Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 710


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"plasten" banker driten av metall dersom det er polycarbonate greia de lager lumia800/n9 av. Mener nå jeg.

 

Det tror jeg du er relativt alene om å mene.

 

Den føles faktisk ganske bra, mind you. Er fan av metall, men plasten er faktisk langt bedre enn hva folk flest tror og inbiller seg. Absolutt på høyde med metall, feelingmessig - bare litt annerledes.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å skille oppgraderingsmessig mellom WP 7.0 og 7.5 - 7.0 og 8.0.

7.0 til 7.5 er en mindre oppgradering hvor utgaven i bunn og grunn er det samme men har fått noen forbedringer. 7.0 til 8.0 er derimot en større oppgradering og dermed det som er aktuelt og oppklare. Hittil har vell 100% latt seg oppgradere, men nå som Microsoft har senket inngangskravet er jeg usikker på fremtiden . Å med max grense på hardware ser det mørkt ut for oppgraderinger, ihvertfall 100% oppslutning.

At du nevner iOs som noe som oppgraderer 100% av modellene er jo på grensen til komisk, for det første stemmer ikke det og for det andre er det en telefon i året fra en produsent, at de da klarer bra oppslutning på oppgradering skulle bare mangle.

Sett nå heller ikke iOs og WP i samme bås, iOs har ikke de latterlige begrensningene i hardware, her ligger limit i tråd med den teknologiske utviklingen, WP har en limit som tilhører gårsdagens teknologi.

Problemet med begrensning av hardware bunner ut i at man rett og slett ikke vet om feks. Lumia 800 kan oppgraderes til WP8!

Kort forklart.

Hvis du kan vise til en troverdig link hvor det står at HTC Titan vil få WP8 når den tid kommer så skal jeg dra på elkjøp å kjøpe en i morgen den dag!

Sier ikke at nåværende WP-telefoner nødvendigvis får tilgang til WP8, selv om jeg ikke ser de helt store grunnene til at de IKKE skal få det. Og om du leser innlegget mitt har jeg aldri poengert at 100% av iPhone har latt seg oppgradere.

 

Og det du sier om begrensinger i hardware på både WP og iOS har sine fordeler og ulemper: Det gir en garanti for at produktet holder et minimum av kvalitet. Ulempen er selvsagt - som du sier - at de ikke alltid kan støtte alt det nyeste og fresheste. Dog, her må jeg faktisk si at fordelene teller mer. Det finnes ikke én Android fra pre 2011 som noen sinne har kunnet måle seg med bruksopplevelsen fra vesentlig eldre iPhoner, f.eks. Alle de ikke-aller-nyeste Android-telefonene har føltes trege, uansett hvor bra hardware de har hatt. True fact, og om du nekter for det, så har du trolig ikke prøvd high-end Android-telefoner fra før 2011. iPhone fikk smooth brukeropplevelse i 2007, Android brukte fem år på å klare det samme, selv om de i veldig stor grad hele tiden har løpt etter Apple og gjort det de kan for å kopiere. At WP er tregt ute, er selvsagt en annen sak, no denying in that.

Lenke til kommentar

"plasten" banker driten av metall dersom det er polycarbonate greia de lager lumia800/n9 av. Mener nå jeg.

 

Det tror jeg du er relativt alene om å mene.

 

Ikke i det hele tatt. N9/Lumia800 føles mye bedre i bruk enn en metall/glass mobil, den viser ikke hakk like godt siden fargen er i materialet, grepet er fantastisk, vekta er ikke noe å si på...

 

Tror flere enn meg er enig i at polycarbonate er langt fra den remapose/rekebøtte-plastikk konnotasjonen man får av å si mobilen er lagd av "plastikk".

 

I tillegg skal det hjelpe med signalstyrken. I følge Nokia, that is ;) .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det er vesentlig forskjell på det vi vanligvis forbinder med plast, type Nokia 710, Samsung Galaxy, Sony Ericsson Arc, osv osv., og den typen plast, unibody polycarbonate, som benyttes i Lumia 800. Lignende kvalitet skal man se lenge etter!

 

La forresten merke til at med like stor skjerm, like stort batteri og jevnt over samme specs veier Lumia 800 ca 30 gram mer enn Omnia W. Overraskende mye, og det merker man på kvalitetsfølelsen.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på her er karakteren. Lumia 710 får 4, mens Lumia 800 får 5. Jeg bemerker med en gang at jeg ikke har lest testen fullstendig, men i følge +/- kolonnene så virker det som 710 får trekk på grunn av dårligere kamera. Vel, si at 710 har dårligere kamera, så burde selvfølgelig det gi et dårligere utgangspunkt i forhold til 800. MEN, problemet er at 800 er ca dobbelt så dyr som 710, dermed vil det si at 710 har halvparten av prisen, men til gjengjeld bare dårligere kamera. Er det virkelig kamera som sier at telefonen fortjener en dårligere karakter utifra pris enn 800? Er kameraet på 800 virkelig verd 2500kr mer enn på 710?

