Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer, Restriksjoner på nettverk


V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vet ikke om dette spørsmålet er relevant for denne delen av forumet, men gir det et forsøk.

 

For tiden så bor jeg på en studentbolig som blir utleid at studentskipnaden ved skolen jeg studerer. Når man leier studentbolig får man internet og tv via avtale som studentskipnaden har opprettet. Problemet er at ved boligen jeg tilhører, så har skipnaden valgt å ta nettverket fra Universitetet. Dette medfører at det blir store restriksjoner på privatnettet, da vi havner under det samme nettverket som skolen tilbyr studentene sine.

 

Jeg lurer derfor på om leietakerne i studentblokkene jeg bor har noen form for rettigheter da det gjelder åpenhet på nettet. Restriksjonen medfører vanskeligheter ved generelt internetbruk, i skolesammenhenger og privat. Det kan nevnes at det ikke har blitt underskrevet noe spesifikt om nettverket ved innflytting, samt blitt nevnt noe som helst om restriksjoner.

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store restriksjoner? Meg betjent så er det veldig få restriksjoner på uninett sitt nett.

Når jeg satt og administrerte det der, så var det snakk om noe låsing i forhold til portrange de hadde satt til sides for internbruk på høyskolen.

Ellers var det fritt frem for det meste.

 

Hvilke restriksjoner er det de kjører med, hvilken skole er det snakk om, og hva er det du skal bruke nettet til som du per i dag ikke får brukt det til?

Lenke til kommentar

Alle "sikre" sider (SSL/TTL) er knapt fungerende, eller ikke fungerende i det hele tatt. Det vil si at outlook skolemail, private mailer, handel på nettet o.l er fungerende i liten grad. Det blir også meldt blant beboerene at man ikke får tilgang til skolemateriale på spesielle sider som enkelte forelesere bruker, når de er hjemme i studentboligene. Det som også oppleves som et stort irritasjonsmoment blant beboerne er at man ikke kan spille over nettverket med datamaskin eller konsoll. Nedlastingsklienter som f.eks BitTorrent er vist også blokkert, slik at de ikke kan brukes. Nettverket kan altså brukes til å lese nettaviser, finne skolemateriale og pålogging på Its learning.

Endret av TotaltAnonymous
Lenke til kommentar

Klag, det kan være aktuelt å sperre for enkelte porter og tjenester, men noe av poenget med å ha internet på hybelen, er jo at man skal kunne benytte seg av det til skolesammenheng.

 

Ellers høres det litt ut som at det er noe galt i oppsettet imot skolen, rart om noen har bevist valgt å gjøre det vanskelig å benytte seg av vanlige nettsider som nettbank, itslearning m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...