortet.

 

så dette med at amd har så mange driver problemer og sånn er ikke sant nå lenger. det var kansje sånn for lenge siden men ingen av de siste generasjonene har disse problemene.

Lenke til kommentar

@Malvado: Kjenner 5stk med AMD kort, og 4 av disse har et eller annet driver problem. Jeg og 5 andre har Nvidia kort, og har 0 problem overhodet. Dette er da spredt med Nvidia og Amd på både socket 1366 og 1155. Jeg for min del holder meg på Nvidia siden for nå.

De siste 10 årene har jeg bare hatt ATI/AMD-skjermkort med unntak av ett kort. Listen er som følger:

9700 Pro

X700

HD4870

HD4870

HD5650

HD6870

HD7970

 

Både HD4870 og HD7970 ble kjøpt inn kort tid etter lansering, og jeg kan ærlig talt ikke huske å hatt noen form for driverproblemer. Jeg tørr å påstå at mange klager på driverproblemer fordi de ikke vet bedre, og at problemet ofte ligger andre steder enn selve driveren. Dette kan være alt fra dårlig forståelse av data generelt av personen som sitter ved maskinen, eller at personen har tuklet med både instillinger og programvare som fører til problemer ved bruk av skjermkortet. Erfaringsmessig er altså de fleste feil brukerfeil.

 

Har også hatt et par Nvidia-kort, uten at dette har vært noe verre erfaringsmessig.

Endret av fUsiOn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sapphire HD 7950 OC edition sist uke. Kjøpet gjorde jeg faktisk utelukkende basert på prisen på det, og omtalen i denne artikkelen på Anandtech.

 

Kortet bruker minimalt med watt, er uslåelig på ytelse vs støy og burde være rimelig nærme toppen avlisten over ytelse vs pris(denne listen vet jeg ikke hvor du kan finne - men det er rimeligere enn 580 og langt bedre på alle alle felt).

 

Problemet blir kanskje å finne noen som har kortet på lager.

 

Det kan godt hende at Nvidia kan levere bedre kort når deres arvtager til 580 en gang kommer ut, men det blir spekulering på høyt plan både når og hvorvidt dette er tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt AMD pga de er noen hetebølger noen av dem, dårlig kjøling i de fleste av dem. Har til og med hørt at de har smeltet i verstefall. :hmm:

 

I min smak går jeg for Nvidia. :w00t:

 

AMD er et bra og kraftig high-end skjermkort, men føler 'Nvidia' har best kvalitet og levetid og minst problemer. Smak og behag! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det nyeste som er ute nå er vel Radeon HD 7970, synd den er så dyr. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet Nvidias nye 600 serie. But it is your choice. :cool:

 

Her er en link til skjermkortet:

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=742803 :thumbup:

Får samme kortet til 4000kr på PS.no. Det i seg selv er en forholdsvis god deal. HD7950 får man til 3300kr.

 

Tviler på at nVidia kommer til å komme med kort til gi-bort-pris når de først kommer ut, så ikke forvent noe fantasifullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...