Jeg mener at testene bør stå i stil til pris, og ikke sine forgjengere eller lignende. Pris. Kvalitet mot pris. Punktom. Med samme hardware "generelt sett" som 800 så burde telefonene i de fleste tilfeller yte det samme som en 800. Men hva vet vel jeg, jeg har aldri eid en Windows Phone.

 

Mitt poeng til slutt:

Er virkelig telefonen verd denne karakteren? Jeg mener, utifra rykter, det jeg har hørt og hva jeg har skumlest, at telefonen fortjener en bedre karakter med prisen i betraktning.

 

Gi meg konstruktiv kritikk hvis du ønsker!

Lenke til kommentar

Gi meg konstruktiv kritikk hvis du ønsker!

Jeg ser ikke helt hvilke priser du legger til grunn når du sier "dobbelt så dyr" og "2500 kr mer enn 710". Per nå koster Lumia 710 2300 kr og og Lumia 800 koster 3500 kr i billigste butikker. Stor forskjell i prosent, men langt unna hva du nevner.

 

Det er ikke bare kamera som er forskjellig. Lumia 800 har også dobbelte mengden minne, bedre skjerm og er sannsynligvis den best bygde mobilen du har rørt på evigheter.

 

710'en er for de som vil ha opplevelsen av WP7 til en billig penge. Lumia 800 er for de som vil ha opplevelsen av WP7, men også vil betale for god skjerm, bedre kamera, mer minne og fantastisk byggekvalitet. Enkelt og greit en premium device.

 

Hva som er best for den enkelte må jo vurderes etter behov og hvor mye penger man vil legge ned. Som Amobil har påpekt mange ganger tidligere består en test av langt mer enn terningkastet og +/- delene.

 

Jeg er uenig i at Lumia 710 fortjener en bedre karakter. Det er større konkurranse i prisklassen den ligger i enn i 800's tilfelle, og sammenligner man med Android-enheter rundt 2300 kr får du alternativer med enten langt bedre specs, eller langt bedre bygget. Da holder det ikke å bare ha x-faktoren som WP7 er. Lumia 800 derimot tilbyr en totalpakke kun iPhone 4 kan konkurrere med, og det til en helt annen pris, og fortjener sin 5'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med kun 8GB lagring, så er det vel ikke mye plass igjen etter at man har lastet ned Europakartene, de er på over 4GB for Symbian telefoner i alle fall.

 

Aldri trengt å stappe hele europa i noen av TomTom'ene mine, ser da heller ikke behovet til å ha det på telefonen heller. Jobber du med logistikk i hele europa kanskje?

Lenke til kommentar

Med kun 8GB lagring, så er det vel ikke mye plass igjen etter at man har lastet ned Europakartene, de er på over 4GB for Symbian telefoner i alle fall.

 

Aldri trengt å stappe hele europa i noen av TomTom'ene mine, ser da heller ikke behovet til å ha det på telefonen heller. Jobber du med logistikk i hele europa kanskje?

At du ikke ser behovet... betyr ikke at andre, som meg, er interessert i å ha fullstendige kart lagret lokalt, f.eks. av helt banele grunner som latskap, laste ned alt på en gang og slippe å tenke mer på det, for minne er jo billig. Jeg er forøvrig interessert i geografi :p Endret av mandela
Lenke til kommentar

Med kun 8GB lagring, så er det vel ikke mye plass igjen etter at man har lastet ned Europakartene, de er på over 4GB for Symbian telefoner i alle fall.

 

Aldri trengt å stappe hele europa i noen av TomTom'ene mine, ser da heller ikke behovet til å ha det på telefonen heller. Jobber du med logistikk i hele europa kanskje?

 

Strengt tatt er det ikke nødvendig nei, men erfaringsmessig er det helt greitt å ha Europa på mobilen, plutselig er man i ett annet land og skal navigerer derfra. Er en stor fordel om man reiser endel som jeg gjør, men man MÅ ikke ha det nei...

Har selv lastet Europa på mobilen, vil tro mange andre gjør det som også :cool: 4GB er ikke mye om man har en moderne smartmobil med eks. 16GB + minnekort..

Er det noe som er billig idag så er det nettopp minne ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Med kun 8GB lagring, så er det vel ikke mye plass igjen etter at man har lastet ned Europakartene, de er på over 4GB for Symbian telefoner i alle fall.

 

Enig, helt latterlig lite minne på denne.. Når det i tillegg ikke finnes minnekort støtte er det ett enda større problem..

ZTE Tania har enda latterligere minne kun 4 GB på en WP telefon som er 200 KR dyrere enn Nokia Lumia 710. :tease:

Lenke til kommentar

Minnet er greit nok til den prisen, med skytjenester som skydrive, spotify og div. Syntes absolutt ikke det er ille. Skal du ha alle kart i verden, alle filmer og serier pluss hele musikksamlinga di bør du investere i en annen dings though. Som telefon med litt apps osv er det finfint. Mye ståhei over veldig lite, syntes nå jeg.

 

Blir som å kjøpe hytte på fjellet for fem tusen og være sint fordi den ikke har svømmebasseng og helikopterplatting.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...